Leeftijdsverschil tussen kinderen te groot?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Eli05, 23 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eli05

Eli05 Niet meer actief

Wij hebben dus een zoontje van 6 maanden en willen graag eerst bouwen vooraleer we voor een tweede kindje willen gaan. Dit zou betekenen dat er 4-5 jaar leeftijdsverschil zou zijn tussen de kindjes. Ik heb al reacties gekregen dat dit véél te veel is en dat ze enorm veel gaan ruzie maken omdat de oudste jaloers gaat zijn. Wat zijn jullie ervaringen?

2. wannabe mam

wannabe mam Actief lid

30 nov 2011
    257
    85
    28
    NULL
    NULL
    Eli05
    Hier tussen oudste en middelste 4 jaar, tussen jongste en middelste 3,5 jaar. Ze zijn erg hecht. Tuurlijk af en toe ruzie, tuurlijk af en toe lastig met kleine speelgoed. Maar zo leuk en gezellig. Ik zou het voor leefdtijdsverschil niet laten. Ze zijn trouwens nooit jaloers geweest op elkaar. Succes met de bouw, en het maken van een beslissing

Eli05 vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.664
    27.309
    113
    Vrouw
    Hier zit 4 jaar tussen de kinderen en t is geweldig! Het is relaxed: je kan gewoon uitleggen dat hij even moet wachten want de baby moet voeding en ze snappen het gewoon. De oudste kan prima even zonder toezicht beneden zijn terwijl de jongste op bed wordy gebracht. Met badtijd laat mijn man de oudste onder de douche of in bad, terwijl hij de jongste rustig aankleedt op zn kamer. Hij is voorzichtig met zn broertje en heeft geen directe concurrentie: hij is ouder dus heeft al veel meer privileges en vrijheden. Hij wil niet 24 uur per dag bij ons zijn, hij wil liever buiten spelen met zn vrienden haha. Hij helpt mee met zn broertje vrijwillig, knuffelt er veel mee (en we hoeven eigenlijk niet echt op te letten, hij is nu 5 en weet prima wat wel niet kan). Mijn vriendin heeft er meer leeftijd tussen straks en dat is bewust vanwege de zelfstandigheid van de oudste.

Jaloers? Nee. Zijn broertje krijgt van ons een cadeau omdat hij zoveel medische ellende heeft en de oudste niet: en ik kan t uitleggen aan hem en weet je wat hij zei? Ik heb liever ook geen cadeau want dan heb ik ook geen slang in mijn kont elke dag (we spoelen de darmen van de jonsgte, vandaar) en hoef ik ook niet naar het ziekenhuis zo vaak. Dat je het kan uitleggen is gewoon zo fijn! En ze zijn zoooo gek op elkaa.

(Natuurlijk is hij wel eens flauw als zn broertje weer zijn playmobil in de mond stopt :p maar dat is normaal. Ik baal ook als junior de laden weer leegtrekt haha)

Eli05 vindt dit leuk.
  4. Simba1992

Simba1992 Fanatiek lid

8 dec 2017
    1.033
    1.020
    113
    Vrouw
    Ik scheel 4 jaar met mijn broertje. Ik was vroeger als klein meisje erg jaloers, zag hem als een soort indringer. Dit heeft jaren geduurd, eigenlijk kunnen we pas goed overweg samen sinds ik het huis uit ben. Moet er wel bij zeggen, dat het waarschijnlijk vooral aan mijn ouders lag hoe zij ermee omgingen. Mijn broertje was een huilbaby met veel allergieën. Op het moment dat hij geboren was kreeg ik een kat, en daar moest ik het mee doen. Aandacht van m’n ouders kreeg ik niet veel die eerste jaren. Ik was de “grote lummel” die moest stoppen met mijn broertje pesten.

klinkt nogal zuur van mij en mijn ouders zullen het niet makkelijk gehad hebben, maar zo heb ik het wel ervaren. Om die reden zou ik niet kiezen voor zoveel leeftijdsverschil...

Eli05 vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.664
    27.309
    113
    Vrouw
    Dat gebeurde ook bij mijn man en zijn zus: alleen zijn hun even oud... zus kreeg alle aandacht en man was lastiger want was zo druk.

Maar nu we zelf een kind hebben met heel veel medische problemen snap ik t wel beter hoe verdomd moeilijk het is als ouder om het te balanceren als je doodop bent en 1 acute zorg nodig heeft en de ander zich meer redt... :(
    T is alsof je op een zinkend schip zit waarvan 1 zich wel kan redden en de ander niet kan zwemmen. Denk dat als je 1 zorgenkind erbij hebt, leeftijdsverschil niet uitmaakt. Ik zie t ook bij mijn neef: zit minder dan 2 jaar tussen maar 1 heeft een zeer ernstige ziekte en de oudste is gezond en red zich en dat trekt toch de aandachtsverhouding scheef.

femkes, Dubbelgeluk en Simba1992 vinden dit leuk.
  6. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    4-5 jaar is héérlijk. Laat je niet gek maken meid.

