Leerplicht naar 4 jaar ?

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Anna009, Jun 24, 2025 at 5:41 PM.

1. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

Jul 30, 2014
    3,346
    4,002
    113
    Ik weet niet zeker of ik goed begrijp wat je bedoelt. Is dat beleid dan, om kinderen zoveel mogelijk een klas over te laten slaan? Of bedoel je dat ze weer de oktobergrens zouden moeten gebruiken?

Kinderen moeten inderdaad veel, maar volgens mij heeft dat niks met de hoeveelheid onderwijstijd te maken.

2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,341
    6,872
    113
    Nou, veel kinderen kleuteren maar 1,5 jaar, omdat ze voor januari jarig zijn (ik zie deze grens ook in sommige gevallen opschuiven naar februari). Vaak zeggen ouders ook dat hun kind toe is aan groep 3. Maar is het dezelfde groep ouders die ook zeggen dat 4 te jong is voor volledig meedraaien bij de kleuters? Dat vind ik niet met elkaar rijmen dan. Dan lijkt het alsof je iets zegt wat jou het beste uitkomt.

Als kinderen met 5 jaar naar de kleuterklas gaan, moet dat niet betekenen dat ze dan ook eerder toe zijn aan groep 3, vanwege leeftijd of zo. Ik vind dat er best strenger gelet mag worden op de tijd waarin een kind in de kleuterklas zit. Het gaat niet alleen om leren lezen en rekenen, juist de kleuters leren sociale omgangsvormen en wachten op hun beurt. Dit mag niet van ze afgepakt worden.

Zxcvb likes this.
  3. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,377
    15,189
    113
    Female
    Ik denk dat dat idd dan wel een gevolg zou moeten zijn. Als je je kind later wil later starten en vervolgens rap door naar groep 3. Wat is dan de winst geweest? Ja, 1 jaar langer thuis, maar alsnog weinig tijd gehad om gewoon lekker te kleuteren.
    Met 5 pas naar school zou betekenen dat ze maar 1 jaar bijv in groep 1/2 zitten. Dat zou denk ik idd wel erg kort zijn.

Het leeftijdsverschil in een groep wordt dan wel groter denk ik.
    Mijn jongste is een jonge leerling, hij is van november. Zit nu in groep 6 en is 9 jaar. De oudsten van zijn groep zijn inmiddels al 11 geworden.
    Volgend jaar komt hij in een 7/8 combiklas. De oudste in zijn nieuwe groep is in april al 12 geworden. Die is dus gewoon 2,5 jaar ouder dan hem. Ik vind dat echt een megaverschil.

Share This Page