Leenstelsel studenten

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door BabyLovley, 11 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik snap echt serieus niet dat mensen denken dat er een klassenverschil is of komt . Iedereen kan studeren, iedereen kan een studielening afsluiten en ook iedereen kan werken tijdens de studie en iedereen heeft eerlijke kansen. Of je nou arm, rijk, groen, geel of oranje bent ...

2. Bri

Bri Niet meer actief

Strijkkraal: ik ben het met je eens.
    Degene die studeert is degene die daar het meest direct profijt van heeft, en dus kan diegene er toch op z'n minst zelf aan meebetalen. En als je dat niet vooraf kunt, dan doe je dat achteraf.

Iedere euro die wordt geïnvesteerd in onderwijs betaalt zichzelf dubbel en dwars terug, dus als je in staat bent tot een studie loont het altijd om in jezelf te investeren.

3. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik wordt heel verdrietig dat jij niet verder kan kijken dan alleen school banken, ik heb lezingen gezien over thuis studie, gratis studie voor iedereen over de hele wereld dus ook op plekke waar studeren nog steeds een godszegen is. Het begint met motivatie van jezelf, en weten wat je wil doen. Als het voor mij financieel makkelijker was geweest zat ik nu nog stufi te trekken en te studeren WANT IK WEET NIET WAT IK WIL! En ik ben vast niet de enige, ik weet nu welke richting mij aanspreekt maar ik kan niet 1ding specefieks pakken wat ik nu compleet wil studeren en elk jaar een flink bedrag voor wil neerleggen. We leven in totaal andere tijden wanneer het op studie aankomt, niet te vergeten dat kinderen tegenwoordig studeren waar ze zelf zin in hebben en niet in iets waarvan ze weten dat er een baangarantie is naderhand. Ik vind het enorm kortzichtig om te denken dat studeren een hele boel geld kost, dat is een feit die je nauwlijks kan beargumenteren. Een diploma halen kost geld, en officiele examens maken kan geld kosten. Maar studeren is echt gratis als je weet waar je materiale vandaan KAN halen.
    Okay, misschien is het moeilijk om practishe beroepen te studeren maar als die passie er is dan weet je dat waarschijnlijk wel ruim voor dat je begint aan beroeps onderwijs wat betekend dat je er dan al overna kan gaan denken hoe veel je moet sparen enz. enz.

4. MamaAniek

MamaAniek Actief lid

1 jan 2012
    420
    0
    16
    NULL
    Ze mogen toch gewoon geld lenen tegen lage rente?! Iedereen kan blijven studeren, het is maar net of je het de investering waard vindt!

5. papier

papier Actief lid

25 sep 2008
    275
    20
    18
    een verbetering? met de langstudeerboete belast je de studenten die te lang doen over hun studie. met het sociale leenstelsel belast je ALLE studenten

6. Versluis

Versluis Fanatiek lid

10 jul 2011
    1.924
    0
    0
    Filiaalmanager
    Zeeland
    Dat denk ik ook!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In Zweden is het niet gratis. Mijn neven en nichten hebben een fikse studieschuld en die blijf je betalen tot je pensioen. Ze zijn maar wat jaloers op Nederlandse studieschulden die na 15 of 20 jaar klaar zijn!

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het idee van die lening is juist dat ALLE kinderen kunnen lenen! En als ze klaar zijn terugbetalen. Dat zorgt niet voor een klassenverschil hoor, iedereen leent.

9. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Ik denk dat dit een prima idee is.. het geeft studenten ook eindelijk eens inzicht in het feit dat studeren (en volwassen worden) geld kost..

Ik heb zelf ook altijd keihard gewerkt naast mijn studie om het te betalen.. kom uit een goed milieu maar er is niets voor mij betaald hoor. zelfde geld voor mijn man.. Daarentegen waardeer je je studie nu wel veel meer.. je weet waar je hard voor werkt..

Ik denk dat misschien een lening stelsel gecombineerd met studieversnelling een goede optie kan zijn..

Studenten die goed zijn, gemotiveerd en hun hersens mee hebben kunnen HBO studies in kortere tijd doen (ik heb ook hbo in 3 jaar gedaan)..
    Omdat je er korter over doet hoef je minder te lenen en dus minder kosten.. en voilà: Eindelijk leren we onze studenten verantwoordelijkheidsgevoel...

10. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Verplaatst naar film en nieuws.

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Eerst brulde iedereen dat het niet normaal was dat als de langstuudeerboete werd ingevoerd, want het was allemaal niet eerlijk, want er waren altijd wel uitzondering. Nu trekken ze de hele handel gelijk, gelijk monniken gelijk kappen, iedereen kan lenen tegen een gunstig rente tarief, er kan over 20 jaar terugbetaald worden, waarvan de kans groot is dat na 15 jaar het restant kwijtgescholden wordt. Het wordt weer je eigen verantwoordelijkheid hoelang je gaat studeren, ook een studie kiest waar ook daadwerkelijk banen zijn en je wordt dus niet gestraft als je misschien eens een richting kiest waar je halverwege van denkt dat dit het toch niet echt gaat zijn.

Dus ja ... ik denk dat het zeker een verbetering is.

12. Janna

Janna Fanatiek lid

#32 Janna, 11 okt 2012
    Laatst bewerkt: 11 okt 2012
    Heel fijn voor je dat jij het in TWAALF :$ jaar hebt terug betaald. Maar volgens mij vergeet je dat jij hebt geleend, maar dat een deel van jouw opleiding wel degelijk door de staat is gefinancieerd! Wat toekomstige studenten moeten lenen is dus veel meer dan wat jij hebt moeten lenen. Hoe lang zouden die dan bezig zijn met terug betalen?!

