Ik ben sinds het begin van mijn zwangerschap ziek. Continue griep, voorhoofd holte ontsteking en heel weinig energie. Normaal werk ik 40 uur. Ik merk gewoon dat ik dit niet vol hou. Zodra ik weer 3 weken full-time heb gewerkt dan zit ik weer 3 á 4 dagen ziek thuis. Alleen maar slapen, slapen en nog meer slapen. Elk weekeind is het ook prijs. Ik begin standaard mijn zaterdag morgen met pijn in mijn hoofd en overgeven. Lang leve het weekeind. Nu wil ik graag minder gaan werken, en dus voor een deel in de ziekte wet. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen. Iedereen geeft me advies naar mijn lichaam te luisteren. Dit zou ik graag willen doen, maar hoe? Ik moet volgende week naar de arbo in verband met de wet poortwachter. Dit vind ik niet erg, maar hoe weet ik of deze mijn mening ondersteund? Moet ik niets iets kunnen overleggen van de vk of de ha? Wie o wie weet hoe ik hiermee om kan gaan.
Een vriendin van me had dat ook, maar die was ook elke dag heel erg misselijk. zij is naar de arbo arts geweest en heeft toen een paar weken maar 3 uur per dag gewerkt. ze zit nu in week 16 en werkt al 2 weken helemaal niet meer. Sterkte ermee! en vertrouw maar op het advies van de arts!
Hoezo moet je naar de arbo ivm wet poortwachter? poortwachter gaat pas spelen na 104 weken van ziekte. Nu moet er wel een traject ingezet worden zodra je ziek wordt, maar normaal gesproken ga je naar de arbo ivm begeleiding reintegratie oid en niet direct ivm de wet poortwachter. Je bent toch neem ik aan niet van plan om 104 weken ziek te blijven? Dan is het iets waar je verder niet over na moet denken. De werkgever moet bepaalde regels volgen (en dat doet hij blijkbaar), maar jij hebt daar zelf in dit stadium helemaal nog niks mee te maken. De arbo-arts zal bepalen of je klachten zwangerschapsgerelateerd zijn of niet (vooral belangrijk voor je werkgever), en op het moment dat jij aangeeft dat je niet in staat bent full-time te werken, omdat je het lichamelijk gezien niet trekt, gaat de arbo-arts daar meestal wel in mee. Niet al te veel zorgen over maken dus. .
104 weken ziek zijn. Pff nee daar moet ik niet aan denken. Vorig jaar ben ik in totaal 20 dagen ziek thuis geweest over het hele jaar en dit jaar 3 dagen. Ik zal het wel zien, waar het op uit draait. In ieder geval bedankt voor de info.
dit valt ook buiten de wet poortwachter. Als je ziek bent ivm met zw.schapsklachten dan heeft jouw bedrijf daar geen kosten aan. Dit is een speciale regeling. Ik was van gewoon ziek (voor iets langer als een jaar) net gekort in mijn loon voor 70%. Ik zou per 5 nov.2007 weer voor 100% hersteld zijn en mijn normale uren gaan werken... Maar in okt was ik zwanger en ziek en misselijk en nu krijg ik per 5 november gewoon weer 100% betaald en ben wel doorlopend ziek...
Okee goed dat ik dit weet. Ik moet dinsdag verschijnen bij de ArboNed. Dan kan ik me iets beter voor bereiden. Bedankt.
ik heb me vandaag ziekgemeld vanwege mn bekken dus ik denk dat ik volgende week ofzo wel een oproep zal krijgen om naar de arbo-arts te gaan. nu hoop ik alleen dat ik niet naar utrecht hoef want ik heb geen rijbewijs en vanaf de bushalte is het een kwartier lopen en dat gaat helaas niet helemaal werken. bedankt voor de tips. liefs doris
Dames, de Wet Verbetering Poortwachter gaat gewoon meteen lopen zodra iemand ziekgemeld wordt hoor... vaak krijg je na een week 3 een uitnodiging voor het spreekuur bij de arboverpleegkundige. Deze doet een eerste intake. Denkt de arbodienst of bedrijfsarts na zes weken dat het langer gaat duren? Dan geeft de arbodienst of bedrijfsarts de werkgever en de werknemer een probleemanalyse: een advies over de onderzochte mogelijkheden. Hier vind je meer info: http://www.werkennaarvermogen.nl/re_poortwachter.htm
Nou ben vandaag geweest en alles is goed gegaan. We gaan m.i.v. morgen 6 uur per dag werken ipv 8 uur. Over 6 weken zal ik een afspraak moeten maken voor een telefonisch spreekuur. Ik zal dus tot mijn ZW verlof 6 uur per dag werken. Dit zal ook worden doorgegeven aan het UWV. Misschien dat ik daar nog op controle zal moeten komen, maar de arbo arts dacht van niet. Wel zal mijn verlof ingaan 6 weken voor de uitgerekende datum ipv 4 zoals ik gehoopt had. Maar ik ben in ieder geval opgelucht. Pf... Allemaal bedankt voor de steun en info. En iedereen die in het zelfde sxhuitje zit. Veel succes.