Je moet niet, je mág ze wegbrengen! Naar een omgeving waarin ze zich prima kunnen ontwikkelen. Anders dan thuis bij papa en mama. Leren ze echt heel veel van. En het is toch niet fulltime, 2 ochtendjes peuterspeelzaal valt best mee. Die van ons vonden het prachtig. Leerplicht met 4 jaar, ik ben er ook voor. Met nog steeds de optie om een kind eens een dagje of middagje lekker thuis te houden. Maar verder, gewoon hoppatee meedraaien!
Het is geen internaat hè De basisschool is ook gratis... Van de voorschool weet ik dat eigenlijk niet. Ik heb zelf wel het idee dat er een groep is die nu tussen wal en schip valt: geen kinderopvang en ook geen vve-indicatie. Dan krijg je het pittig de eerste periode op school. Vroeger was het volgens mij wel gebruikelijker om naar de speelzaal te gaan?
Ik ben ook voorstander voor leerplicht (ik zie het meer als leerrecht) van af 4 jaar. En ik zou me echt wel kunnen voorstellen dat een verplichten peuterspeelzaal voor 2 ochtenden heel leerzaam is voor kinder die niet op kdv zitten. Mijn zoon leerde op het kdv al zoveel vaardigheden, o.a. de kring, zelfstandig dingen doen, samenspelen, kleine kindjes helpen, om hulp vragen etc etc. Maar ook al werkjes doen. De overgang naar de kleuterschool was een enorm zachte landing. In mijn ongeving zienik dat de kindjes die dat niet hebben gehad, veel langer moesten wennen in groep 1
nee zo bedoel ik dat niet ( mijn excuses voor alle dames die hier aanstoot aan namen) ik ben zelf ook altijd werkende moeder geweest. Wat ik bedoel is; kinderen zijn maar kort klein en sommige kinderen hebben baat bij rust. Die willen graag thuis zijn. Sommige ouders willen juist graag die vier jaar bij hun kinderen zijn. Zodat ze leuke dingen kunnen doen die net zo goed leerzaam kunnen zijn . Dan is verplicht peuterspeelzaal of kdv geen optie. Wanneer je daar als ouders wel voor kiest is dat prima, maar verplichten ben ik op tegen
En wie gaat dat betalen? Ik heb bij nr4 gekeken wat ik zou moeten betalen voor 2 ochtenden voorschool maar dat vond ik écht te duur. Oudste 2 hebben dat ook niet gehad. Fulltime gestart met 6,5 en net 5 jaar op school. Denk niet dat het verschil had gemaakt als ze met 3/4/5 (structureel) waren gegaan.
Denk dat dat vooral kindafhankelijk is (en naar wat ik zie soms ook mede door de ouder). De 1 rolt zo het schoolsysteem in, de ander moet overal langer wennen. Net als het ene kind zo ergens gaat spelen en de ander liefst thuis is. De 1 op een verjaardag gelijk zijn gang gaat en de ander "aan moeders rok hangt". Vraag me af hoeveel verschil kdv/psz daarin maakt.
Tuurlijk zit daar per kindje wel verschil ik. Dat klopt zeker. Maar vaardigeden als in de kring zitten, werkjes maken etc. Leer je nu eenmaal niet thuis en wel op de opvang/peuterspeelzaal.
Dat zijn geen dingen waarbij ik zeg psz heeft meerwaarde. De draaikont zal na een jaar psz nog steeds draaien op zn stoel ipv stilzitten en luisteren. En de stilzitter/gehoorzamer zal wel stilzitten en luisteren. Hetzelfde met werkjes, als de interesse er is doen ze het wel, is de interesse er niet doen ze het niet/lastiger.
Je merkt echt verschil wanneer een kindje op school komt en nog nooit een psz of kdv heeft gezien hoor. Die beginnen echt met een achterstand op dat gebied.
En die achterstand is nog veel duidelijker aanwezig bij kinderen met een veelal een buitenlandse achtergrond of uit gezinnen die rond de armoede grens helaas moeten rondkomen. Het is jammer genoeg niet voor niets dat juist in achterstandswijken veel meer kinderen zijn met taalproblemen, ontwikkelingsachterstand ed. Ik denk dat er in Nederland grote verschillen zijn tussen gebieden in dat opzicht. Dus de ene peuter heeft inderdaad geen achterstand als hij/zij tot het vierde jaar alleen maar thuis is geweest bij ouders, de andere peuter heeft dan wel degelijk een grote achterstand.
