Het onderwerp zegt voor sommige al genoeg. Altijd dacht ik van. nou dat zal bij mij wel meevallen... niet dus... Gisteren ruzie gehad met m'n schoonmoeder. Ik ben nu (nog maar) 14 weken zwanger. Omdat m'n man dat zo graag wilde krijgen m'n schoonouders (als het kind er straks is) een oppasdag op vrijdag. Ik heb altijd al m'n twijfels gehad omdat ik denk dat het beter is dat ze gewoon opa en oma zijn dan gedeltelijk opvoeders, maar vooruit. Gisteravond zat m'n schoonmoeder doorleuk te vertellen dat ze geen box nodig hebben, maar ons kind gewoon op een kleed op tafel leggen, dat de vier katten er gewoon bij rond kunnen lopen (dat ze dan niet op hoeft te letten), dat ze zelf bepaalt wat en wanneer ons kind te eten krijgt, en als ze zin heeft om naar familie te gaan (uur rijden) dat ze dat ons zonder overleggen zal doen. Nou het vuur schoot uit m'n ogen. Woedend ben ik. Mijns inziens helemaal terecht. Of overdrijf ik zo? Het nare eraan vind ik dat ik nu ook ruzie heb met m'n man. Hij hangt heel erg aan z'n ouders. Volgens hem is het maar raar dat ik nu boos ben en zo overdreven reageer. Maar dit is voor mij echt iets wat ik niet wil en kan accepteren. Het is zo jammer dat we daar nu al problemen mee hebben ... pfff ... Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening
ik zou aangeven dat wanneer ze oppast dat ze zich aan jouw regels moet houden want het is jullie kindje!! Trouwens de baby alleen op tafel laten liggen?? dat is gevaarlijk!! straks rolt de baby eraf.. Al zo ik zelf lekker een dag naar het kdv brengen onder het mom van dat is handiger met vakantie, ziekte..
Nou in mijn ogen overdrijf je niet, jij bent de ouder en niet zij dus hun hebben zich aan jullie schema te houden, als jij niet wilt dat ze met die kleine op stap gaat dan moet ze dat ook niet doen .. En wat een onverantwoordelijke oma om die kleine op een tafel te laten liggen .. Maar ik zou er gewoon met je man en met haar over hebben dat als die kleine er is dat ze zich gewoon aan jullie regels moeten houden, doen ze dat niet dan zou ik gewoon geen oppas dag inzetten ..
Als dit mijn schoonmoeder zou zijn dan zou ik meteen zeggen dat ze de oppasdag kan vergeten! Je overdrijft helemaal niet hoor! Als zij nu al bewust van plan zijn om je kindje in gevaar te gaan brengen dan zou ik er niet eens aan beginnen. En als ze een uur moeten rijden voor familibezoek, hebben ze zeker ook geen autostoel nodig want vroeger lagen de kindjes ook los in een kinderwagenbak.... Meid, echt op je strepen blijven staan... dan maar ruzie met je man. Ik zou dit ook heel zwaar opnemen!
Nee hoor je overdrijft niet. Jij bent de moeder en jij bepaalt. Het zijn overigens nog ook gevaarlijke dingen. Op de tafel en niet opletten met de poezen.. Ik denk dat je vooral nu aan je kindje moet denken en dus ook echt op je strepen gaat staan. Je wilt toch niet dat je uiteindelijk haar laat oppassen terwijl je twijfelt en er zal wat gebeuren
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben blij om te horen dat jullie niet vinden dat ik me overdrijf. Wat me nog het meeste verdriet doet is dat m'n man z'n ouders blijft steunen en in dit geval totaal geen begrip voor mij heeft. ik had zo gehoopt dat we op 1 lijn zouden staan en elkaar altijd zouden steunen. Hebben jullie ook weleens meningsverschillen over dit soort dingen met jullie partners?
Hier ook een probleem gehad met schoonmoeder als oppas maar dat is uitgesproken en weer goed. Blijf duidelijk: jij bent de moeder, jullie bepalen de opvoeding en diegene die op jullie kind let, moet dat respecteren. Sterkte, voordat het kind er is moet je zeker weten dat de oppas zich aan jullie regels houdt en het is niet makkelijk om dit te bespreken maar wél heel belangrijk!
Pfff, mijn haren gaan al rechtop staan, want dit is zo herkenbaar!! En nu is jullie kindje nog niet eens geboren, wacht maar als je straks bevallen bent Je moet echt heel duidelijk naar je schounmoeder zijn wat jij wilt dat wel en niet gebeurd en dat je anders andere opvang regelt voor je kind. Tuurlijk, als het straks eenmaal zo ver is zullen dingen iets anders gaan daar als bij jullie, dat moet je kunnen loslaten. Maar het moet toch zo ongeveer in jullie lijn voortgezet worden. Ondanks fikse discussies hier, past mijn schoonmoeder ook 1 dag in de week op (ik zag er erg tegenop) maar nu zie ik dat beide partijen er erg van genieten. Het blijft een heel koppige vrouw en er is regelmatig nog een discussie, maar door goed te praten gaat het tot nu toe heel goed allemaal. Jammer dat je man een andere kijk op de zaak heeft. Mijn man heeft altijd aan mijn kant gestaan, daardoor voelde ik me gelukkig altijd gesterkt. Kan me voorstellen dat dit de situatie voor jou nu nog moeilijker maakt. Bespreek goed met hem wat je dwars zit, wat jouw ideeen voor veiligheid en opvoeding zijn. Veel succes met het leed dat schoonmoeders heet Groet Snoozie
Lieve Levi3. Gefeliciteerd met je zwangerschap en geniet er van. Je overdrijft echt niet en je moet je gevoel gewoon volgen. Dat heb ik ook een keer gedaan toen was ik ook zwanger van de laatste kleine en toen was ik het zooooo zat met degene dat ik de familieband verbroken had.En het is nu nog steeds niet geheeld maar ben blij dat ik nu rust heb van degene. En het is behoorlijk jammer dat je man nu niet naast je staat want dan voel je helemaal alleen staan en dat voelt ..... Ik hoop dat jullie er gauw uit komen want stress is helemaal niet goed op dit moment dus als ik jouw was zou ik dat ook even aan je man vertellen. Heel veeeel sterkte en ik hoop dat het gauw op gelost wordt. Liefs van Esther.
Je krijgt al goed advies dus ik heb niet heel veel toe te voegen. Om te voorkomen dat dit een blijvend ruziepunt tussen jullie (jij en schoonloeder/jij en man) zou je misschien samen met je man een soort contract op willen stellen van de regels waarvan jij wilt dat je schoonmoeder zich aan houdt. Je kan daarbij het beste uitgaan van objectieve regels (die je ook kunt onderbouwen), bijv: - In verband met het risico op wiegedood, slaapt baby of in zijn/haar bedje, of in de box, nergens anders - katten kunnen babies verstikken, kattekrabziekte is gevaarlijk en baby heeft nog geen tetanusprik gehad: baby moet zodanig kunnen slapen/spelen dat de katten er niet bij kunnen komen. - Als baby in een auto vervoerd wordt is het niet langer dan 30 minuten en altijd in een zitje. (babies moeten niet langer dan 30 minuten achter elkaar in de maxi cosi). - Ritme en regelmaat zijn belangrijk/baby krijgt voeding op deze tijden (...) of: Baby krijgt voeding op verzoek. Houd je man voor dat je deze eisen ook aan je eigen ouders/een professionele oppas zou stellen. Ik heb met mijn man af en toe dezelfde discussies: maar doordat ik ook vasthoud aan een aantal minimum eisen (geen snoep/geen witbrood/niet wakkerhouden tot na 1930 etc), is het makkelijker om op m'n strepen te blijven staan. Dit betekent dat schoonmoeder je natuurlijk nog wel op duizendeneen andere manieren kan irriteren, maar aan je basis(veiligheids)regels mag ze niet komen!
het wordt jou kindje en dan gelden jou regels!!! ik zou me (persoonlijk) niet druk maken om het feit dat ze met de kleine naar familie wil, maar de rest, daar zou ik pislink om zijn. een baby op tafel leggen op een kleed is levensgevaarlijk!!! als ze geen zin heeft in een box in de woonkamer dan kan je ook voor die dag een campingbedje neerzetten wat ze savonds weer op kan ruimen. en wat eten betreft... kindjes hebben nu eenmaal een bepaald ritme en daar kan zij niks aan veranderen. het kindje moet eten wat jij wil dat het eet en niet wat oma graag wil. mijn schoonmoeder wilde laatst pindakaas aan alyssa geven en dat heb ik dus gelukkig kunnen tegenhouden. ze heeft het nog nooit gehad en ik weet niet hoe ze erop reageert. nieuwe dingen proberen we thuis uit en als het mn schoonmoeder niet bevalt heeft ze pech. succes met je schoonmoeder enne... blijf op je strepen staan, wat ze wil is onverantwoord. liefs doris
Pff... Lastig zeg. Ik zit zelf niet in die situatie, maar ben ook niet zo'n voorstander van opa's en oma's die gaan opvoeden. (Nu kan het bij ons ook niet, maar goed.) Dat komt ook door wat een vriendin van mij heeft meegemaakt. Toen haar zoontje geboren werd paste haar moeder elke week twee dagen op (en dat ging prima) en haar schoonmoeder een dag. Zij heeft al best een moeilijke band met haar, en dat oppassen heeft de boel helemaal op scherp gesteld. Oma deed gewoon waar ze zelf zin in had, kwam te pas en te onpas langs, drong de hele tijd haar mening op, kocht van alles voor het kind wat moeder niet mooi vond, etc. etc. Uiteindelijk is het ge-escaleerd: mijn vriendin trok het niet meer, heeft er wat van gezegd, en toen was oma de gebeten hond. Gelukkig trokken zij en haar man wel enigszins een lijn, en uiteindelijk gaat zoonlief nu twee dagen naar de creche en past elke oma om de week op. Ik heb hier wel wat van geleerd. Namelijk: spreek van tevoren heel goed met opa's en oma's door wat je verwacht, dat jij de ouder bent en het voor het zeggen hebt. Natuurlijk hebben opa's en oma's een andere rol (verwennen etc), maar op het moment dat zij gaan oppassen, vervalt die rol en moeten ze de ouder zijn en een lijn trekken met de ouder. Als ze dat niet snappen, zou ik zeggen: dan maar niet oppassen. Maar ik begrijp ook dat het iets is dat tussen jou en je vriend speelt. Het lijkt me dat je gewoon goed met hem moet praten en moet uitleggen hoe jij je voelt. Want wat je nu voelt, wordt alleen maar sterker als het kind geboren is, en dan zit je niet te wachten op ruzie. Ik maak ook een beetje uit je verhaal op dat je liever niet hebt dat ze oppassen. Ik zou dan nu die strijd maar aangaan en nu zeggen dat je het niet wilt (met nu misschien ruzie), dan dat dat straks moet over het hoofd van het kind...