Hier ruim 15 jaar verschil tussen de oudste en de jongste. Tussen nr. 7&8 en 9 zit ook bijna 5 jaar. En die laatste bungelt er echt niet maar een beetje bij. ;)

Eli05 vindt dit leuk.
  7. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    399
    83
    Hier zit 7 jaar verschil tussen de jongens. En had niet anders gewild. Heerlijk dat verschil.

Mensen moeten niet zeuren jullie moeten doen wat je zelf wilt.

Als mij werd gevraagd komt er geen 2de zei ik altijd nu niet misschien ooit en dan hoor je t wel

Kolibrie en Eli05 vinden dit leuk.
  8. Lenainlove

Lenainlove Actief lid

8 jul 2020
    280
    222
    43
    Vrouw
    Ik moest meteen denken aan een vriend, die een zus heeft waarmee hij maar 2 jaar scheelde en eentje met 5 jaar leeftijdsverschil. Vanwege verschillende karakters heeft hij weinig met de eerste en heeft hij een heel goede band met de tweede.

Alles heeft voor- en nadelen. Enig kind, veel kinderen, kinderen dicht op elkaar in leeftijd, kinderen ver uit elkaar... Ik denk dat iedereen het gelukkigst wordt als het op een juist moment voor júllie komt.

Weet niet hoe oud je bent, maar dat zou ik alleen nog evt laten meewegen; je weet natuurlijk ook niet of het na 4 jaar meteen lukt dan zeg maar.

Eli05 vindt dit leuk.
  9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dat is precies de reden waarom mijn vriend en mijn zwager 7 jaar schelen, mijn zwager is jonger.

En echt, ze zijn twee handen op één buik. Ik scheel 2 jaar met mijn zus, mijn vriend en mijn zwager zijn hechter.

Eli05 vindt dit leuk.
  10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Heel bijzonder dat mensen zo stellig zeggen dat het te veel is.
    Elke situatie is anders, en elk kind is anders.
    En dan nog, als jij die tijd er tussen wil, dan doe je dat toch?

Ik scheel ruim 6 jaar met mijn zus.
    En natuurlijk, toen zij 8 was en ik 14, hadden we weinig aan elkaar. Maar ik
    heb dat nooit als gemis ervaren.
    Toen we beide de tienerjaren uit waren, hebben we elkaar weer gevonden.
    Trouwens, zij is zo anders dan ik. Ik denk dat als wij weinig hadden gescheeld qua leeftijd , we
    als pubers niet echt met elkaar door 1 deur hadden gekund. Dezelfde leeftijd zegt niets
    over daadwerkelijk ook leuk zijn met elkaar.

Dubbelgeluk, Neuzeke, Mapje en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. roever

roever Niet meer actief

Ja

Heeft beiden ze voors en tegens denk ik!
    Als ze wat ouder zijn kun je ze al veel meer uitleggen en laten helpen etc! Waarschijnlijk hebben ze minder interesse in dezelfde dingen.

hier komt de vierde in mei, de oudste word van het zomer 5! Dus allemaal kort op elkaar...
    En ja, ze hebben werkelijk allen dezelfde interesses , wat ook weer een nadeel heeft;geregeld ruzies! ;)
    En t is gewoon achterlijk druk en chaotische door alle (ver)zorg.... en gebroken nachten enz.

persoonlijk zou ik niet anders willen, hoewel ik ook ontzettend uitkijk naar een iets minder druk leven!!! Dus minder verzorg.... en meer slaap! :p

joh, heb schijt aan wat iedereen ervan vind, er is altijd wat

1 persoon vindt dit leuk.
  12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Mijn jongste heeft autisme en er gaat veel aandacht naar hem, dit tot soms frustratie van vooral mijn middelste, die maar 16 maanden met hem scheelt qua leeftijd.
    Het is lastig omdat het echt niet anders kan en leeftijd staat daar inderdaad echt buiten.

Neuzeke en Eli05 vinden dit leuk.
  13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.250
    4.480
    113
    Klopt inderdaad, hier heeft de oudste autisme. Ze schelen 3 jaar. Tijdens de lockdown heeft mijn dochter (de jongste) bijna alleen maar op haar kamer gezeten met het thuisonderwijs. De oudste ging er gewoon aan onderdoor en had al mijn aandacht nodig. De jongste begrijpt dit , maar toch is het niet leuk.

