Zo verdrietig, die opmerkingen...

Discussie in 'Miskraam' gestart door Zouzograag, 2 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zouzograag

Zouzograag Fanatiek lid

1 mei 2013
    1.346
    1
    36
    Het ging zo goed vandaag. Lekker fris en fruitig opgestaan, geprobeerd de dag weer positief in te zien en niet teveel na te denken over de afgelopen weken. Moed bij elkaar geraapt om even een vriendin te mailen wat ons overkomen is, en wilde weer lekker verder gaan, totdat ik het antwoord las:

"Wat jammer. Maar, ik ken iemand die ook miskramen heeft gehad. Maar zij kon zich gewoon ontspannen, en toen ging het goed".

Dit deed zoveel verdriet! Juist ik stond zo ontspannen in mijn zwangerschap, juist ik zoek altijd het positieve in vervelende gebeurtenissen. En dan zo'n antwoord, wat deed het me pijn! En het raakt kant noch wal, het is gewoon zo'n standaard cliche! Ik heb haar teruggemaild dat ik het een rotopmerking vond die me pijn deed.

Ik weet dat ik het me niet aan moet trekken, maar toch, het raakt me zo. Het onbegrip van veel mensen wakkert mijn verdriet soms zo aan. Sommige mensen kunnen zo ongelooflijk bot zijn. Net zoals iemand die een paar maanden na mijn eerste miskraam vroeg "is het nou nog niet gelukt?!"

Ik weet wat ik moet doen: afleiding zoeken, erboven staan. Wat wil ik met dit topic? Niks. Misschien herkenning vinden. Of in elk geval even van me afschrijven......

2. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wat gemeen!! Net alsof het jouw schuld is dat je een miskraam gehad hebt. Zijn jullie al drie jaar aan het proberen?

3. Sanniedebruijn

26 jul 2013
    15
    0
    0
    Ijsselstein
    Hoi ZouZoGraag,

Ik herken heel erg dat je je zo voelt. Ik heb in juli 2013 mijn 3e miskraam gehad en krijg ook regelmatig van die dooddoeners als antwoord als we het aan mensen vertel. vaak zeggen mensen dat ik nog jong genoeg ben. Soms heb ik liever dat mensen mij een knuffel geef en niks zeggen. dat is ook voldoende!
    Ik wens je heel sterkte.

4. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Dikke knuf!

5. boeboe

boeboe Bekend lid

23 apr 2012
    628
    0
    0
    ook van mij een *Big Hug*
    Sterkte!

6. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.880
    113
    Noord-Holland
    Het zijn mensen die niet beter weten... Ze proberen je te steunen maar veroorzaken jyist pijn omdat ze niet weten hoe. Helaas.
    Sterkte en knuffel!

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.962
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    "Ach, je bent nog jong genoeg." (Alsof het verdriet dan minder is?)
    "Ach, je weet nu in ieder geval dat je zwanger kunt raken." (Maar ik weet nog steeds niet of ik kinderen kan krijgen.)
    "Ach, het kan beter nu mis gaan dan later in de zwangerschap." (Vast wel waar, maar dat betekent niet dat een miskraam dan ineens niet verdrietig meer is.)

Weet je, het zal allemaal best goed bedoeld zijn, dit soort 'troostende' opmerkingen. Maar het doet inderdaad zeer! Helaas is dat iets wat veel mensen pas beseffen als ze het van dichtbij meemaken.

Veel sterkte in ieder geval. Het zal voorlopig wel met ups en downs blijven gaan. Ik hoop dat er snel meer 'ups' dan 'downs' zullen zijn voor jou!

8. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ze zullen het ongetwijfeld goed bedoelen, maar zulke opmerkingen doen zo'n pijn! Dikke knuffel meis

9. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Heerlijk harteloos!!
    Sterkte meis en ik hoop dat jullie gauw het geluk mogen vinden!

10. Zouzograag

Zouzograag Fanatiek lid

1 mei 2013
    1.346
    1
    36
    Wat een lieve reacties, en wat een begrip! Dat doet in elk geval alweer een beetje goed!

Vooral de opmerking "je weet in elk geval dat je zwanger kunt worden", ( en die dan krijgen van een kersverse moeder) is vast goed bedoeld, maar inderdaad: je weet nog niet of je kinderen kunt krijgen, en dat het een onzekere (lijdens)weg gaat worden, da's in elk geval al zeker!

Ik heb overigens de botste opmerking ooit gekregen na mijn eerste miskraam, toen iemand me zei dat het "niet zo erg was, want met 6+5 kon je de massa nog gewoon door de wc spoelen". Eh........

11. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Wat een rotopmerkingen zeg....
    Hier helaas ook de 3 bekende opmerkingen gehad die hierboven ergens genoemd worden. Veel mensen die dit nooit mee hebben gemaakt kunnen zich gewoon niet voorstellen hoe het voelt. Alsof het ons bijv. troost dat we wel zwanger kunnen worden. We moeten ook zwanger kunnen blijven en daar maak ik me nu toch echt heel erg veel zorgen over.

12. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Ik kreeg ook opmerkingen als
    - beter nou dan na de 12 weken ( euh..mn mk kwam uiteindelijk pas met 11 weken )
    - ach je hebt er nog niet van kunnen houden :$ wtf
    - gisteren een verpl k in het ziekenhuis...vast goed bedoeld... je hebt in ieder geval al een kindje :$ ja dus??????

13. Zouzograag

Zouzograag Fanatiek lid

1 mei 2013
    1.346
    1
    36
    In het ziekenhuis, daar kunnen ze er ook wat van!

Ik lag tranen met tuiten te huilen toen ik lag te wachten totdat ik van de wachtruimte de OK ingereden werd (er kwam een spoedje tussendoor) en was nog half in shock omdat ik het nieuws pas net een dag daarvoor gehad had. Komt een verpleegster naar me toe:

"lieve meis, zoveel tranen...waarom doe je het dan ook?!"
    "... het hartje klopt niet meer".
    "eh...."

14. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Tjah, moesten ze eerst eens de moeite doen om je dossier te bekijken! Hier ook, 2 dagen voor de curettage op consultatie bij de anesthesist. Die vroeg me ook waarom ik het niet wou houden. Euuuhhh, moesten we de keuze gehad hebben!!!!! Het hartje is reeds 2 weken gestopt!!! Domme kl@&€/t!!!! Doe dan niet alsof je in mijn dossier aan het kijken bent!!!

15. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Oh zo herkenbaar zeg!!
    "je kan in ieder geval zwanger worden" pfff MAAR ZWANGER BLIJVEN IS EEN BEETJE MOEILIJK VOOR ME.

ik kan zo kwaad worden om mensen die de goedbedoelde opmerkingen plaatsen! Vreselijk!

Zo dat ben ik kwijt.

16. Eerstebeeb

Eerstebeeb Bekend lid

6 mei 2011
    585
    1
    0
    NULL
    NL
    Oooooh ja....al die opmerkingen.hou idd je muil een x en wens iemand sterkte of geef een knuffel.
    Deze kreeg ik

Beter nu dan na 12 weken
    Ach..denk maar zo dan was het toch niet goed
    Je weet in ieder geval dat je zwanger kunt worden
    Gelukkig heb je al een kindje
    Je bent nog jong hebt nog genoeg tijd(33jaar)
    Hoeft niet weer te gebeuren
    Was misschien wel ff goed voor je....nu weet je in ieder geval dat je baarmoeder schoon is vanbinnen(ja ik raad het iedereen aan een mk)

De ergste en meest kwetsende was deze:
    Je was amper zwanger...je was eerder'overtijd'
    (het hartje was gestopt bij 7,5 week)

Als in de toekomst een vriendin een mk zal meemaken weet ik nu hoe ik haar kan helpen.dus geen goedbedoelde opmerkingen.nee...alleen steunen en haar bij me laten uithuilen

17. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Nou jaaaaa :x

Ik vond de woorden van de anesthesist dan wel weer heel mooi
    Ik viel ook met een traantjes in mn ogen in diepe slaap
    "Slaap lekker meisje, dit is een afsluiting van hopelijk ook weer ooit een heel mooi nieuw begin"

18. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Dikke knuffel voor jou!

Vandaag kreeg ik ook een zeer kwetsende opmerking naar mijn hoofd geslingerd:
    "normaal gesproken is iemand na een MK na 1 week weer volledig aan het werk, maar jij bent inmiddels al bijna 8wkn deels uit de running. Het wordt tijd dat je nu weer vlot hersteld bent"

WTF?!? Net of ik er wat aan kan doen dat ik tijdens mijn zwangerschap hb dalingen had met een lage bloeddruk, toen een MA te verwerken kreeg en nu zit te tobben met bloedarmoede! b*tch!

19. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Mooi gezegd van de anesthesist. Gelukkig zijn er toch begripvolle en tactvolle mensen. O nee pandora! Hebben ze een vermoeden van een mola? Alsof je nog niet genoeg te verwerken had! Wanneer weet je meer?

20. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    12 augustus krijg ik de uitslag

Deel Deze Pagina