Ik kan beter opschieten met mijn broertje van 10 jaar jonger. Dan mijn broer die 2,5 jaar ouder is. Als het hier nog gaat lukken om zwanger te raken zit er ook bijna 4 jaar tussen. Ik vind wel fijn dat de oudste uit de luiers is, zelf dingen kan doen etc. Maar zou ook niet te lang wachten. Misschien lukt zwanger worden nu wel en over 4 jaar niet...
Tussen mijn 2 jongste kinderen zit anderhalf jaar en veel meer jaloezie/concurrentie strijdt dan tussen mijn oudste en middelste (6 jaar) of tussen oudste en jongste (7,5 jaar) Ik vond het miet mijn 2de ideaal dat mijn dochter zelfstandiger was en had zo een heel relaxed eerste jaar met mijn 2de dochter.
Onzin. De jongste is bijna een jaar en de oudste 7. Het gaat hier juist heel erg goed. Hij is zo lief voor zijn zusje. Soms moet hij nog wel leren dat baby's een grens hebben in wat je met ze kunt doen, hij kan wat lomp zijn, maar heeft haar nog nooit pijn gedaan of iets. Hij zorgt en let heel goed op haar. Als ik kijk bij mijn zusje waarvan de oudste 2 een jaar schelen en die vechten elkaar het hok uit op dagelijkse basis. Haar jongste 2 schelen ook een jaar en die gaan wel weer heel leuk en lief met elkaar om. Het zegt dus helemaal niets. Overigens vind ik het grote leeftijdsverschil zelf wel prettig. De oudste kan zelf al een hoop doen waardoor ik mijn handen echt vrij heb voor de kleinste. Scheelt enorm veel gedoe vind ik.
Hier is t verschil 6,5 jaar en t is echt super fijn. Nou ja, ik zal eerst wat minder leuke dingen noemen. M, de jongste, vindt het soms wel erg moeilijk dat Q bepaalde dingen mag die zij niet mag. Ook taalgebruik pakt ze snel op... Maar verder hebben ze echt veel aan elkaar. Bij M zitten verschillende klasgenootjes waarvan de oudere broer of zus bij Q in de klas zit. Het leeftijdsverschil is vaker tussen de 5 en 7 jaar. Met spelen kijken de oudere vaak waar de jongere gaan spelen en ze spreken dan in het andere huis af. Geen ruzie daardoor dus. Toen de jongste een baby was vond ik t wel erg fijn om er al een wat zelfstandigere meid bij te hebben. Beide meiden hebben als baby ook echt veel een op een aandacht kunnen hebben. En nu de oudste echt al wat aan het puberen is kan ze het goed hebben als haar jongere zusje gaat relativeren en met goede ‘tips’ komt. “Q, je moet nu gewoon even lief doen tegen mama en sorry zeggen.” Dat kan Q dan niet weerstaan en komt daardoor makkelijker uit haar ‘puber bui’, hihi.
Dat is van te voren niet te zeggen.. elk leeftijdsverschil heeft zo zijn voor en nadelen en bijna ieder kind maakt wel eens ruzie met broer/ zus. Hier bijna 4 jaar ertussen, was niet onze eigen keuze maar achteraf ben ik blij met dit leeftijdsverschil. Geen 2 kinderen in de luiers.. oudste gaat naar school en ik wat alleen tijd met de jongste. Ik vind het heerlijk zo.
Ik denk dat karakter en reactie van ouders belangrijker is dan het leeftijdsverschil. Jaloezie heb je altijd wel tussen kinderen, hoe je daar als ouders op reageert maakt uit of het een issue is. En als de karakters bij elkaar passen, dan gaat het makkelijker dan wanneer ze water en vuur zijn, onafhankelijk van leeftijdsverschil.