Leer en wassen

Discussie in 'De lounge' gestart door Partyrocker, 23 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Ik ben flink uit mijn hum.
    Mijn mooie Ferganza jas met lederen opstukken is bezeken door een kat :x.

Waarschijnlijk mijn straf omdat er een bontkraag op zit ;). Wraak vanuit het dierenrijk.

Maar weet iemand of ik die jas in de wasmachine kan gooien?
    Ivm met de lederen opstukken dus. Of is het toch een strakker plan om hem bij de stomerij af te leveren?
    En hoe krijg ik in hemelsnaam die zeiklucht eruit.

Alvast bedankt voor de tips.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ai, succes.
    Ik weet alleen dat het er héél moeilijk uit gaat. Ik zou het toch naar een stomerij brengen en hen eerst om advies vragen. En aangezien je 'een kat' schrijft... het is niet jouw kat? Kosten van de stomerij op de eigenaar verhalen.

3. Partyrocker

Is één van de katten van mijn ouders.
    Dus vind het ook weer niet nodig om te kosten te verhalen hoor.

Mijn neef heeft ooit iets soortgelijks meegemaakt.
    Ze kunnen de lucht wel wegrkijgen voor de mens zeg maar. Maar katten blijven het altijd ruiken, dus daarna is het belangrijk dat je je jas goed op blijft bergen.

4. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik zou hem bij de stomerij brengen. En ik gooi echt altijd alles in de wasmachine, dus als ik het al zeg. haha. Leer kan niet in de wasmachine, dan wordt het helemaal slap eerst en als het droogt dan wordt het ontzettend stug. Dus even bij de stomerij laten behandelen is het beste denk ik.

5. Partyrocker

lin80.
    Ja dat doe ik dus ook hahahaha.
    Vandaar dat ik het nu maar even check. Als het aan mij had gelegen had hij er al ingezeten.

6. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik heb wel eens gehoord dat je het kunt schoonmaken met een sopje met babyolie erin. Maar zou dat toch niet zelf uitproberen, als het wel mis gaat, dan ben je helemaal ver van huis.

7. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Kan ik me voorstellen hoor, kattenpis is echt zo enorm vies, die geur krijg je er ook bijna niet meer uit.

8. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik had het hier met leren schoenen
    kreeg de tip om het dus gewoon uit te spoelen en dan BUITEN! te laten droge. zodat het langzaam droogt en nog wat vochtig blijft en dan soepel blijft. vaak droogt men het te snel bij de kachel bijv.

Dus dat zou ik nu ook doen. eventueel onder de douche of in bad uitspoelen en dan in een koele ruimte laten drogen. en dan ZSM behandelen inspuiten met leerspul.

9. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ik ken geen ferganza jas ( dus geen idee van duur of wat) maar ik mieterde hem weg denk. maar ik haat kattezeik en schijt. haha. misschien eerst naar de stomerij als ie heel heel duur was maar anders weg ermee

10. sjak

sjak Niet meer actief

Ik gooi mijn leren jassen gewoon in de wasmachine! Beetje babyshampoo erbij en op de wolwas zetten. (jas binnenstebuiten of in een sloop doen ofzo)
    Helaas ben ik bang dat de kattepieslucht hier niet uit zal gaan... Heb het een keer gehad met een leren rugtas, maar die bleef op een vage manier rieken...
    Dus misschien bij de stomerij een betere kans?

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Verzekering ? Hun hebben een aansprakelijkheids verzekering (denk ik) dus..

12. Partyrocker

Het leer is niet ondergepiest hoor.
    Dat is het normale stuk van de jas de onderkant.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik kreeg de tip (van een lederwinkel) om gewoon de jas op wolwas in de machine te doen met een fles babyshampoo! Idd binnenstebuiten.
    Op die manier heb ik mijn suedejasjes al vaker gewassen.

14. sjak

sjak Niet meer actief

Dan zou ik hem gewoon in de wasmachine doen! (Evt een tweede keer voor de pieslucht, maar wel nadat hij goed gedroogd is.)

15. Partyrocker

Tnx voor de tips dames.
    Heb hem even 40 graden in de snelwas gedaan.
    Binnestebuiten natuurlijk, maar niet met babyshampoo, maar met schoonmaakazijn en wasmiddel.
    De leren stukken even ingesmeerd met vaseline om te zorgen dat het niet uitdroogt en hij hangt nu in de koude gang te drogen (mag dus absoluut niet bij de kachel).

Ik laat mijn vriend dadelijk even biotex halen. Het is alleen het puntje aan de onderkant van mijn jas waar geplast is.

Schijnt dat ik hem sowieso nu ver uit de buurt moet houden bij katten, omdat er een dikke kans in zit dat mijn katten er anders ook ineens over gaan piesen (dominantie etc).

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hoe is het gegaan? is je jas nog een beetje soepel gebleven? Was even benieuwd nl.

* edit* Wakker blijven :) ik dacht dat het laatste bericht van gisteren was hahahahah

17. Partyrocker

Ja hij ziet er nog gewoon goed uit hoor, alleen ik ruik het nog wel. Dus even biotex eroverheen.

Deel Deze Pagina