Mijn zus en ik schelen 6 jaar en hebben eigenlijk nooit veel raakvlakken gehad. Zijn is erg extrovert ik ben introvert . Daarbij kreeg mijn zus vaak te horen dat ze een voorbeeldfunctie voor mij was en verzuchten mijn ouders regelmatig dat ze wilden dat ik wat meer op mijn zus zou lijken. Dat heeft op beiden toch invloed gehad.

Eli05 en Zoe123 vinden dit leuk.
  14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.969
    3.975
    113
    Ik denk dat dat iets heel persoonlijks is. Onze kinderen schelen 2,5 jaar en ik vind het prima. Ze kunnen ook erg goed met elkaar opschieten en leuk samen spelen.
    Bij onze buren zie ik dat een leeftijdsverschil van bijna 5 jaar er voor zorgt dat ze elkaar heus lief vinden, maar qua spelen echt bijna niks aan elkaar hebben.

Sowieso is kinderen krijgen niet echt iets wat je kunt plannen denk ik, dus om nou een verbouwing voor te laten gaan.... mwah weet jij hoe lang het duurt voor je uberhaupt weer zwanger bent... maar ook dat is persoonlijk misschien is een tweede voor jullie ook geen must.

Eli05 vindt dit leuk.
  15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Ja inderdaad, hier ook, ze begrijpt het wel maar dat maakt het niet altijd makkelijk, niet voor haar en niet voor mij...

Hier was het thuis andersom, althans, ik was de oudere zus, verantwoordelijk, aanpakken, zelfstandig. Zus was het tegenovergestelde. Die rol hebben we heel lang gehad in het gezin (ook toen we al lang het huis uit waren) en ik neem daar pas sinds kort afstand van. Best lastig soms, familie dynamiek...

Eli05 vindt dit leuk.
  16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.280
    25.751
    113
    Wat een onzin. Kinderen die kort op elkaar geboren zijn kunnen elkaar ook de spreekwoordelijke hersens inslaan.
    Mijn kinderen schelen hier en daar ook behoorlijk, de oudste en jongste schelen bv ruim 12 jaar. Alles heeft voor en nadelen, zowel kort op elkaar als meer leeftijd ertussen. Ik zou me niks aantrekken van dat geklets en vooral je eigen plan trekken. Het is tenslotte jullie gezin en jullie leven.

Kolibrie, Dubbelgeluk, Neuzeke en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik denk dat vele het spiegelen aan eigen jeugdervaring. Ik scheel veel met mijn broers en zussen, voor nu prima, vroeger niet leuk.

Mijn 4 kinderen schelen telkens 1,5 jaar of minder met elkaar. Ik zie echt verschil met andere gezinnen, kan ook deels zijn omdat de meeste mensen 2 kinderen hebben en wij 4 maar ik zie in ons gezin gemiddeld veel meer dynamiek.

18. Eli05

Eli05 Niet meer actief

Ik ben nu 30 jaar, dus ik zal wel al 34-35 jaar zijn als we gaan proberen voor een tweede kindje...

19. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.615
    1.156
    113
    Hier 5,5 jaar verschil, 2 jongens en ze spelen heerlijk.
    De oudste is nu 8 en doordat er voor de jongste van 3 nog veel speelgoed staat speelt hij ook nog veel. Anders was t veel gamen...

Eli05 en Mapje vinden dit leuk.
  20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste twee schelen 2 jaar. Met de jongste schelen zij 6 resp. 4 jaar.

De oudste twee hebben wel een betere band. Doen heel veel samen, hebben deels dezelfde vrienden, zelfde interesses. De jongste hangt er soms een beetje bij, hij wil er graag bij horen, slooft zich ook uit om dat te bewijzen, maar is echt een stuk jonger en dus hoort hij er gewoon niet altijd bij. Hij mag bijv ook niet na het avondeten nog buiten spelen, en de oudste twee wel.

Aan de andere kant kunnen ze wel gewoon heel goed met z'n drieën. Oudste en jongste zijn echt 4 handen op 1 buik, ook al schelen ze 6 jaar. Er wordt wel veel geruzied en 'gevochten' , maar als het puntje bij paaltje komt zijn ze alle drie wel echt dol op elkaar.

Ik denk ook dat het scheelt of je alleen maar jongens of meisjes hebt, of gemixt.
    Maar je weet het toch niet vantevoren en als het in jullie gezin zo loopt dat er 4 jaar tussen zit, dan is dat gewoon zo en dan kan iedereen daar ongetwijfeld prima mee leven.

Eli05 en Mapje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina