Beste ladies, Wat een verdriet, onze hele wereld lijkt wel ingestort. Het mocht niet zo zijn . Ik heb mijn vragen ook aan de verloskundige op deze site gesteld maar ik zou graag ook jullie reacties (wellicht ervaringsdeskundigen) willen horen. Op 25 januari heb ik voor het eerst positief getest met bloedonderzoek. HCG 115. Mijn NOD was op 18 januari. Op deze dag negatief getest. Maar ongesteldheid bleef uit dus via de HA een bloedonderzoek gedaan. Volgens de berekening zou ik nu 8 (bijna 9) weken moeten zijn. Laatste ongesteldheid was 24 december 2011. Bij de eerste echo met 6 weken was er niets te zien behalve een leeg vruchtzakje. Dat kon twee dingen betekenen, of het was nog een hele vroege zwangerschap of het zou een MK worden. Het vruchtzakje was ongeveer 5 weken oud. Vanwege mijn hoge schildklierwaardes TSH 7,2 ben ik meteen doorgestuurd naar een internist en slik nu 137mg eurothyrax. Twee weken later op woensdag 22 februari 2012 een tweede echo gehad. Hier was weer helaas niets op te zien behalve een leeg vruchtzakje. Dit was wel een beetje gegroeid maar niet veel. De Gyn is daarna heel direct en eerlijk tegen ons geweest. Hij was ook erg meelevend. Het is dus een miskraam. Het vruchtje heeft zich niet verder ontwikkeld en hij zag geen hoop meer. Nu hebben we 3 opties, wachten en de natuur op zijn beloop laten, medicijnen die het natuurlijk op gang brengen of curretage. Alle drie vreselijke opties. Volgende week woensdag hebben we weer een afspraak met onze Gyn over hoe nu verder. Ik weet het echt niet . Stiekem, tegen beter weten in, heb ik nog steeds hoop dat ze zich vergissen in het ziekenhuis. Als de vruchtzak 2 weken geleden 5 weken oud was dan zou de vruchtzak nu ongeveer 7 weken oud zijn. Misschien is er nog wel helemaal niets te zien en speelt de baby verstoppertje. Kunnen jullie heel eerlijk tegen mij zijn en jullie mening geven over mijn hoop? Of jullie ervaringen met mij delen? En mocht het echt niet zo zijn, neig ik naar curettage, dan kan ik het zelf inplannen maar ben ook bang dat er iets fout kan gaan. Het liefst zou ik natuur op zijn beloop laten maar ik heb nog geen klachten of bloedverlies. Ik ben gewoon nog steeds erg zwanger en ik ben bang dat het dan wel eens heel lang kan gaan duren. Het liefst willen we zo snel mogelijk weer opnieuw proberen. Met welke behandeling kunnen we snel weer opnieuw proberen? Wat zijn jullie ervaringen met natuurlijke MK of curettage? Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.
Wat vervelend zeg! Met 6 weken en 6 dagen was er bij mij ook nog niks te zien.(ook een lege vruchtzak) Terwijl ik dacht dat ik al 9 weken zwanger zou zijn... Pas bij 9 weken zagen ze hartactie. Ondertussen 28 weken zwanger en loopt de kleine zelfs iets voor op de groei. En voor zover ze kunnen zien helemaal gezond. Ik zou dus nog even wachten.. Heel veel sterkte&succes!
Eline20, gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik ben echt een gevoelsmens en iets in me zegt inderdaad dat ik nog even moet wachten. Maar ik wil mezelf ook geen valse hoop geven. Aan de andere kant, ook dokters kunnen fout inschatten. Je verhaal geeft me goede moed. Bedankt!
Nee, als in 2 weken tijd de vruchtzak niet is gegroeid en ook nog steeds leeg is, dan heb je toch helaas echt een miskraam. Je zou eventueel nog hoop kunnen hebben als je nu wel een gevuld vruchtzakje zou hebben, maar je geeft aan dat die nog steeds leeg is en dat geeft echt geen hoop Je gevoelens zijn wel erg herkenbaar trouwens hoor: ik heb bij de eerste twee miskramen ondanks overduidelijk slechte echo's toch beide keren hoop op een wonder gehad. Zelfbescherming of ontkenning, denk ik, want dit is zulk naar nieuws dat je daar eigenlijk helemaal niet aan wilt Wij zijn er bij de eerste miskraam pas bij 12 weken achter gekomen, dat de vruchtzak leeg was en rond de 8-9 weken gestopt was met groeien. Toen heeft het dus nog tot 14 weken geduurd voor ik begon met vloeien en pas een paar dagen later kwam de miskraam werkelijk op gang. Zo lang hoeft het dus niet te duren, maar kan wel. Naast curettage heb je ook nog de optie van de miskraam op te wekken met medicatie: dat mag thuis en geeft 70-75% kans op een volledige miskraam. Sterkte met alles!
@Rozemarijke, bedankt voor je reactie. Wat vreselijk dat je dit al eens hebt moeten meemaken. Mijn gevoelens kunnen inderdaad ontkenning zijn. Mijn hormonen schommelen zo erg dat het ene moment ik hoop heb en het andere moment zeer verdrietig ben. Dat maakt het nog moeilijker... Heb je lang gevloeid? Ik lees op dit forum dat het soms net is als een bevalling met weeen en alles.
Mijn gyn gaf aan dat hoe verder je bent, hoe meer het doorgaans gaat lijken op een bevalling. Mijn eerste miskraam was wel echt een mini-bevalling te noemen qua pijn, en qua bloedverlies was het helemaal heftig. De tweede keer hebben we het opgewekt met medicatie, (toen wel een kindje, waarvan het hartje ook geklopt had), en dat was fysiek gezien peanuts: minder pijn dan bij een doorsnee menstruatie. Het kan dus nogal verschillen. Ook in hoe lang je vloeit. Na de eerste curettage (nodig vanwege restweefsel en omdat ik heftig bleef vloeien na de miskraam), was het vloeien direct over. Na de tweede curettage, (opnieuw restweefsel na de miskraam), waarbij ze wat voorzichtiger gecuretteerd hebben, denk ik, heb ik nog een kleine week gevloeid, geloof ik. Weet ik eigenlijk niet zo goed meer.... En die emoties: de hormonen beinvloeden nu nog van alles en na de miskramen heb ik steeds ook een aantal dagen gehad die voelden als de kraamtranen bij mijn dochter: het wegzakken van het HCG gaf dus ook weer reactie Je wordt er iig knap irrationeel van Sterkte met alles, het is idd niet niks
als je een curettage ondergaat krijg je van te voren meestal wel een echo, en anders om vragen. ik zou voor een curettage kiezen. maar ik heb slechte ervaring met afwachten( vond ik vreselijk!) bij mij was t gestopt met groeien met 6 wkn. met 11 wkn nog niks aan de hand! ik heb cytotecpillen ingebracht en heb flinke bloedingen gehad en moest naar het zknhuis. achteraf bleek ik nog een restje te hebben en ben alsnog gecuretteerd. zou daarom gelijk voor curettage gaan. des te eerder ben je hersteld en kun je verder. sterkte meid!
@ Rozemarijke irrationeel inderdaad! pfff. Ik merk ook dat ik meteen vol schiet als ik er met iemand (anders dan mijn man) over wil praten. En iedereen bedoelt het goed maar dat is nu niet wat ik wil horen. Mijn man en ik hebben gelukkig wel steun bij elkaar. Ik hoop dat al die hormonen snel weer rustig worden alle ervaringen lezen en delen op dit forum helpt me enorm. @ tresje, ik zal zeker nog om een echo vragen voor een curettage. We hebben besloten de natuur twee weken op zijn beloop te laten. Volgende week woensdag afspraak met Gyn en dan een echo en curetage inplannen voor de week erna. Emotioneel gezien kan ik het niet langer aan, dan wil ik het ook kunnen afsluiten en een mooi plaatsje kunnen geven. Bedankt voor je reactie.
Goed dat je een duidelijk plan hebt, dat helpt beter dan maar zitten afwachten en geen eind eraan hebben... Ik vond dit altijd zo'n raar niemandsland, altijd fijn om het af te kunnen sluiten. Sterkte! Het is ook allemaal hardstikke rot dit
Kun je eventueel ook nog op HCG laten prikken en kijken hoe dat verder loopt? Fijn dat je inmiddels voor jezelf wel een plan hebt. Ik wens je veel sterkte en hoop ook nog op een wondertje voor je.
Hoi BeccaB, wat bedoel je precies met HCG laten prikken en zien hoe dat verder gaat? Ik weet dat HCG zwangerschapshormoon is maar ik snap niet goed hoe dat verder moet lopen?
HCG prikken kan handig zijn als er een vermoeden is van BBZ of mola, maar in dit geval is dat niet echt nuttig. Een daling van HCG kan eventueel betekenen dat een miskraam spontaan op gang aan het komen is, maar ook dan is het altijd maar afwachten wanneer dat precies komt. Daar heb je in deze situatie weinig aan...
Thx Rozemarijke voor de uitleg. HCG bepalen heeft denk ik geen meerwaarde in mijn situatie zoals jij t uitlegt. Ik wacht nog steeds tot de natuur haar werk gaat doen, ondertussen nergens last van, geen krampen, geen bloedverlies, alleen heel veel verdriet. Inderdaad een raar niemandsland..
Toen ik mijn miskraam had, hebben ze op HCG geprikt, om zeker te weten dat het niet omhoog ging en dat mijn bloeding misschien een andere reden had. Zo bedoelde ik het eigenlijk. Maar ik woon in Amerika, ik weet niet of dat in NL ook gebruikelijk is.
Hier ook 2 maal mk gehad, wel meer, maar 2 waarvan een lege vruchtzakje. De 1e keer kwamen we er met 12 weken pas achter en de 2e keer rond de 6 weken, maar net als jij moet je een paar weken wachten en dan weer echo voor de zekerheid. De 1e keer curretage gehad, hier hebben ze wat vergeten weg te halen, waardoor ik een maand of 2 later heel veel bloedverlies heb gehad en weer een curretage moest. de 2e keer was met medicatie en hier is alles goed meegegaan en heb zelfs het vruchtzakje gezien. Heel veel sterkte toegewenst
Maar dan heb je het over een situatie waarin je wel een vruchtje hebt, of waarbij de termijn nog zo kort is dat je dat nog niet goed kunt zien of dat nog kan komen. Als je bij 6 EN bij 8 weken een leeg vruchtzakje hebt gezien, dan is er echt geen kans meer dat dat toch nog gevuld gaat worden. Trouwens, HCG prikken en zien dat het stijgt, zegt nog vrij weinig over of het goed gaat: uiteindelijk geven echobeelden daarin toch de meeste en betrouwbaarste informatie. Want HCG kan ook blijven stijgen als een bloeding wel daadwerkelijk een miskraam aan het inluiden is. In NL wordt HCG ook wel geprikt hoor, als er twijfel is over bijvoorbeeld BBZ of idd de oorzaak van een bloeding, alhoewel in dat laatste geval hier volgens mij meestal gezegd wordt: kom met een week of twee weken nog maar eens terug en wacht het in de tussentijd af. Hoe frustrerend ook, heel veel meer kun je helaas toch niet doen
Bedankt BeccaB voor je reactie. Ik weet ook niet of het hieer gebruikelijk is maar zoals Rozemarijke al uitlegt zal het niets uitmaken voor mijn situatie. Ik heb een leeg vruchtzakje maar voor de rest op en top zwanger. Ben benieuwd wanneer mijn lichaam het door gaat krijgen..
Butterfly, bedankt voor het delen van je ervaring. Duurde het lang voordat je cyclus weer opgang was gekomen na curettage of medicatie? Rozemarijke, jij weet hier echt veel van af!
Ja, dat krijg je wel als je normaal al een kritische geest hebt die zich altijd verdiept in het hoe en waarom, en het dan ook nog eens drie keer meemaakt.... Maar goed, als ik het dan toch weet, dan kan ik er maar beter mensen mee helpen ook Hebben m'n ervaringen tenminste ook een positieve uitwerking nog
Hoi Rozemarijke, ik ben je in ieder geval dankbaar voor het delen van je ervaringen en je kritische blik op de zaken. Ik ben vandaag gaan werken en dat is toch behoorlijk tegengevallen. Ik heb een leidinggevende functie en ik merk dat ik erg prikkelbaar en emotioneel ben. pfff hoe lang zal ik dit volhouden. Ik vind het zo rot voor je dat je dit al meerdere keren hebt moeten meemaken. Hoe verwerk je zoiets? ik zit nog steeds in een soort van roes en ontkenningsfase. Dat wisselt zich af.