In Frankrijk is sinds 2019 de leerplicht van 6 jaar naar 3 jaar gegaan. Met name omdat Frankrijk een grote multiculturele samenleving kent en veel kinderen Frans niet als eerste taal hebben. En ze zagen dat juist deze kinderen vaak pas met 5 of 6 jaar naar school gingen want ouders hielden ze liever thuis bij familie of bij nanny's of op de opvang. Het verschil tussen deze kinderen en kinderen die met 3 of 4 jaar begonnen was groot en met name de taalachterstand was met 8 of 9 jaar nog steeds niet ingehaald. Zo laat starten had langdurige effecten op kinderen en diens schoolcarrière Vandaar dat Frankrijk het toen op 3 jaar heeft gezet zodat alle kinderen dezelfde start maken en geen achterstanden ontstaan om die reden. In de praktijk gaat het erg goed. De kinderen in groep 0 mogen gewoon nog een halve dag thuisblijven als ze het niet trekken en sowieso wordt er nog geslapen op school tussen de middag. Frankrijk kent lange schooldagen (8.30 - 16.30) maar ook lange pauze + een slaapuurtje / rustuurtje.
Ik werk 4 dagen, ben dus de vrije woensdagmiddag kwijt. Het kostte extra bso. Wij hadden tegen dit rooster gestemd... maar het is niet anders.
Daarom zou ik juist stimuleren wat @Consuminderma noemt, bij vakken als Aardrijkskunde, Biologie en Geschiedenis moet er ook vrij veel gelezen worden, kunnen ze daarin ook meters maken, wordt hun woordenschat op dat gebied ook behoorlijk vergroot.
Maar dat zie ik juist als nadeel. Voor werkende ouders is het lastig en voor kinderen creëert het extra kansenongelijkheid. Want het maakt nogal uit of je 3x per week naar hockeytraining gaat en op dinsdag naar vioolles en de andere middagen naar een bso in een bos, of dat je 5 middagen voor de tv zit in een wijk waar je niet buiten kunt spelen (ik noem even de uitersten maar je snapt het punt).
Mee eens. Het hele idee van inclusief onderwijs (2035), waar we nu al aan werken, klinkt mooi, maar is met de middelen die we hebben echt niet haalbaar
Amen, inderdaad. En neem daar dan nog even mijn bovenstaande post bij over inclusief onderwijs. Dat sluit hier echt mooi op aan. Want deze kinderen kunnen wij met deze omstandigheden niet geven waar ze recht op hebben. Ten koste van de rest ook nog.
Ja ik ben gewoon voor het ouderwetse rooster, haha. BSO vond ze niks aan. Dus voor haar al balen dat ze nog een uur eztra moest 2x per week. Voor haar was het oude rooster gewoon fijner. En wat ik zeg, ik mis de woesndagmiddag vrij.