Oh wat irritant! Thank GOD dat mijn man altijd achter mij staat. Hij heeft ook niet echt een keuze, hij heeft gekozen om met mij te trouwen en verder te leven. Niet met zijn moeder. Dan gaat hij maar lekker weer bij zijn moeder wonen, opgerot. Mijn schoonloeder heeft 2 weken een woensdag opgepast, toen ging het al mis ( dingen verzwijgen/liegen etc. ) Sindsdien niet of nauwelijks contact. Dus, kom op voor jezelf en je kind! Ik zou mijn man de keuze geven ik of je ma en zorg voor een mooi plekje op de KDV. Succes!
pff als ik dat zo lees lijkt het wel of je schoonmoeder je bewust aan het pesten is, ze zal toch hopelijk wel beter weten? wat mijn man er ook van zou zeggen, die oppasdag zou pertinent niet doorgaan na zo´n laag gesprek, heeft ze uberhaubt wel repect voor je? of ziet ze jou als "die vrouw die haar zoon heeft afgepakt"? bah, misselijk wordt ik van zulke mensen, ik geef je groot gelijk!
Helemaal mee eens. Ik verbaas me vaak over de verhalen die ik hier lees over mannen die hun vrouw/vriendin afvallen. Je wordt op zo'n moment gewoon te kakken gezet door je eigen vent....en dat terwijl hij inderdaad met JOU getrouwd is c.q. samenwoont en niet met zijn moeder.
juist! daar zit vaak ook het grootste probleem, zodra de man/vriend ook zegt, "dit pik ik niet" dan pas houden die ouders op.
Wat fijn dat jullie allemaal zo lief reageren. Soms ga je zo aan jezelf twijfelen hè ... M'n man is normaal gesproken ontzettend lief voor en heeft normaal gesproken alles voor me over. Maar als het om z'n ouders gaat . Ik heb niet zo'n makkelijke jeugd gehad. M'n moeder was en is alcoholist en daarom heb ik ook niet zo'n goede band met m'n vader. M'n man daarenttegen heeft juist een hele goede (kleffe) band met z'n ouders. En dat respecteer ik. Meestal heb ik niet zo'n problemen met m'n schoonmoeder. Het is een gigntische bemoeial en heeft overal een mening over, maar daar heb ik aardig mee om leren gaan. Maar nu gaat het over ons kind. M'n man schiet gelijk in de verdediging zodra ik ook maar iets op te merken heb over zijn ouders. en geeft dan aan dat ik niet snap hoe een gezin werkt. Ik kon niet uit een steen!. In dit soort gevallen mis ik wel ouders waar ik op terug kan vallen, zeker als m'n man nu dan niet achter me staat. M'n schoonvader is een lieve man, maar die mengt zich helaas nooit ergens in. Nu ik zwanger ben en moeder hoop te gaan worden, veranderd er voor mijn gevoel toch wel het e.e.a Ik ga niet accepteren dat er dingen met mijn kind gebeuren die ik niet wil. En of mijn schoonmoeder respect voor mij heeft? Ik vraag het me wel eens af ... Wat een moeilijke situatie zeg!
Het is heel lastig maar ik zou die oppasdag niet door laten gaan. Dat wordt namelijk alleen nog maar erger. Ik heb er een heel vervelend eerste jaar door gehad, me altijd onrustig gevoeld als mijn zoontje bij mijn (nu ex) schoonouders was. Als jij je daar onprettig bij voelt kan het tussen je man en jou komen te staan. Dan kan je beter nu even ruzie hebben dan straks altijd irritaties. (ps ik vind niet dat je overdrijft)