Kerstdiner. Nog meer mensen met een obsessie?:)

Discussion in 'De lounge' started by PenF, Nov 11, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Mijn vrienden verklaren mij voor gek, maar ik ben druk bezig met de samenstelling van ons kerstdiner. Dit jaar ben ik vreselijk laat, plannen zijn ineens gewijzigd.
    Nu heb ik een lijst van voor-, tussen- en hoofdgerechten gemaakt vandaag voor de kerstdag met ons gezin.

Moet daar nog wel een keuze uit gaan maken. Ik ben dol op koken en kan het ook goed (raar om over jezelf te zeggen) dus wil echt culinair uitpakken.

Nog meer mensen hier die echt een werk maken van een kerstdiner? Hoe ziet jullie menu eruit?

2. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Ja ikke!! Ik pak ieder jaar weer compleet uit met 8 gangen, spoom enz. Ook ik begin maanden van te voren al met plannen.:(
    Dit jaar ben ik zwanger tijdens kerst en nu vind ik het wel eventjes lastig hoor! Heb nog steeds geen goed kerstmenu staan.

Aanrader vind ik het boek van Rudolph van Veen. Leuk boek om inspiratie op te doen!

3. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
  4. mamabri

mamabri Niet meer actief

hahaha, ik dacht de enige te zijn. toevallig van de week met man en schoonvader overlegd waar ze zin in hebben en ben al aan het zoeken naar vleessoorten. Zij houden erg van wild: hert, konijn, wild zwijn, fazant, eend, dat soort spul. Ik dus helemaal niet.

ik denk dat het hert en wild zwijn gaat worden, met voor mij rollade en kippepootjes voor de kinderen. Daarbij spruitjes met spekjes, aardappelgratin en krieltjes uit de oven. Vooraf iets simpels als stokbrood met kruidenboter en kaasjes of zoiets. Mijn man wil soep, maar daar heb ik geen zin in ;) en als toetje moet ik nog bedenken.

Ik maak het in elk geval niet te moeilijk.

5. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,290
    113
    Nederland
    Dit jaar voor het eerst. Ik ben wel eens klaar met het gourmetten en een stinkend huis:D

Ik ben nu al aan het zoeken naar lekkere, niet al te moeilijke, recepten! Heerlijk, heb er zin in!

6. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

Jun 17, 2010
    2,382
    206
    63
    Male
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Wij gaan dan altijd uit eten, dus geen stress hier :D

7. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Ja idd de dingen die ik niet mag. Zou graag een beef wellington maken ofzo maar dat gaat nu niet. Denk nu aan een stoofschotel en croute. Verse rode kool erbij ofzo. Voorgerecht vind ik wel ff lastig. Vorig jaar al vis voorgerecht gedaan, dit jaar maar iets anders verzinnen. Denk aan salade met vijgen, mozarella in ham gebakken. Soepje nog geen idee, ook dessert weet ik nog niet. Ga die site die je opperde even bekijken!

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,231
    6,092
    113
    Nee, maar wel jaloers :D

Ik laat nog net niet de aardappelen aanbranden zeg maar :p

Maar superleuk als je het talent ervoor hebt!
    Geniet van alle voorbereidingen!

9. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Ja leuk! Gourmetten ofzo doe je maar na een dag skieeen of boswandelen maar bij de feestdagen hoort een echt feestelijk menu.

Nu met de kinderen maak ik wat meer amuses en is het niet meer 8 gangen zitten maar maak er wel een feestje van. Uiteraard met wijn en bubbels.

10. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Vor de dag met familie (moeilijke eters) ga ik voor dit:
    Recepten - Allerhande - Albert Heijn

Makkelijk voorbereiden en iedereen mag het, 1 vegetarisch gerecht moet ik nog wel bedenken :)

Dessert weet ik ook niet ik ben totaal niet van de desserts ...

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik ben er ook dol op. Maak voor onszelf altijd een groot drie gangen diner op kerstavond. En met de familie een van de twee kerstdagen maak ik een deel.

