Hier op school zijn er verschillende instructiegroepjes/niveau's..kan mij voorstellen dat er voor kinderen als jouw dochter ook een aparte instructie zou kunnen zijn...willen ze dat op school niet dan?
ten eerste mag een leerkracht geen diagnose geven. Dus ik zou hier ook van balen in jou geval. Ik zou zeker aankaarten wat je dochter vertelt! Lijkt mij belangrijk dat de school hier iets mee doet.
Het klinkt inderdaad absoluut niet alsof ze ADD heeft. Mijn broer heeft ADD en die is: -enorm chaotisch -altijd alles kwijt -dromerig (als in krijgt de helft niet mee omdat hij altijd aan het denken is) -als hij druk is praat hij van de hak op de tak omdat hij in zn hoofd al verder is -is voor zijn gevoel heel druk maar krijgt niets uit handen -snel afgeleid -moeilijk inleven in gevoelens van anderen
Ts, je ka het gesprek met juf aan gaan. Geef aan dat jij je kind niet herkent in de omschrijving en dat je met jouw kind gepraat hebt. Leg uit wat jouw kind gezegd heeft en vraag aan juf of ze dit herkent. Vraag of het mogelijk is om dochter bij een aantal vakken wat meer uit te dagen door te compacten en te verrijken.
Oei dat is wel gevaarlijk vsn de leerkracht km dat te zeggen aangezien ze helemaal geen diagnose mag stellen. Enige wat ze mag aangeven om eens te laten onderzoeken waar het gebrek aan aandacht vandaan komt.
Laat ik het anders stellen, waarom zou je het niet met de leerkracht bespreken? Zij weten nu niet waarom je dochter niet oplet. Als ze dat wel weten kunnen ze er wellicht wat mee. Alleen maar voordelen dus aan het gewoon bespreken.
Goedemorgen dames, Bedankt voor alle tips en handvaten. Ik ga na de Kerstvakantie een gesprekje aanvragen om het te bespreken. Ik vind het gewoon niet prettig dat er met termen als ADD wordt gegooid alsof het niets is. Ik zal ook vertellen wat onze dochter heeft genoemd om zo wat meer duidelijkheid te geven. Bedankt!
Ik heb letterlijk tegen de leerkracht gezegd... Omdat dochterlief het zelf niet durfde. "Tja.. Ik vind het vervelend om te zeggen... Maar eh.. Tja ze vindt je saai" Na een paar opgetrokken wenkbrauwen zag ik een vrolijk glinstertje in de ogen van de leerkracht. Die vervolgens dochterlief zelf liet uitleggen wat het probleem was. En nu doet ze de eerste keer mee met de uitleg en de 2e uitleg mag ze alvast aan het werk. En natuurlijk volgt er nog een 3e uitleg... Als ze dan klaar is met dr werk mag ze aan de verrijkingsopdrachten of smartgames. Met rekenen deed ze het heel niet zo best... Volgens haar omdat ze het saai vindt. Dus ook daar een "custom deal" namelijk... Ze mag een rekenplusboek ALS ze laat zien dat ze goed automatiseerd. Half januari hebben we daar een gesprek over... Maar ik begrijp dat ze de plusboek-sommen wel goed maakt en spontaan ook ineens op tijd klaar is met haar weektaak (die niet uit het plusboek komt zodat hij zeker weet dat we geen gaten (in de kennis) vullen met andere gaten)
Oh en ik zou zeer geirriteerd zijn als mijn leerkracht voor psycholoog ging spelen Ze mogen best zeggend at de aandachtsspanne (te) klein is. Maar als je er toch niet te zwaar aan mag tillen zou ik zeker niet met dergelijke termen gaan gooien.
Dat vind ik dus ook. Eerst begon ze over een aandachtstekort stoornis en omdat ik niet snapte wat ze bedoelde legde ze het uit als zijnde ADD. Ze zei inderdaad ook letterlijk dat ik het niet te zwaar moest nemen. Eerst deed ik er nog een beetje lacherig over maar naarmate ik er meer over ging nadenken werd ik er gewoon bozig van. Ze had het er ook steeds maar over dat ze zo slim is en dat ze het daardoor mogelijk compenseert en het daardoor geen invloed heeft op haar prestaties. Het kind haalt enkel achten,negens en tienen dus ik zou me dan toch helemaal nergens zorgen over maken ook al zou ze ADD hebben wat ze niet heeft. Zit goed in haar vel, heeft leuke vriendinnen en kan lekker sporten en kletsen. Toen ik de klas uitliep en op de gang stond vond ze het ook nog nodig om heel luid te zeggen dat ik me vooral geen zorgen moest maken en als ik zorgen had moest ik aan de bel trekken. Komt er dus net een leerkracht van vorig jaar voorbij die dat natuurlijk hoort dus die zal ook wel gedacht hebben haha.