Hey meiden, Ik begin morgen met de opleiding! yeah! Maar we moeten natuurlijk leerdoelen gaan bedenken... Ik ben al helpende dus de adl doelen hoef ik niet meer. Maar nu zat ik te denken wat kan je als leerdoel stellen in het eerste jaar van verzorgende ig... bloeddruk ? temperatuur? Wie hebben er nog meer suggesties? Bedankt voor het meedenken!
Hey wat leuk! Ik hoop dit jaar als mbo verpleegkundige te kunnen starten (ik mis wel een stukje VIG omdat mijn opleiding verouderd is. Staat het niet ergens beschreven welke leerdoelen er zijn, wat je aan het eind van een leerjaar afgerond moet hebben? Want er zit natuurlijk ook nog verschil tussen leerjaar 1, 2 en 3? Ben ook even aan het googlen want ook dit is voor mij van toepassing als ik straks nog een stukje van de VIG moet halen Bepaalde handelingen..
Ja ik zoek me suf op internet haha, maar kan weinig vinden. Ik ben al helpende dus het eerste half jaar kwa ADL handelingen hoef ik niet meer te doen, maar dan vraag ik me af wat voor doelen ik dan moet gaan stellen, medicijnen komt echt pas in het 2e jaar dus daar kan ik nog niets mee.. Maar ja anders vraag ik het morgen gewoon even aan collega's. Wat leuk ook dat jij gaat beginnen spannend he!
Komt die: Binnen .... Weken kan ik verpleegplannen opstellen voor patiënten met ... Aan het einde van het jaar kan ik minimaal ... Benoemen met erbij behorende symptomen behandeling etc! Na ... Maanden kan ik tijdig symptomen herkennen en hierop anticiperen. Ik kan na ... Weken de verschillende vitale functies meten en hun waarden hierbij interpreteren. Persoonlijke leerdoelen: - hulp vragen, niet te perfectionistisch, dingen niet tot het laatst uitstellen etc!
1e jaar waren bij ons voornamelijk persoonlijke leerdoelen. Dus zoals zustertje beschreef bv je grenzen aangeven, hulp vragen etc.
Ik zit nu ook in het 1e jaar van Verzorgende-IG en wij hebben tot nu toe alleen maar persoonlijke leerdoelen hoeven te benoemen (jee, wat een kromme zin, weet het even niet anders te zeggen, haha!) Voordat we op stage gaan moeten wij ook weer persoonlijke leerdoelen hebben, en de vitale functies die jij noemt die ben je verplicht om te halen in je stage, dus ik weet niet of je dat dan wel als leerdoel op mag schrijven. Misschien dat het ook wel mag hoor, ik weet het niet zeker, want wij moeten onze leerdoelen nog opschrijven voordat we op stage gaan, dat zal binnenkort wel zijn, dus dan krijg ik wel te horen of dat ook de bedoeling is!
Heb je geen boeken of map erbij met opdrachten. Vaak kun je daar competenties uithalen en daaruit je leerdoelen maken. Ik heb meestal als ik met een nieuw stage begin een paar leerdoelen. De rest van de leerdoelen komen vanzelf in de stage. Je komt ze vanzelf tegen. Vooral niet te moeilijk denken. 1. leer dagritme van de stageplek / bewoners. 2. bekijk zorgdossier en zoek info bij wat je niet goed weet, zoals een bepaalde ziekte/ aandoening. En bekijk welke handeling waar en wanneer je kan oefenen/ uitvoeren. (sommige handelingen komen zelden voor) 3. Bekijk waar en welke opdracht wanneer je zou kunnen doen. Zoals teamoverleg ed. 4. Logboek aanleggen en feedback vragen. 5. Van de evt feedback en lastige dingen die je tegenkomt je leerdoel maken. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
zijn het je persoonlijke leerdoelen of werk handelings gerichte doelen ? Wij werken hier met pop en paps... die je op school maakt en daarmee opdrachten in de praktijk gaat maken. ( competentie gericht )
Sommige leerdoelen zijn toch ook hetzelfde. Stel je hebt als leerdoel: Zien wanneer een bewoner niet lekker is en hierop reageren. (ik kan even niks beters verzinnen, het is zondag ) Een helpende zal bij een client constateren dat deze zich niet lekker voelt en dit aan de verantwoordelijk verzorgende doorgeven. Een verzorgende moet in dezelfde situatie zelfstandig kunnen reageren en handelen. Dus met bewoner in gesprek gaan: hoe voelt u zich, hebt U pijn, vind U dat ik moet overleggen met de huisarts enz, eventueel tempen, observeren van de client (wat zie je? Komt dat overeen met wat de client aangeeft) en eventueel overleggen met de huisarts of HAP. Zelfde leerdoel, maar een stuk meer werk... Succes met je opleiding, het werk is echt heel leuk!
Ja idd dan meer uitgebreider. Nou ik laat het op me afkomen, ik moet nu nog niets maken hoor maar ik bereid me altijd erg graag voor, lekker op tijd dingen bedenken enz.. Jaa ik weet het ik werk wel al bijna 4 jaar in de zorg dus ervaring heb ik wel. Ik doe de opleiding op een PG afdeling super leuk!
Bij ons zitten ook mensen die helpende hadden gedaan. Die begonnen ook met persoonlijke leerdoelen en zoals iedereen met een pop en pap. Ik wens je veel succes! Ik ga per volgende week eindelijk mijn laatste jaar in
Ik ben zelf een leerling VIG. Wat moet je precies weten? waar kan ik je mee helpen? ik moet nog 20 weken... en dan diplomering hoop ik wij werken met Pops en paps, grote onzin is mijn mening, maar ik maak ze maar en heb ik een GO dan haal ik ze er uit en gooi ik weg haha en doe al mijn opdrachten gewoon uit het boekje. De vereiste leerdoelen doe je toch echt wel op je werk.
Ja als het goed is gaan we ook met pops en paps werken. Maar ik wou alvast onderwerpen waar over ik me leerdoelen kan gaan stellen, zoals dat ik in 4 weken iets wil leren mja wat krijg je in het eerste jaar? want medicatie kan en mag ik nog geen leerdoelen bijvoorbeeld over maken, maar wat dan wel? temperaturen? bloeddruk meten? ziektebeelden analyseren ? dat soort dingen.
Het eerste half jaar is voornamelijk ADL de basis, maar dat heb ik al gehad dus ik ben een stap voor, ik hoef daarom ook geen ADL opdrachten meer te doen aangezien ik ook al 4 jaar in de zorg werk. Oh lol qoute me zelf inplaats van wijzigen...
Eerste jaar verzamelen rapporteren van gegevens Hulp in de huishouding Hulp bij basisbehoeften begeleiden bij zelfzorg en mantelzorg Veiligheid Dit waren mijn beroepsprestaties voor het eerste jaar. Wij hadden ook mensen in de klas die al helpende waren maar toch moesten zij alle opdrachten doen. Suc6! Ik ben hopelijk bijna klaar..