zwangerschapscursus, hoe kies je zoiets?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door guppie81, 7 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Heel voorzichtig ben ik aan het kijken naar een zwangerschapscursus. Het enige van de zwangerschap waar ik niet naar uit zie. Ik vind het wel een fijn idee zoiets te doen, want ik wil wel een beetje voorbereid gaan bevallen.
    Toch lijkt me het ontzettend genant. Het oefenen van puffen en posities waar andere mensen bij zijn is echt niet mijn ding.
    Ik las een folder over samen bevallen, nou mijn nekhaar ging haast overeind staan, gatsie zeg!

Kan iemand me tips geven, of een cursus die wel goed bevallen is?

2. Juudje27

Juudje27 Bekend lid

14 mei 2007
    762
    0
    0
    Ik ben ook wel benieuwd naar de verhalen. Ik ben niet zo van de groepsdingen en al helemaal niet VEEL weken achter elkaar. Mijn man wil ook al niet echt mee dus dit gaat ook niks voor mij worden...

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik heb me net opgegeven voor zwanger compleet (een uitgebreide gym) en zwanger & fit (in conditie blijven voor zwangeren)

net de bevestiging binnen gekregen, irriteer me nu al. mocht me pas met 20 weken aanmelden, dus ik was eigenlijk al te vroeg, maar ben tegen de tijd dat de volgende cursus start al weer 26 weken..... als ze dat hadden vermeld had ik me natuurlijk veel eerder ingeschreven.... maar goed. het mag de pret niet drukken, ik ben erg benieuwd wat het gaat worden, maar heb geen idee :)

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    nou veel weken zit me ook al niet lekker, en soms 2 uur. Mijn man wil wel graag mee, hem interesseert het niets wat ik uitzoek. Hij vindt het juist jammer als hij niet mee mag ;)

5. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    ik volg een borstvoeding cursus, das 4 weken achter elkaar van 2 uur. best lang, maar ook best leerzaam. mijn vriend gaat niet mee, maar er zijn wel zwangeren waarvan de man wel mee gaat.

en ik volg de cursus "gezond & fit" voor en na de bevalling, deze duurt 9 weken een uurtje. alleen voor vrouwen volgens mij, want ik heb nog geen man gezien, alleen de laatste keer geloof ik wordt hij mee verwacht. en dat gaat ook wel gebeuren. die cursus vind ik ook wel heel leerzaam. houdingen, welke spieren en ademhaling komen er voornamelijk aan bod.

as dinsdag hebben we 1 avond met partner, als je meedoet met "gezond & fit". wat kun je verwachten ed als je een kleine krijgt.

6. HeidiS

HeidiS Actief lid

20 jun 2007
    181
    1
    0
    Moeder,verpleegkundige, aardige echtgenote
    Zoetermeer
    Ik heb alledrie de keren met de zwangerschapsgym meegedaan van de thuiszorg hier in mijn woonplaats.
    De eerste keer had ik er echt wat aan, je krijgt wat tips, doet wat dingen en klept gezellig met "lot"genoten...de twee andere keren ging ik puur om de gezelligheid ommet andere zwangeren een avondje in de week lol te hebben..

7. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik heb niets gedaan en ook niets gemist. Ik vind de gezelligheid en het praten met 'lotgenoten' wel hier. Bevalt mij veel beter dan een vaste avond in de week.

8. Irena

Irena Actief lid

15 apr 2007
    456
    0
    0
    Docent Engels (Voortgezet Onderwijs)
    Groningen
    Ik zou vooral kijken wat je eigenlijk wilt van zo'n cursus. Wat wil je leren, wat past bij je? De één wil ook weten over de zwangerschap en de kraamtijd zelf, daar horen langere cursussen bij. De ander gaat het alleen om die bevalling zelf, dan zijn er weer kortere. En als je normaal ook niet zo van cursussen bent of je wordt toch maar zenuwachtig van te gedetailleerde info over complicaties enzo, vraag je dan af of je jezelf daar nu wèl aan wilt blootstellen... :oops: Oh, en dat samen puffen is al snel niet genant meer hoor, je zit immers allemaal in hetzelfde schuitje en je hebt al snel een leuk groepsgevoel.

Wil je man veel bij de bevalling betrokken zijn, wil je vooral weten hoe alles werkt en weten wat je zelf kunt doen, dan is Samen Bevallen erg goed, maar inderdaad errug grondig... (Die deden wij.) Wil je weten hoe je je kunt ontspannen, dan is yoga erg goed. Wil je gewoon praktische tips over houdingen en ademhalingstechnieken, dan is er van alles, van bijvoorbeeld de thuiszorg of gebaseerd op een vorm van fysiotherapie.

Ook zijn er wel eenmalige info-avonden via je VK. Voor als je gewoon es wat meer info wil. ;)

9. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik heb het helemaal niet gedaan en toen ik ging bevallen is alles zo goed gegaan dat ik er ook geen spijt van heb dat ik het niet gevolgt heb.

10. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik wil niet echt heen om iets te leren. vind het leuk om bezig te zijn, gewoon sporten gaat niet nu. ik denk dat die bevalling toch wel komt, met of zonder puflessen ;) cursussen die ik ga doen zijn gericht op fit blijven en bekken en rug oefeningen en vooral dat laatste wil ik graag icm mijn fysio oefeningen.

11. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    bedankt voor jullie ervaringen! Irena dank ook voor jouw uitleg, heel duidelijk!
    Ik heb geloof ik nog wel even bedenktijd, vind het echt heel erg moeilijk!

12. Evelieveling

Evelieveling Fanatiek lid

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Ik heb mensendieck gedaan.
    Heb er wel wat nuttige dingen geleerd.

Maar als ik heel eerlijk ben... ik zou het dus geen 2e keer doen.
    Je kan hier net zoveel leren. Je kan goede boeken lezen...
    En je verloskundige is er niet voor niets tijdens de bevalling, die kan je ook echt wel helpen.

Dat 'lotgenoten' idee vond ik dus helemaal niets.
    En toen ze begonnen over een bijeenkomst als de kindjes er eenmaal zijn...
    No tnx. Dat is niet mijn ding!

13. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hahaha jij zegt het precies zoals ik het me voorstel!

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Tja, het is inderdaad maar net wat je wilt. En dan zit er natuurlijk nog behoorlijk wat verschil tussen de zelfde cursussen. Ligt er maar net aan wie er les geeft en wat de inhoud van de lessen zelf is.
    Zelf zit ik op zwangerschapsgym van de thuiszorg, ik vind het best leuk. Valt wel meer hoor, dat pufgehalte bij ons. En de meeste vrouwen kunnen er nog wel om lachen. We hebben ook wel een leuke lerares. Ook eens een invaller gehad, best een aardig mens hoor, maar die ging echt van die muziek opzetten met zingende vogels, kletterende watervallen etc., niet echt mijn ding...
    Al denk ik dat ik waarschijnlijk het grootste gedeelte weer vergeten zal zijn tijdens de bevalling zelf, maar een hoop oefeningen zijn ook voor een goede houding tijdens de zwangerschap en dat vond ik wel handig.

15. Lintje

Lintje VIP lid

9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Ik heb gekozen voor zwangerschapsgym (ook Thuiszorg) omdat mijn man niet in staat is om mee te gaan en omdat ik niet al te zweverige cursussen wilde volgen. Om met lotgenoten te praten en wellicht een nieuwe vriendschap.

Maar ooooow, wat valt me dat tegen. Ten eerste is het een hele suffe groep, heel stil en er zitten geen potentiele vriendschappen tussen. Ik heb het niet getroffen met mijn lotgenoten... :rolleyes: En de lessen... ik ben steeds blij dat het voorbij is, veel heb ik nog niet geleerd, althans niets wat niet in het boek Veilig Bevallen staat. Het niveau ligt ook ontzettend laag. Het had me bijvoorbeeld niet verbaasd als de juf had uitgelegd hoe een zwangerschap ontstaat.. :(

16. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ergens hier staat een hele beschrijving van cursussen. Ik ga het er woensdag met m'n vk over hebben (oe, dat moet ik even opschrijven, ik ben zo'n zeef).

Ik vind het vooral leuk om mensen te leren kennen. Als je full-time werkt komen je sociale contacten niet echt op gang. ja wel hier in de straat maar verder niet.

Linda

Deel Deze Pagina