En iedereen die vindt dat studenten nooit eens een keer van studie mogen wisselen: hoeveel van jullie wisten op je 16e of 17e al wat je wilde gaan doen met je leven?! Mógen studenten hun persoonlijkheid aub nog ontwikkelen en er in de praktijk achter komen dat een studie niet bij hen past? Tuurlijk is het fijner als je daar vóór je opleiding achter komt, maar echt niet iedereen die van studie wisselt denkt daar licht over, werkt niet hard voor zijn opleiding en/of heeft gewoon niet goed nagedacht over zijn studiekeuze. Heel vaak van studie wisselen en niet afstuderen was al voor de invoering van de langstudeerboete nadeling vanwege de prestatiebeurs. Ik ken wel degelijk mensen die dolgraag wilden afstuderen, al was het maar omdat ze dan hun prestatiebeurs niet hoefden terug te betalen.

En je kunt wel zeggen door studenten door de financiële investering in hun opleiding later een hoger salaris krijgen, maar ook dat is helemaal niet zeker. Ik zit bijvoorbeeld in het voortgezet onderwijs en verdien dus helemaal niet zo goed voor mijn universitaire graad. Er zijn nu ook zat mensen die afstuderen, maar die met geen mogelijkheid aan een baan op hun niveau/vakgebied komen en voor wie er de komende jaren echt nog niet veel zicht is op verbetering. (Want na de crisis komen eerst de mensen met enige ervaring aan de beurt om te worden aangenomen.) Wat denk je dat dat doet voor hun carrière-perspectieven, salarisopbouw en pensioenopbouw?

Bovendien is al meerdere keren het plan geopperd om ook de studielening te laten opnemen door het BKR. Het zit er dus wel in dat dat een keer doorgevoerd gaat worden. Hoe moeten starters die hebben gestudeerd dan ooit nog een huisje kopen?

Kortom: ook ik denk dat studeren weer voor de rijken gaat worden en ik vind het een slechte zaak.

13. Beetje afhankelijk van de precieze inkleding of ik positief hierover ben.. vraag me wel heel erg af om welke bedragen het zou gaan die je dan maandelijks leent en dus later af moet betalen.
    Zelf ga ik volgend jaar weer studeren en merk het dan wel.. is het zo, dan is het zo. Voor de kinderen sparen we nu wat we kunnen, maar 't wordt ook krapper. Hopelijk kan ik dat wel weer aanvullen na m'n studie ;).

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik moet zeggen dat mijn man de eerste 3 jaar van zij studie ook zelf heeft moeten bekostigen, hij was toen nog asielzoeker en die hebben geen recht op studiefinanciering hij kreeg 80euro per week leefgeld. Ik werkte toendertijd naast mijn eigen studie om alles te kunnen bekostigen en af en toe kreeg hij een gift en geneeskunde is niet bepaald een goedkope studie. Wij zeggen ook altijd waar een wil is, is een weg!

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Maximaal 20 jaar, met een goede kans op kwijtschelding na 15 jaar ...

16. Janna

Janna Fanatiek lid

#36 Janna, 11 okt 2012
    Laatst bewerkt: 11 okt 2012
    Nou sorry hoor, maar met twee universitair afgestudeerden hier zou ik er toch niet aan moeten denken dat ik ook nog elke maand geld zou moeten afdragen voor schuld! En we zitten hier echt niet op een vetpot of in het meest dure koophuis, maar als dat er ook nog bij kwam, zouden we dingen echt heel anders moeten gaan doen. (En dan hebben wij er nota bene voor gekozen om het laatste deel van onze studieschuld in één keer af te lossen.)

Sterker nog: in dat geval denk ik dat studeren de investering financiëel gezien niet eens meer altijd waard is! Ik zou wel eens willen weten of een afgestudeerde in die 15-20 jaar maandelijks, na afdragen van zijn schuld, meer te besteden heeft dan een leeftijdsgenoot die jonger is begonnen te werken en zich heeft opgewerkt.

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dus???

Die regeling is er zodat IEDEREEN kan gaan studeren, je leent een bedrag, gaat ook gewoon werken naast je studie en klaar. Ik snap echt gewoon niet waarom dat allemaal zo'n groot probleem moet zijn.

Hele volksstammen lenen voor hun studie, en lossen naar draagkracht af. Dus verdien je veel (omdat je een leuke baan hebt gescoord) dan betaald me meer dan wanneer je wat minder geluk hebt in het vinden van een baan. Eerlijk toch?

18. Janna

Janna Fanatiek lid

Omdat mensen die uit een rijke familie komen dus veel minder of zelfs niet zullen hoeven lenen!!! Daarom wordt onderwijs voor hen dus veel toegankelijker!

En nogmaals: dat lenen dat mensen nu doen (in Nederland) voor hun studie, is veel minder dan men in de toekomst moet gaan doen, omdat studenten nú lenen NAAST hun prestatiebeurs en straks ook hun het bedrag wat nu de prestatiebeurs is zullen moeten lenen.

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Wat een onzin zeg!

Nou, dan lenen ze niet ... wat is dan het probleem? Je kunt dan toch nog steeds studeren?? Jij leent wel en het rijkeluiskindje niet?? Leer je daar dan minder van?

20. Janna

Janna Fanatiek lid

Eh, ja! Het wordt voor armen dan wel degelijk een hogere drempel!

Deel Deze Pagina