leerlingen zijn te onbeschoft.

Discussie in 'De lounge' gestart door Loeki2, 24 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Ach dit is en blijft een hekel onderwerp, ieder zal het vanuit eigen perspectief interpreteren en uiten. Zo spreken de leerkrachten vanuit hun oogpunt en de ouders vanuit dat van hen.
    Ik blijf erbij dat iedereen iedereen over 1 kam scheert. 1 slechte juf? dan zijn ze ineens allemaal slecht, 1 ouder die de ingeprente normen en waarden van de school platwalst? Dan zullen ze wel allemaal zo zijn.

Ik blijf bij mijn eigen visie en mening, opvoeden is het moeilijkste vak dat er bestaat en ook nog het enige vak waar je geen diploma's voor nodig hebt of voor kan halen.
    Opvoeden is een samenspel van de ouders en de leerkrachten. Een goede communicatie tussen die 2 werelden is zeer belangrijk.

Struisvogelpolitiek is niemand mee geholpen, maar idd zijn er te veel mensen die zo zijn.

2. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Bedoel je te zeggen dat deze discussie ongenuanceerd is? Of begrijp ik iets verkeerd?

3. Niet meer actief

Nee joh, tuurlijk niet! Maar ik bedoel dat ieder zijn/haar eigen standpunt heeft. Is toch ook helemaal niet erg?

Het valt mij gewoon op dat degenen die voor de klas staan een andere mening hebben dan ik, maar dat is toch ook logisch!

4. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    O, ok, dan volg ik je :)

5. Niet meer actief

Gelukkig! :D

Niks mis mee met een gezonde discussie, dat kan vaak ogen openen he, ik vind het altijd reuze interessant om het standpunt van 'de overkant' te horen, vaak schaaf ik mijn eigen mening dan ook een beetje bij.

Ik zou het alleen zo jammer vinden als iedereen de anderen over 1 kam scheren. Veel ouders doen dat dus over de leerkrachten, en veel leerkrachten over de ouders, maar ik denk dat ik me wat verkeerd had uigedrukt, niet iedereen doet dat gelukkig.
    Vind het alleen zonde dat wij dus wel ons best doen om ons kereltje fijn te laten opgroeien met een behoorlijke dosis normen en waarden, en dat toen hij een gedragsprobleem op school had, er in de eerste instantie ook zo geredeneerd werd van: dat zal thuis wel mis zijn, die zullen wel geen opvoeding geven (door de school werd dat gedacht) Maar het tegendeel hebben wij nu bewezen door ons ook nu in te zetten om dat gedragsprobleem eruit te krijgen, we werken mee met alles qua schoolmaatschappelijk werkster, en schoolarts e.d. Dus ook zij hebben hun mening bijgeschaafd. Hier hebben wij heel hard voor moeten knokken.

6. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Kijk, hier kan ik mij helemaal in vinden (als leerkracht ;) )!

En toch...zoals ik al eerder aangaf, speelt de maatschappij DAARNAAST OOK een belangrijke rol. Je kunt als opvoeders (ouders/leerkrachten) nog zo je best doen...op straat zullen er weinig ingrijpen als iets niet door de beugel kan. En doe je dat wel, door bijvoorbeeld de ouders in te lichten of de kinderen/ jongeren op het gedrag aan te spreken, is het echt niet vreemd als je nog een grote bek terug krijgt. Veel mensen ervaren het ook niet meer als 'veilig genoeg' om elkaar op iets aan te spreken. Hoe vaak wordt er niet even een andere kant op gekeken? En dat snap ik best heel goed. Ik doe dat zelf ook wel eens, helaas...

Maar het gevolg hiervan is dat er niet voldoende sociale controle meer is, waardoor kinderen/ jongeren vaak ten onrechte denken dat 'iets gewoon maar moet kunnen'. Je bent 'een zeikerd' als je er wat van zegt, want de meesten laten ze hun gang gaan.

hmmm...ben ik nog te volgen of word ik nu te vaag???

7. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    nee zeer heldere taal , ik zei dat ook al
    vandaag de dag kan je die kids niet meer op hun vingers tikken op straat want je krijgt een grote mond
    of nog erger ze bedreigen je met wacht maar!!
    daarom vind ik het niet zo gek dat zeker oudere hun mond houden, die zijn een kwetsbare groep en gewoon bang voor die jongeren

en dan de schijnjeugd doen zich netjes voor zoals een vriendje van mijn oudste
    net kind dacht ik , stelde zich netjes voor en ik dacht whow ze bestaan nog :)
    echter ik kwam bedrogen uit het is dus gewoon een klein krimineeltje en is laatst ook opgepakt voor het stelen van een brommertje
    ik heb mijn zoon verboden langer met hem om te gaan
    hij zegt dat hij dat ook niet meer doen en dat hoop ik dan ook
    want als ik hem snap met die knul dan is hier het huis te klein

maar goed iemand had het over de normen en waarden die ze van school meekregen als de ouders daar lak aan hebben dat die plat gewalst werden
    maar hoe zit dat anders om? want ook dat gebeurd
    de normen en waarden die een kind meekrijgt van zijn ouders die plat gewalst worden op een school

het is en blijft een 2 richtings verkeer school en de ouders moeten zorg dragen voor onze kinderen
    samen moeten we onze kinderen het goede voorbeeld geven

8. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Unicorn, het feit dat je erkend dat een kind problemen heeft is al de helft van de oplossing. Helaas zijn er ook heel veel ouders die niet in willen zien dat hun kind (op school) een probleem heeft. Zelfs als de school met bewijzen komt.

9. Niet meer actief

Ben er ff niet meer geweest, maar heb ff snel bijgelezen, want ik vind dit toch echt een hele goeie en nuttige discussie.

@Deb: Precies, dat is wat ik eerder ook al aankaartte, dat het ook andersom kan zijn dat de normen en waarden van de ouders worden weggeveegd.
    We zijn vanmorgen op gesprek geweest bij de schoolarts over het probleem van onze zoon. Daar hebben we het er ook even over gehad. Maar zij zegt ook dat iederen die normen en waarden toch anders heeft liggen, en tegenwoordig is dat verschil er meer dan vroeger. Als je op scholen gaat kijken naar de gemiddelde mens, en daar van uit gaat als school, dan gaan ze vanzelf hun regels iets bijstellen. Nu kan je pech hebben dat je kind net op een school terecht komt waar het gros niet veel geeft om normen en waarden, dan heb jij als ouder best wel pech. En zo is het idd ook, de school staat wat dat betreft ook best met de rug tegen de muur, want ze kunnen nou eenmaal niet met iedere ouder individueel rekening gaan houden.
    Doordat zij me dit zo uitlegde, begreep ik het idd meer, maar het is wel jammer ja.

@Loeki2: Dank je wel.
    En ja, ik zie het bij een klasgenootje van mijn zoontje, die heeft het nog veel erger, ook thuis, maar dat is zo'n typische mijn-kind-doet-dat-niet-moeder. Dikke plank voor dr kop, maar goed, zij zelf is ook niet om over naar huis te schrijven ;)

We hebben een goed gesprek gehad, en de computeruitdraaien (grafieken) bekeken die eruit kwamen aan de hand van 2 vragenlijsten, 1 ingevuld door de juf en een door ons, en al met al valt het best wel mee met hem, we gaan met zijn alleen er aan werken. Mooi toch! :D
    Sorry voor dit laatste offtopicje, maar ben best wel blij dat iedereen er zo postitief op reageert, de school en de schoolarts.

10. mummy

mummy Bekend lid

26 mei 2006
    664
    0
    0
    Kan me voorstellen unicorn!

Goede discussie... Ik zag van de week 2 van die ventjes op onder en in de roltrap spelen aslof het speelgoed was. Geen ouder te bekennen, die 2 ventjes speelden hier zeker een half uur. Dan denk ik: je kan pas opvoeden als je aanwezig bent en KIJKT naar wat je kinderen doen.

Mijn kind (2jaar) is ook verre van perfect en ik als ouder ook. Ik zie echt niet alles en vergoeilijk ook heus, daar is het mijn kind voor. Maar als ik zie dat zij op iemands plek gaat zitten op een verjaardag, dat ze een ander pijn doet of als ze iets schreeuwend 'vraagt' dan spreek ik haar erop aan. Op de creche (is nog geen school, maar ok) probeer ik zoveel mogelijk contact te hebben met de juf. Alleen zo kun je die 2 werelden met elkaar vergelijken en op elkaar afstemmen.

11. mummy

mummy Bekend lid

26 mei 2006
    664
    0
    0
    O ja, en persoonlijk vind ik die omschakeling van het aanspreken met 'juf' naar de voornaam niet al te denderend. Ik wil graag dat mijn kind leert dat een leerkracht iemand is waar ze naar horen te luisteren, niet waarmee ze in de zandbak spelen. Op zich vind ik met de voornaam aanspreken niet erg, als die rolverdeling maar wel duidelijk blijft. Daar twijfel ik weleens over. Ik werk in de jeugdhulpverlening en die pubers, als ik ze soms hoor praten tegen volwassenen dan schrik ik.
    Nee, mijn dochter spreekt volwassenen die ze níet kent aan met 'neer' en 'vouw'. Hoe ik dat ga doen als ze wat groter is weet ik nog niet, maar voor nu vind ik het goed.

Deel Deze Pagina