Leerplicht naar 4 jaar ?

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Anna009, Jun 24, 2025 at 5:41 PM.

1. mamabri

mamabri Fanatiek lid

Aug 15, 2021
    3,516
    4,612
    113
    Female
    Ik vind het nogal wat. Mijn kinderen waren op die leeftijd soms echt te moe en overprikkeld , dus een enkele keer per jaar bleven ze een dagje thuis om op te laden. Kinderen moeten tegenwoordig al zo veel en wij “ groten” vergeten weleens dat kinderen van 4/5 nog maar heel klein zijn

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,369
    15,181
    113
    Female
    Ik weet eigenlijk niet wat ik van moet vinden. Mijn kinderen zijn vanaf het moment dat ze naar school mochten meteen de hele week gegaan. Ze hebben nooit nodig gehad om een dagje bij te tanken en dus thuis moeten blijven.
    Voor ons zou dat dus geen probleem zijn geweest.

Felice, olleke and Sado like this.
  3. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,453
    17,563
    113
    Hier hetzelfde

Zxcvb likes this.
  4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,876
    3,393
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik weet niet zo goed waarom het zou moeten veranderen. Hoeveel kinderen tussen 4 en 5 gaan nog niet naar school? Hoe groot is die groep? Bereik je heel veel kinderen door die leerplicht? Ik vind dat jaar voor ouders en kinderen wel een mooie periode om te wennen waar nodig, zonder de nodige druk van de 'leerplicht' . Ik zou denken dat de meeste mensen wel snappen dat onderwijs belangrijk is. Anderzijds; misschien gaan er wel een stuk minder kinderen naar school met 4 jaar dan ik denk..... Die groep die nog met hun kind gaat reizen als het 4 is (omdat ze dan wat zelfstandiger zijn dan wanneer ze 3 zijn) - die gun ik dat dan weer wel- en ik vraag me af of die kinderen dan zoveel tekortkomen qua onderwijs. Maar mogelijk is er een andere reden..

nizzie86 likes this.
  5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,369
    15,181
    113
    Female
    Zou het kunnen zijn dat het misschien juist de kinderen zijn met buitenlandse roots? Met ouders die nog maar kort in Nederland wonen en het schoolsysteem niet goed kennen.
    Niet bedoeld om te generaliseren hoor, maar gewoon een oprechte vraag.
    De kinderen met ouders die geen Nederlands spreken hebben bij het naar school gaan nogal eens een achterstand in de taal. Als ze pas met 5 echt naar school gaan hebben ze een nog grotere inhaalslag te maken.

6. Elisa23

Elisa23 Lid

Oct 5, 2016
    18
    3
    3
    NULL
    NULL
    #7 Elisa23, Jun 24, 2025 at 6:52 PM
    Last edited: Jun 24, 2025 at 7:19 PM
    In mijn omgeving gaan alle kinderen met 4 jaar naar school. Ik zie nog wel eens dat ouders hun 4 jarige af en toe een dagje thuislaten, buiten de schoolvakantie op vakantie gaan of zelfs een lange reis maken. Zoals iemand hierboven aangaf, is het juist mooi dat je kind dat eerste jaar nog wat kan wennen aan school zonder dat de plicht gelijk om de hoek komt kijken.

Ik vraag me wel af als je je kind met 5 pas naar school doet, of die na 1 tot maximaal 1,5 jaar wel klaar is voor groep 3. Het is best een grote stap.

nizzie86 likes this.
  7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,955
    5,219
    113
    Op de school waar ik werk, in Rotterdam, zie je dit wel. Ik denk dat we per schooljaar ongeveer 5-10 kleuters hebben die met 5 jaar pas instromen. We hebben nu ook een moeder die het heel lastig vind haar kind te missen. Dus met 4 jaar gestart, toen heeft het ventje een tijd thuis gezeten, toen hebben we halve dagen geprobeerd maar moeder houdt hem nu toch weer thuis, tot 5 jaar.
    Ook veel kinderen die nog een (lange) vakantie maken. Sommigen zijn zo 3 maanden nog op vakantie.

@Zxcvb Bij ons zijn dit inderdaad wat de kinderen met buitenlandse roots. Ook die op vakantie gaan. En juist vaak de kinderen die het zo hard kunnen gebruiken om met 4 jaar te starten (want geen opvang of psz daarvoor gehad):

nizzie86 and Syane like this.
  8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    19,119
    15,152
    113
    Zou meer zien in een inspanningsplicht van bijv 70%-80% ofzo. Toch een stok voor de anders late instromers, toch ruimte voor de "normale instromers" voor een dagje thuis of dagje eerder op vakantie zonder issues.

Hier 2 kinderen die gevoelig zijn op geluid (genen van mama...). Met R nog geen ervaring in een basisschoolklas maar G was af en toe helemaal "op". R vertoond bij de KDV gelijksoortige patronen als G. Niet vreemd die geluidsinvasie is nogal een aanslag als je nog moet leren "blocken", kost mij in een kantoortuin ook meer energie dan me lief is (goddank voor noisecancelling headsets!).

Athina and nizzie86 like this.
  9. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

Jul 30, 2014
    3,344
    4,000
    113
    Het lijkt mij een goed idee. Nu is het halfbakken beleid, terwijl kinderen juist baat hebben bij onderwijs. In België gaan ze al met 2,5 dus met 4 zou ook prima moeten kunnen, lijkt me. Als het echt nog te vermoeiend is kunnen ze altijd in overleg met de leerkracht een dag(deel) thuisblijven, dat valt dan gewoon onder ziek zijn.

Felice likes this.
  10. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    10,012
    5,322
    113
    Home
    Ik vind het wel fijn als er 1 lijn word getrokken nu gaan veel kinderen wel met 4 jaar maar er zijn genoeg ouders die ze eerder ophalen of eerst 3 dagen per week stuurt
    Als je kind echt te moe is kan je het altijd ziek melden

11. Koalabeertje3

Koalabeertje3 Actief lid

Apr 22, 2025
    213
    249
    43
    Female
    Bij onze oudste 2 had ik gezegd geen probleem, maar bij onze jongste is dat net even anders. Ik ben heel blij dat ik ze gewoon nog thuis kan houden wanneer nodig. Zij heeft dat echt nodig. Ik hou ze nu vaak de woensdagochtend thuis, kan ze even opladen en dan gaat het de rest van de week ook beter!

12. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

Feb 6, 2022
    2,944
    3,175
    113
    @Neuzeke @artie bij jullie in België is het toch ook al vanaf jonger dan 5? Of is dat vrijwillig?

13. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    14,084
    19,268
    113
    Female
    Hier start de grote hoop met 2,5 op school

Leerplicht is ook maar vanaf 5.

Share This Page