Maar juist op een peuterspeelzaal of kdv komen de kinderen wel in beeld en worden achterstanden of andersoortige struikelblokken wel veel eerder gesignaleerd. Elk kind met een achterstand op welk gebied dan ook is er bij gebaat om zo vroeg mogelijk de juiste hulp en ondersteuning te krijgen zodat het kind gestimuleerd wordt in zijn of haar ontwikkeling. Het is zo jammer dat er vaak genoeg pas kinderen bij vier jaar in beeld komen als er problemen zijn, als je er vroegtijdig bij bent kan je zoveel meer betekenen. Waardoor met enige bijsturing de kinderen bijvoorbeeld nog wel naar het reguliere onderwijs zouden kunnen gaan. En ja, dit zie ik in mijn werk echt veel voorkomen. Des te eerder je signaleert en ondersteunt des te meer je kan voorkomen dat er uiteindelijk steeds meer hulp nodig is.
Nee, ik heb het even opgezocht en het verschilt per gemeente, maar meestal is het voor een x aantal uur gratis als je een indicatie hebt. Logisch ook wel. Ik kan me voorstellen dat sommige kinderen alsnog niet naar een voorschool gaan, of dat ze dus geen indicatie hebben, dus lijkt mij een prima idee om het voor alle kinderen 8 uur te verplichten & gratis aan te bieden. De kosten lijken me daarbij het probleem niet want het verdient zich terug. Het vinden van voldoende personeel lijkt me het lastigst. Ik denk dat je de achterstanden van sommige kinderen onderschat. Als de interesse er is maar je krijgt thuis niks aangeboden dan heb je alsnog een achterstand. En voor een aantal dingen is op de voorschool meer ruimte om het te leren dan op de basisschool, zoals wennen aan niet bij je moeder zijn, je jas leren aantrekken, even op je beurt moeten wachten, zindelijk worden, met speelgoed spelen enzovoorts. Sommige peuters zitten fulltime op een telefoon hè...
Dit inderdaad. Iedereen praat hier vanuit “als ik naar mijn kinderen kijk” maar er zijn echt grote groepen kinderen waarbij (verplichte) psz voordelen zal hebben. Of vroeger naar school gaan. 2 vriendinnen van mij zijn leerkrachten in zogenaamde “achterstandswijken” en als ik verhalen hoor kan ik het echt nooit rijmen met wat ik hier zie in mijn omgeving of met mijn kinderen maar het is er wel degelijk. En dat zijn schrijnende situaties en voor die gevallen is het juist echt wel noodzakelijk….
Maar dat heeft niet iedereen. Ik weet niet meer wat ik voor nr5 zou moeten betalen maar wel dat ik het echt teveel vond. Helemaal prima dat ze het inkomensafhankelijk maken. Maar dat maakt ook dat er een groep alsnog niet gaat omdat het geen noodzaak is en wel veel kost. Als het gratis was, of een kleine bijdrage, had nr5 waarschijnlijk wel gegaan. Denk inderdaad dat mijn omgeving niet heel gemiddeld is. Of juist wel gemiddeld maar minder uitschieters naar beide kanten...
Ja. We zijn het eens toch? Lastig te bepalen wat gemiddeld is. Ik bedoel, waar je dan naar moet kijken. Maar over het algemeen zullen de meeste kinderen van de actieve leden op dit forum zonder grote achterstand aan de basisschool beginnen. Alleen al dat je op een zwangerschapsforum zit geeft aan dat mensen hier heel bewust een goede moeder proberen zijn. Hoewel ik op zich denk dat dat voor élke moeder geldt, maar veel mensen hebben nou eenmaal te maken met zulke heftige problematiek (zoals armoede) dat ze helemaal geen mental ruimte hebben om zich in opvoedingsadviezen te verdiepen.
Ik vind leerplicht pas moeten gelden vanaf groep 3. Helemaal met het huidige onderwijs systeem wat op de schop moet. Als deze leerplicht er zou komen dan zou ik mijn kind nog niet inschrijven op een school. En voor thuisonderwijs gaan.