Alleen dit haar even niet, ik ben dan 37 weken zwanger en vind het wel gezegend haha. Voor ons maak ik wel iets lekkers maar doe het vreselijk makkelijk. Nog geen idee wat trouwens. En met familie doe ik dit jaar niks.

Even een jaar rust :D

12. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Kinderen weet ik nog niet. Of ze eten mee. Of alleen de eerste 2 gangen. Of een apart menu... Ze eten alles dat is gelukkig geen probleem.

13. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Die van mij ook gelukkig. Zo leuk! En stiekem trots op een gastronomische opvoeding.

14. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Afgelopen 2 keren met kerst uit eten geweest. Zaten ze van 18:00-0:00 aan tafel. Acht gangen, zij kregen halve porties. Vonden ze geweldig!
    collega's noemden het kindermishandeling, maar beiden vroegen of we het weer zouden doen. Helaas was het volgeboekt.

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

nou ja, zeg!!! kindermishandeling, het moet toch niet gekker worden :x

16. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

Mar 31, 2015
    1,333
    508
    113
    Female
    Roermond
    Met 1e kerstdag gaan we naar mijn schoonouders toe en gaan we elk jaar doen gourmetten. Op 2e Kerstdag moet ik werken tot 21.00😡😡 Ik dacht dan lekker met mijn ouders te gaan eten maar die plan valt dan in de soep. Jaarlijks doen we hetzelfde eigenlijk. 1e kerstdag gourmetten en 2e kerstdag Chinese hotpot.

17. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    Ja hier ook een die het leuk vind om te koken. Kan ook uren zoeken op internet naar lekkere recepten. Helaas komt het door werk bijzonder slecht uit dat de kerst in het weekend is. Daardoor heb ik geen tijd voor uitgebreide kerstdiners dit jaar.
    Voor tweede kerstdag wordt het sowieso een garnalencocktail en een gerookte kip cocktail vooraf. Hoofdgerecht gevulde varkenshaas. Nagerecht spekkoek en brownies (beide zelfgemaakt) met slagroom- en kaneelijs. Simpel maar lekker. Als snacks voor kerstavond staan de zelfgemaakte loempia's er al op. Verder weet ik het nog niet.

18. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,189
    113
    Kids vinden hier lang tafelen ook heerlijk. Soms maken ze wel een kleurplaat of puzzeltje tussendoor maar zoveel gangen vinden ze helemaal leuk. Ik heb ook alles eters, dat scheelt.
    Hier met kerst ook 6 of 8 gangen. Voor 16 volwassenen en 5 kinderen dus vergt wel de nodige voorbereiding. Gelukkig vind ik koken heerlijk. Ik weet de amuses, de soep en het hoofdgerecht al. Rest moet ik nog invullen

19. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Hier is het menu gereed:

V: Ganzenlever, compote van ui sinaasappel en vanille, krokante canneloni van rode biet
    T: Lamsvlees met seizoensgroenten en knoflook crème
    H: Ree, tarte tatin van rode ui, kardemom yoghurt en rode biet

Alleen desserts nog :)

20. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Aangezien wij met de kerst (bijna) altijd op vakantie zijn, en ik wel van koken houd, eten wij de hele maand december kerstgerechten :) recepten van de AH, de Eendeborst van de Lidl, vast wel een keer een Rosbief, vergeet de Tiramisu, de ijsbonbons en alle kaasplankjes niet, garnalen, carpaccio, truffelsoep... ik heb al genoeg voorbij zien komen!
    Ik denk dat ik zo even naar de lidl fiets voor een kaasje vanavond; het seizoen inluiden zeg maar.

Eerste kerstdag heeft mijn dochter haar eerste skiles en zal naar alle waarschijnlijkheid het diner niet redden (van moeheid), en ik niet weet wat ik daar in elkaar kan flansen, wordt het een kaasfonduetje denk ik :D

Share This Page