Leeftijdsverschil tussen je kinderen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door JoyeuxNoel, 6 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiki84

    Kiki84 Bekend lid

    22 jan 2009
    585
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Nu alweer bijna 2 jaar bezig voor een 2de!
    Leeftijdsverschil tussen 1 en hopelijk ooit nr. zal inmiddels ruim 10.5 jaar zijn. Geen bewuste keus helaas!
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  2. Kiki84

    Kiki84 Bekend lid

    22 jan 2009
    585
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Nummer 2 bedoel ik :rolleyes:
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  3. Kiekiek

    Kiekiek Lid

    17 dec 2018
    36
    29
    18
    Vrouw
    Tussen de eerste en de tweede zitten 19 maanden. Tussen de tweede en de derde zit 2,5 jaar. Ik heb het niet als druk ervaren. Mijn middelste deed alles van de eerste meteen na (en nog steeds die competitiedrang). Ze waren tegelijk zindelijk, konden tegelijk fietsen, zwommen tegelijk af (terwijl de oudste een jaar eerder was gestart), enz. Dat maakte het allemaal best relaxed eigenlijk.
    Toen mijn jongste geboren werd, ging de oudste net naar school. Dat vond ik wel even lastig. Nog totaal geen ritme met de baby in combinatie met de schooltijden, vriendjes, enz. Maar goed, als je er middenin zit dan doe je dat gewoon. Het is soms wel zwaar maar we hebben het toch allemaal maar gewoon gered nietwaar?
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  4. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.140
    682
    113
    Zuid-Holland
    Man is 41, ik 39. Wij hebben 2 jongens. De oudste is 8, de jongste net 5. En wij hebben begin dit jaar besloten nog voor een 3e te gaan. Lijkt me heerlijk. De oudsten naar school en dan nog een baby in huis. En het lijkt me zo leuk om de oudste 2 met een klein broertje of zusje te zien.Maar goed eerst maar zien of er een 3e gaat komen... Want zo vanzelfsprekend is dat niet helaas
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  5. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    2,8 jaar tussen de eerste en de tweede, exact 4 jaar tussen de tweede en de derde en tussen de derde en de vierde 4 jaar en 10 maanden. Ik vind het fijner met wat meer tijd er tussen.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  6. Mer

    Mer Actief lid

    25 mei 2011
    390
    394
    63
    Vrouw
    Tussen de 1e en de 2e zit 2,5 jaar. Tussen de 2e en 3e 20 maanden. Tussen de 3e en 4e zit dadelijk ruim 6,5 jaar. Bewust hiervoor gekozen.

    Ik vond het na de 3e wel even pittig met een baby en nog geen 2 jarige thuis en eentje die net naar school ging.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  7. twee

    twee Fanatiek lid

    7 jul 2014
    1.635
    535
    113
    Hier ook strax mocht ik zwanger raken zit er ruim 8 jaar tussen. Maar maakt niet uit. Chantal jansen en zijn 1ste kind en tweede zit ook 9 jaar tussen heb ik gezien laatst
     
    JoyeuxNoel, Kiki84 en Fleur84 vinden dit leuk.
  8. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Wij zijn na ongeveer een jaar weer gestart omdat het bij de eerste lang duurde voor ik succesvol zwanger was en mijn man als at ouder is. Nu ging het vlot en meteen goed en daardoor zitten er straks 22 maanden tussen.

    Ik heb meerdere vriendinnen met ‘2 under 2’ en allemaal zeggen ze dat het in het begin heel erg zwaar is, omdat de oudste nog niet echt zelfstandig is en nog veel zorg nodig heeft. Dus de ene partner last de ander dan ook niet zo snel thuis in een onstuimige periode. Je doet veel samen. Aan de andere kant, je bent er ook weer eerder uit. Ik denk dat elk leeftijdsverschil z’n voordelen en nadelen heeft en dan ligt het ook nog aan de persoonlijkheden van je kinderen, je relatie, manier van opvoeden, hoe jezelf in je vel zit.
    Ik zou vooral je gevoel volgen hierin. Er zijn ook online veel stukken geschreven over voordelen van bepaalde leeftijden ertussen, dat kan je ook nog doornemen om je te verdiepen.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  9. Meissie1001

    Meissie1001 Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Veel ertussen:

    Rustiger
    Alles bewuster meemaken
    Kids kunnen meehelpen
    Niet alle kosten tegelijk qua zwemles, studie, rijbewijs etc.

    Weinig ertussen;

    Ze groeien samen op
    Je weet niet beter
    Dubbel zoveel baby en peuter liefde
    Ze hebben wat aan elkaar
    Heel snel uit luiers


    Wij hebben er tussen nr 1 en 2: 14 maanden tussen.
    Druk heb ik niet zo ervaren, ik weet niet beter. Ik had er 2 die kropen, 2 die niet spraken en 2 om te vertroetelen. De volgende zal komen als ze 4.5 en 3 zijn
    Heerlijk; 1 al naar school, 1 bijna. Heb meer tijd voor baby, ze kunnen meehelpen en maak het bewuster mee.

    Dus voor beiden wat te zeggen.
    Ben je er al uit???
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  10. sejh1988

    sejh1988 Bekend lid

    28 jun 2016
    763
    458
    63
    Taalvrijwilliger, activiteitenbegeleider (vrijwill
    Hier ziet er 1,5 jaar tussen nummer 1 en 2.
    Ik vind het zwaar en enorm genieten tegelijkertijd. Nu peuter naar de psz gaat en dichten steeds meer mee wil doen vind ik het wel pittig, omdat ze allebei zo enorm aan het ontdekken zijn.
    We hebben een grote wens voor een derde en man had dat het liefst ook weer zsm gewild.
    Een pnd gooide ietwat roet in het eten en ik zit nu eindelijk lekker in een traject naar mentale gezindheid en werk. We hebben besloten toch iets langer te wachten maar ook niet te lang want ik heb Pcos, dus het is niet voorspellen of we weer zoveel geluk hebben als bij zoon en dochter.
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  11. Pomm

    Pomm Fanatiek lid

    23 nov 2010
    4.544
    114
    63
    Hier scheelt het 3,5 jaar. Als het aan mij gelegen had waren we er eerder voor gegaan maar mijn man wilde wachten.
    En achteraf ben ik daar blij mee. Oudste was heel makkelijk, was een rustige baby en alles verliep 'gemoedelijk'. Intens genoot ik van het moederschap. Bij onze jongste heb ik een pittig eerste jaar gehad, het tegenovergestelde van de eerste. Daarom was het prettig dat de oudste al wat ouder was en ik hem kon uitleggen dat ik even geen tijd had op sommige momenten. Ik voelde me destijds heel schuldig. Hij had eerst alle aandacht en opeens ging bijna alle aandacht naar zijn broertje.

    Maar goed. Nu 4,5 jaar en bijna 8 jaar. Qua uiterlijk en innerlijk twee uitersten. Vier handen op één buik. Wat zijn ze leuk samen!
     
    JoyeuxNoel vindt dit leuk.
  12. JoyeuxNoel

    JoyeuxNoel Actief lid

    9 feb 2019
    151
    78
    28
    Vrouw
    Ja, we zijn eruit. We gaan, als onze dochter 9 maanden is, voor een 2e. Ik lees hier veel verschillende meningen en ervaringen waar ik zeker wat aan heb. Ons gevoel zegt dat wij het liefst niet veel tijd tussen de 1e en 2e willen hebben. Ben nu weer aan de pil gegaan na de bevalling maar over een half jaar ga ik daar dus weer mee stoppen. Eens zien wat er dan gaat gebeuren. En als het lang gaat duren, is dat ook niet erg. Ben al heel dankbaar als het uberhaupt gaat lukken.

    Bedankt allemaal voor jullie input hier!
     
    Sado vindt dit leuk.
  13. Jiseb

    Jiseb Fanatiek lid

    4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Bij ons zit er 1.5 jaar tussen de 1e en 2e. Ik heb het heel lang als heel pittig ervaren. Ik was heel lang heel erg moe (eigenlijk vanaf de zwangerschap van de 2e tot een dikke maand geleden), tot ik naar de huisarts ging en er achter kwam dat ik een vit D en ijzer te kort had. Nu is de jongste 1.5 jaar en gaan we voor nr3. Ik twijfel af en toe wel, maar wil er wel voor gaan.
     
  14. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.273
    113
    Ik wilde weinig leeftdijsverschil maar helaas bepaald mijn lichaam anders. Maar stiekem denk ik dat ik dit ook wel fijn vind qua verschil. Dochter gaat zo naar school en ik heb dan weer alle tijd voor een kindje als het lukt net als wat ik met dochter heb gehad.
     
  15. MLB

    MLB Fanatiek lid

    1 nov 2016
    1.825
    1.153
    113
    Hier 19 maanden tussen de twee jongens. Zou er zo weer voor kiezen. Ja, het is soms heftig, maar ook zó leuk! Oudste kindje is heel pittig, jongste makkelijk. Misschien scheelt dat nog. Maar ik vind het allemaal prima te doen. Dus als je een beetje nuchter ingesteld bent en je een groot gezin wilt, gewoon proberen, en mocht het lukken, dan van genieten. Gefeliciteerd nog met jullie dochtertje

    Overigens had ik geen makkelijke zwangerschap, de tweede dan. De eerste was appeltje eitje. De tweede veel last van de bekken gehad dus dat was wel echt balen met de oudste al rondlopen. Maar hé aan alles komt een eind :)
     
  16. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.673
    33.039
    113
    Toen mijn zoontje werd geboren was mijn dochter nog net geen 3. Dat werd ze een maand later. Heerlijk vond ik het. Ze kon ook echt ‘helpen’ in de zin van als ik zoontje aan het verschonen was en de luiers lagen ergens waar ik even niet bij kon, dan kon zij ze aangeven. Als ik hem in bad deed en ik vergat zijn handdoek boven, dan kon zij hem even gaan halen. Zat ik te voeden en had ik een doekje nodig? Pakte zij het. Nu klinkt het een beetje alsof ze alleen maar redderde of zo, maar het zijn gewoon kleine voorbeelden waardoor het allemaal lekker liep.
    Ik had het niet anders gewild. Had er niet aan moeten denken dat ik een tweede had gekregen terwijl de eerste nog niet eens liep. Ik heb ook nog eens late lopers ( dochter was bijna 2 en bij zoontje zit er ook nog geen schot in) Hoe had ik dat dan moeten doen? Als ik alleen met ze was had ik ze 1 voor 1 naar boven moeten tillen of naar beneden. Ik had een duo-wagen nodig gehad. Enz enz.
     

Deel Deze Pagina