leerplichtambtenaar aanwezig, of iemand die dit weet..

Discussie in 'De lounge' gestart door siriel, 20 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik lees nu ook dat ze zorg en welzijn doet.. het klinkt gek.. maar juist in deze sector zie ik vaak dat er gepest wordt in de klassen.. het is heel triest dat dit soort pestende kinderen later een zorgzaam beroep gaan doen.. (en vaak word deze stroming ook gekozen om 'maar wat te gaan doen')

2. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Dat gun je idd niemand nee, echt heel erg vooral voor haar, maar zeker ook voor ons.
    Ik heb vanmiddag contact met de leerplichtambtenaar die bij haar op school aanwezig is.
    Een weerbaarheidstrainig.. daar heeft ze er al verschillende van gevolgd, het is gewoon haar karakter dat ze zo gevoelig is ed. Het haalt gewoon niet veel uit.
    Eigenlijk zouden er trainingen voor pesters moeten bestaan..;)

3. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ja daar heb je helemaal gelijk in! En op basisscholen zie je veel post protocollen maar helaas op het voortgezet en verder niet! Maar in je openingspost had je het over dat ze weerbaarder moest worden dus daaruit begreep ik dat ze dat niet gedaan zou hebben.
    Hopelijk levert het gesprek met de lpa wat op!

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Wat ontzettend verdrietig voor je dochter. Pesten heeft zo'n invloed...

Ik zou je dochter lekker thuis houden en haar in september laten starten met de nieuwe opleiding. Tuurlijk wil de school niet dat ze stopt, dat is natuurlijk niet "goed" voor de school.

5. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Mijn zoon zat na het vmbo op een voortgezette opleiding , maar ook paste dat niet bij hem. We hebben hem na een gesprek gewoon thuis gehouden tegen het advies in van school. Hij is lekker gaan werken. Ze dreigen wel met boetes enz. maar als het er op aankomt krijg je die niet. En dan nog; jullie dochter gaat toch weer een opleiding volgen.. laat maar komen die uitnodigingen van de leerplichtambtenaar. Juridisch kunnen ze niet zomaar boetes geven. laat je dochter niet nog dieper gekwetst worden zodat zij zich nog beroerder voelt, maar laat haar lekker genieten thuis. Stekte voor haar.

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja dat lijkt me ook een veel betere oplossing dan petten. Ik krijg daar ook de kriebels van. In alle situaties!

7. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.150
    1.838
    113
    Doet h3t even zo.
    ik vind het wl goed een pester pest en is klaar.
    een persoon die gepest word heeft er echt lang tot levenslang last van.

dus ja hun mogen wel weten hoe fout ze bezig zijn een gepestkind word aan gekeken alsof ze vuil zijn er word geroddeld gefluisterd.
    en nu word de pester aan gekeken omdat hij/zij pest

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.247
    4.480
    113
    Op de school van mijn dochter hebben zo ook dat petten systeem.

zwarte pet = pester
    rode pet = volger (van de pester)
    gele pet = bangerik (loopt weg van de situatie
    witte pet = goed

Ik vind het een kloten systeem en het helpt geen ene sier.

Vorig jaar ook , je moet 3 keer stop hou op zeggen en daarna mag je pas naar de juf. Ja leuk ander kind sloeg mijn dochter steeds. Kind slaag dochter, stop hou op( 1ste keer) kind slaat dochter weer (stop hou op) 2de keer en daarna stopte die. Je leuk maar ondertussen was mijn kind wel 2 keer geslagen. En dan krijg je te horen ja het klopt hij heeft regelmatig een zwarte pet op maar ik (de juf) en de klas doen er alles aan om hem te leren een witte pet te dragen. Ja ik vrat me toen echt op he wat nou zwarte pet en witte pet. Heb ook gezegd dat mijn dochter in dat geval ook een zwarte pet op mocht zetten en dat ze vanaf dan van ons toestemming had om terug te slaan. