Hoi! Ik moet het even kwijt en hoop dat ik reacties krijg van mensen in dezelfde situatie.. Ik ben 26 en 12weken en 5dagen zwanger. Vandaag de 12 weken echo gehad met nekplooimeting. De nekplooi en het kindje, eigenlijk de hele echo, was super positief. Dat was de dokter overigens ook. Tot hij de bloedwaardes in ging vullen. Ik kreeg een verhoogd risico van maar liefst 1 op 51!! De dokter zei overigens dat ik geen paniek moest hebben want de echo zag er immers allemaal goed uit. Ik heb gerookt tot de eerste 9 weken van de zwangerschap en dat was de dag dat ik bloed moest laten prikken. Waar deze waardes uitgekomen zijn. Hij heeft dat nog veranderd in de computer maar dat maakte voor de uitkomst niet uit. Nu dus de vraag wat te doen. Ik ga morgen naar UMCG om daar een intake-gesprek te doen en me waarschijnlijk toch wel in te laten taken voor een vlokkentest. Wat een verschrikkelijke middag zeg! Bluh!
Je kan niets doen dan afwachten..... hoe hard dan ook. Ga in ieder geval niet meteen uit van het ergste. Wie weet valt het ontzettend mee. Ik wens je veel sterkte toe! Liefs
1 op 51 is nog altijd net geen 2%. Dat laatste klinkt een stuk minder heftig dan een kans van 1 op 51... Sterkte!
Overigens, hoe slecht roken ook is tijdens de zwangerschap: het veroorzaakt geen down-syndroom. Ik weet niet of het bloedwaardes kan beinvloeden, maar van roken krijg je geen kids met down-syndroom.
Joyce, dat is schrikken he.... Ik weet uit ervaring dat lage bloedwaardes (wat bij jou ook waarschijnlijk het geval zal zijn), de uitslag van de combinatietest enorm naar beneden trekken. Wat ze toen bij mij hebben gedaan is mijn uitslag van de combinatietest met een gynacoloog te bespreken (dit kon al de dag na de combitest) en de gynacoloog heeft toen op het hoofd van de baby ingescand om te kijken of het hoofdje verdeeld was in verschillende ruimtes. dit was zo en dat volgens hem een heel positief teken..... Misschien helpt het jou ook? (ik heb geen puncties oid gedaan)
ik heb geen ervaring mee maar wil je wel succes wensen! En bedenk: je hebt dus een kans van 50 op 51 op een gezond kindje! Blijf positief meid en verwijt jezelf niks hoor! Daar schiet je niks mee op...
Wat een enorme domper! Helaas geeft een goede echo geen garanties. Je bloedwaarden zijn net zo belangrijk en tellen ook even veel mee in de berekening. Je kans blijft dus, maar blijft wel een 'kans'. De kans dat het goed zit is altijd nog groter. Sterkte met het nemen van eventuele vervolgstappen. Bedenk goed wat je met die kennis wilt.
Hoi Allemaal! Bedankt voor jullie reacties. Vanmorgen in UMCG geweest en "moest"direct blijven voor vlokkentest. Moet zeggen dat het me allemaal reuze meeviel tot zover en na die tijd best opgelucht was deze gedaan te hebben. We krijgen vrijdag de uitslag. We worden dan gebeld, met een snelle uitslag, d.w.z. trisomie 21, 13 en 18. wanneer de uitslag "goed" is dan willen ze me in het UMCG graag weer zien op de 20 weken echo zodat zij kunnen volgen welke effecten de lage bloedwaardes hebben. Ik begreep van mijn eigen ziekenhuis bij de 12 weken echo dat roken de bloedtest kan hebben beinvloed. Uiteraard rook ik nu niet meer, sinds ik 9 weken zwanger ben. In het UMCG zei de gyn ook dat ik me bewust moet zijn dat er altijd nog 50 baby's gezond worden geboren in mijn geval. Maar goed je stelt je 12 weken echo toch wel anders voor en wanneer alles zo positief is maar na het invullen van de gegevens toch een "slechte" uitslag geeft ben je behoorlijk even de weg kwijt. Vooralsnog gaan we uit van een goede uitslag maar vrijdag zal wel een lange dag worden denk ik. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte en hoop ik vrijdag te kunnen genieten van mijn zwangerschap en iedereen eindelijk mogen te vertellen waarom ik ineens zoveel eet ! Bedankt dames!
fijn dat de onderzoeken je zijn meegevallen tot zover. Ik wens je veel succes en sterkte de komende dagen, het zal niet meevallen! Hoop op een goede uitslag voor jullie hoor!
Ik leef zo ontzettend met je mee.. zit in hetzelfde schuitje. Afgelopen woensdag combitest, en ik kreeg 1 op 20... ook vanwege lage bloedwaardes (iets met eiwitten??) meteen besloten tot vlokkentest, want ik vind deze kans wel heel heel heel hoog. Die heb ik dinsdag. vind het ontzettend eng, heb een naaldenfobie.. dus als die naald bij mn buik in de buurt komt word ik hysterisch.. maar het moet maar even... kun jij me misschien vertellen hoe dit bij jou in zn werk is gegaan? Lees dat je het mee vond vallen, gelukkig! Ik duim voor je voor een goede uitslag vandaag!!! Hou je taai, ik weet hoe zwaar het is. Heb nog nooit zoveel gehuild als de afgelopen dagen. Take care!!!!
Wij hadden ook een hogere kans (ook alleen op bloedwaarden en ik was toen 27 (geloof ik hihi) ) heb alleen niet gekozen voor vlokkentestt vanwege kans op vals positieve uitslag (5%!) en meer kans op een miskraam dus heb een vruchtwaterpunctie gedaan omdat het dan echt 100% zeker is en het minder kans heeft op miskraam. Ik hoop dat je snel een goede uitslag krijgt bij ons was alles gelukkig goed.