Dat is niet meer weg te denken uit het onderwijs. De basisschool zal nog wel meevallen, middelbare ook nog wel denk ik. Maar in het beroepsonderwijs zal het al wel meer zijn. Tegen de tijd dat jouw zoon daar zit is het denk ik algemeen goed.
Wbt onderwijs hangt het ook echt van je basisschool af Hier zijn de dagen van half 9 tot 2 uur En dan een half uur pauze en korte fruit pauze Ze spelen 2 x per dag buiten Hebben een aparte muziekdocent en gymleraar en onderwijs assistenten voor de wat grotere groepen Ze besteden erg veel aandacht aan pesten en gastlessen over online gedrag en hebben vaak lessen over nieuws wat op dat moment speelt En ze doen regelmatig leerzame uitstapjes iPad word weinig gebruikt op school Hier scoort groep 8 al jaren boven het landelijk gemiddelde ( niet dat dat een must is maar het is wel opvallend )
Mag toch hopen dat de universiteiten zich daar verre van houden. Anders is er weinig wetenschappelijks meer aan.
ook universiteiten komen er niet onderuit... en vinden een manier om er mee om te gaan. Ze moeten wel.... wanneer gebruik je het wel, wanneer niet? Hoe controleer je of studenten het (te veel?) gebruikt hebben... dat soort dingen... Maar omdat er zoveel ontwikkeling nog in is, veranderd de manier hoe ze er mee omgaan ook nog steeds.
Vorige week een presentatie bijgewoond van een promovendus hoe AI ingezet kan worden in het omgaan met grote hoeveelheden data AI is overal, je kunt het beter omarmen (slim gebruik van maken) dan negeren.
Dit verbaast me eerlijk gezegd een beetje van jou, gezien de hoge milieu-impact van AI. Ik vind het ook behoorlijk storend dat Google tegenwoordig standaard met AI komt, ben dus overgestapt op Ecosia.
Het antwoord op die eerste vraag is heel simpel: niet. Gewoon nooit. Intelligentie moet uit jezelf komen, niet uit een computer. En zeker in het onderwijs moet dat de maatstaf zijn.
Je moet het ook niet voor elke vraag gebruiken, maar nu worden in de academische wereld ook al grote bestanden gebruikt die erg energieslurpend zijn. Dan kun je maar het beste een AI-vraag erover heen rollen die het meest efficient de info eruit pikt.
Die je dan vervolgens zelf gaat beantwoorden dmv bronnenonderzoek zonder dat je dat door een systeem laat doen dat alleen maar bestaat uit kunstmatig aan elkaar gekopierde en geplakte stukjes tekst. Dat geeft nooit een echt antwoord op je vraag. Zeker niet als dat wetenschappelijke vraagstukken zijn. Laat me niet lachen, alhoewel ik er eigenlijk om moet huilen...
Ik denk dat je weinig van de mogelijkheden van AI af weet. Wetenschappers gebruiken het nl helemaal niet om stukjes bestaande tekst aan elkaar te plakken. Voorbeeld: hoe kan mbv luchtfoto's een druglabs gevonden worden? Je kunt met je auto elke boerderij in Brabant bezoeken (want je moet ergens beginnen), maar 1) je begint al met een bepaald profiel en 2) het kost erg veel tijd. Waarom niet door een wetenschapper een AI-algoritme laten bedenken die op een luchtfoto de risicolocaties voor je vindt. Of als je een complexe statistisch vraagstuk hebt. Je hebt al gelezen in de literatuur dat er verschillende modellen worden gebruikt. Kun je AI inzetten om voor jouw situatie het optimale model te kunnen vinden? Chemie-onderzoek: ipv zomaar wat moleculen bij elkaar te gooien kun je AI ook het meest passende molecuul laten ontwerpen. Dat kan ook gebruikt worden bij geneesmiddelenonderzoek. Scheelt ook heel veel proefdieren.
Dat klinkt heel... Idyllisch. Stom wel hè, dat het zo kan verschillen. Het is maar net hoe rijk een school is.