leerlingen zijn te onbeschoft.

Discussie in 'De lounge' gestart door Loeki2, 24 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Het blijft een fantastisch vak, maar dat er ook mensen zijn die alle bijkomende taken die je als docent krijgt niet meer zien zitten verbaasd me niets.

Ja, we MOETEN helaas wel blijven werken. Ook ik zal 4 dagen blijven werken als ik straks bevallen ben, het kan niet anders, maar zelfs in de beperkte tijd die ik heb zal ik mijn kinderen toch proberen waarden en normen mee te geven. Als ik soms op een ouderavond de ouders aan tafel krijg denk ik ook 'geen wonder dat dat kind zo reageert, zijn/haar ouders zijn net zo'. Helaas zijn dít vaak ook de ouders die de school de schuld geven van alles.

2. minni

minni Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
    ik vraag me serieus af wie er zo over denkt. Ik ken namelijk niemand, die vindt dat respect aangeleerd moet worden door de school.

3. Stientje

Stientje Fanatiek lid

2 dec 2005
    3.886
    0
    0
    kleuterjuf
    België
    Er komen ind heel veel dingen extra bij kijken die niemand anders ziet... alle extra taken, vergaderingen, voorbereidingen (bij ons vr feestjes en opendeurdagen enzo) ... Ik ben vanaf me eerste kindje halftijds gaan werken omdat ik samen met mijn werk ook de opvoeding van mijn eigen kindjes heel belangrijk vond.. en dit binnen onze situatie op die manier haalbaar was. Ik heb er geen spijt van die keuze te hebben gemaakt maar heb echt wel me werkdagen nodig om er es even uit te zijn en weer lekker bij collega's en kids op te laden !

4. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Ik ken inderdaad ook niemand die vindt dat dit de taak van de school is, en denk er zeker ook zelf niet zo over.
    Ik ben zelf op dit moment thuis om Valentino zelf op te voeden en te proberen normen en waarden te gaan meegeven, maar moet er natuurlijk wel bij vermelden dat dit voor ons financieel haalbaar is en ik me goed kan voorstellen dat anderen deze keuze niet altijd hebben.

Waar ik wel moeite mee heb, is dat sommige leraren/leraressen zo afgestompt zijn dat zij zich niet meer in kunnen leven in deze tijd, de taal en levenswijze van kinderen is nu eenmaal anders dan 20jr geleden en dat zijn wel dingen waarmee je om moet kunnen gaan...(zolang het niet buiten de perken is uiteraard)

Al met al heb ik veel respect voor alle leraren en leraressen petje af, niet iedereen kan in jullie plaats gaan staan.

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Het probleem zit hem niet alleen in het feit dat veel mensen beide werken denk ik....ik ken genoeg gezinnen waarbij 1 van de ouders thuis is en die hun kinderen ook niet met normen en waarden opvoeden.....
    Kwaliteit van de opvoeding is volgens mij nog belangrijker dan de kwantiteit.
    Ook ik kan me echt ontzettend kwaad maken over alle problemen die maar op het bordje van school en leerkrachten geplaatst worden!!!!!!!!!!
    Ik heb zelf groep 8 en maak ook van alles en nog wat mee en maak me dan ernstig zorgen over de toekomst van de kinderen..... ze worden steeds ouder en krijgen steeds meer vrijheid en als dan niemand ze thuis vertelt wat normaal sociaal gedrag is ](*,)

6. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Oh, ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat het slechts om een kleine groep ouders en kinderen gaat.... De meeste mensen zijn gelukkig wel in staat om kinderen op te voeden :D
    Alleen die paar hopeloze gevallen hebben altijd zoveel impact op een groep...

7. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik ken persoonlijk ook geen mensen die er zo over denken, maar ik ken wel mensen die vinden dat scholen bijvoorbeeld te weinig tegen het pesten doen, etc.

8. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Het lijken er inderdaad al snel veel, ja, dat is waar. Een kleine groep kan zo veel macht hebben. Soms moet je alle zeilen bijzetten om de groep "brave" kindertjes te beschermen zodat ze gewoon lekker kunnen leren en zich veilig voelen. Oh, en dan pesten! Wat een probleem! Het is toch zo moeilijk te zien, laat staan effectief ingrijpen! Ik heb voor de postdoctorale lerarenopleiding een onderzoek naar pesten gedaan en wat blijkt, sommige leraren doen ook mee! Op die school kwamen elke keer de namen van 2 docenten naar voren, waarvan de leerlingen zeiden dat ze meededen. Je weet wel zo'n gymleraar die elke keer het dikke jongetje naar voren haalt om voor te doen en dan opmerkingen maakt over zijn figuur. We hebben het maar discreet doorgegeven aan de leiding en gehoopt dat ze er iets mee zouden doen. Achteraf denk ik dat ik meer had kunnen doen.

9. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    :confused: dat soort mensen zou niet eens docent mogen zijn....

10. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Ja, eens, maar voor de rest functioneerden die docenten dus goed. Dat is het vervelende.

11. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Praat me niet over pestende leraren. Heb nog trauma's van mijn gymleraar.

12. Niet meer actief

Ik sta dan niet voor de klas, maar zorg 100% voor mijn kind, wat ik voorlopig ook wil doen. Het gevoel wat mij steeds vaker bekruipt, is dat ouders geen ouders willen zijn van hun kinderen, maar maatjes, vriendjes! En dat lijkt me niet goed!

Ik hoop dat mijn meisje me later dankbaar zal zijn voor hoe ik met haar ben omgegaan enzo, maar ik zou in geen geval met mijn dochter een vriendinnenrelatie willen hebben.

Daarnaast zie je toch in de opvoedprogramma's dat (bijna) alle gedragingen voortkomen uit het gedrag van de ouders!

13. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Precies Gupsie. Mensen durven om een of andere reden geen "nee" en "dat mag niet" tegen hun kind te zeggen, laat staan concequenties te verbinden aan het overtreden van een regel. Kinderen hebben regels en concequenties nodig.

14. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ik denk dat ouders en scholen zorg moeten dragen voor normen en waarden

jij kan je kind alle normen en waarden meegeven maar als er dan op school niets mee gedaan wordt waar sta je dan als ouder?

ik weet dat veel ouders moeten werken (ook ik ) alleen kan ik gelukkig met mijn beroep in de uren werken dat mijn man thuis is, zodat er altijd iemand is als de kids thuis zijn

zelf ben ik ook opgegroeid met werkende ouders en was ik veel alleen thuis
    mij heeft dat juist zelfstandiger gemaakt en wijzer , want ik had geen mama waar ik op terug kon vallen

wat mij wel opvalt is dat de kinderen veel mondiger zijn geworden
    zelf heb ik 2 pubers en wat die er soms uitkraaien oefff dat hebben ze zeker niet van mij geleerd
    maar van wie wel?

ik denk dat er op straat en op school veel gebeurd en toch gedrag getollereerd wordt en er niet gewezen wordt op hun gedrag (want je krijgt een grote bek van ze)

zelf heb ik een zoon die een gedrags stoornis heeft
    en die jongen heeft het goed moeilijk maar dat buiten kijf
    als ik dan zie hoe zijn mentor met hem omgaat, sorry hoor maar dan denk ik jongen wat doe jij op school (natasja weet nu waar ik het over heb)

niet elke leerkracht zet zich in voor zijn/haar leerling en dat kan ook niet altijd
    maar een beetje verdiepen in een kind is dat er niet meer bij?
    weet gelukkig dat er genoeg leerkrachten zijn die zich wel inzetten voor hun leerlingen

maar om weer even terug te komen over normen en waarden ik denk dat wij als ouders ze dat moeten bijbrengen en de school het moet voortzetten
    dus samen zijn we verantwoordelijk voor de normen en waarden van de kinderen

maar wat ik wel even kwijt wil is dat sommige scholen er wel een potje van maken hoor en dan doel ik op leerkrachten :oops: want die slaan soms ook taal uit waarvan ik denk halloooo moet dit nu zo ?

dus ik denk niet dat alle schuld op de ouders geschoven kan worden.
    zo dat was mijn relaas :) dit is dus wat ik als ouder heb meegemaakt met mijn kinderen

15. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Daar ben ik het zeker mee eens... samen moeten we het doen, maar wij moeten niet rechtbrijen wat er thuis niet gedaan word, en dat is zeker niet overal zo laat dat voorop staan!
    Ook maakt het inderdaad niet uit of je moeder thuis of op haar werk is, beide kunnen je een goede opvoeding geven, zo bedoelde ik het ook niet te zeggen..

En die mentor moet ik echt niet tegenkomen! ;)

Ik heb ook sommige collega;s waar ik soms wel eens heeeeel diep van moet zuchten..die snappen absoluut niet waar het met kinderen over gaat.

ik heb altijd geroepen, als ik niet meer weet wat er speelt bij jongeren dan ga ik uit het onderwijs! inleving is heel belangrijk. Ik sta al voor de klas sinds mijn 21ste en ga mijn 7de jaar in! tot nu toe weet ik nog waar ze het over hebben :D en krijg ik gelukkig heel vaak te horen:

Kijk Juf, u weet tenminste hoe we ons voelen!

16. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik denk dat er heel veel oorzaken/ plekken zijn waar(door) kinderen verkeerde dingen oppikken...

Inderdaad, van leeftijdsgenootjes op straat en op school, maar ook internet en tv spelen een rol, denk ik.
    Wat daar allemaal op te zien en te vinden is, gaat mij soms boven mijn pet, maar dat moet dan allemaal maar gewoon worden gevonden.

Kinderen bij mij in de klas zijn soms zwaar verontwaardigd als ik bepaalde sites/ spelletjes/ etc verbiedt op de pc. Ze kunnen dan niet bevatten en snappen wat daar dan verkeerd aan is.

Normen en waarden verloederen erg op die gebieden. Ik ben ook best wel blij dat er nu een discussie op gang is gekomen over bijvoorbeeld videoclips op tv. Ik heb bij mij op school gezien dat kinderen van 10 op het schoolplein de pussycatdolls na stonden te doen door tegen een rekstok aan te paaldansen. En dan ook echt paaldansen, he?!

17. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Dit meen je niet :confused: :confused: :confused: .

18. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    juist Natasja inleving maar dat vind je niet bij iedere leerkracht terug helaas

ik ben best streng voor mijn kids al zeg ik dat zelf (hun ook hihi) heb regels voor het gebruik van de pc
    meestal krijg ik daar commentaar op maar hebben ze pech
    ook wil ik niet dat er s 'avonds buiten gehangen wordt want als ik ergens een hekel aan heb zijn dat hangjongeren

nu wil ik mezelf geen model ouder noemen want ook ik maak fouten
    wie niet maar ben best ouderwets
    zo zeggen mijn kinderen dus ook u tegen ouderen (hoop ik ) wel als ik erbij ben in ieder geval
    maar dit vind ik niet ouderwets meer een vorm van beleefdheid en ontzag

maar helaas ook hier denkt niet iedereen het zelfde over (krijg vaak commetaar) maar hier sta ik boven

maar ik moet toegeven opvoeden dat valt niet altijd mee, ik verslik me er nog regelmatig in
    en dan heb ik maar 2 tieners ;) laat staan leerkrachten 27?

maar we moeten het samen maken we zijn beide verandwoordelijk voor hun

19. BeetjePeetje

BeetjePeetje Bekend lid

12 jul 2006
    530
    0
    0
    Ik ben van mening dat opvoeden idd bij de ouders ligt.

Maaaaar.... (en nou kom ik op het stuk over pesten) ik vind wel dat
    er ook door leerkrachten meer gelet moet worden op pesten.
    Helaas ben ik ook 1 van de zoveel die echt getreiterd is op school.
    Van uitschelden tot geslagen worden (tot bloedens toe) en zelfs haren werden in de brand gezet en uit m'n hoofd getrokken.
    Mijn lerares? Die zag nooit iets...... (zelfs niet als ze onze kant op keek)
    Zij vond dat ik me aanstelde en dat ****** (de pestkop) zulke dingen nooit zou kunnen doen. Hij was tenslotte zo'n lieve jongen......

Volgens mij zouden leerkrachten wel moeten optreden in dit soort situaties, omdat de ouders hier niet bij zijn.
    En tenslotte is hiertegen optreden ook een vorm van opvoeding.

Dit is mijn mening. En ik weet dat mijn ervaring (gelukkig) een uitzondering is. Ik heb veel respect voor leerkrachten.
    Als ik soms zie hoe kinderen tegenwoordig worden opgevoed... (of niet dus) Dus dames: BRAVO voor de juffen!

20. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ben ik ook helemaal met je eens BeetjePeetje

daarom zeg ik ook samen en pesten bah ook ik kan daar als ouder over meepraten dan 1 van mijn kids werdt gepest en zoerg dat ik mams huilend op school stond omdat ik het niet kon aanzien

en ik ben echt geen watje hoor :) gelukkig had de leerkracht dat in de gaten en greep wel in maar 9 van de 10 keer zag meneer het niet

ik was al zover dat ik haar naar een andere school wilde sturen
    maar met eens goed om te tafel te hebben gezeten met die leerkracht is het toch nog een leuke tijd geworden voor me dochter

zo kan het dus ook

Deel Deze Pagina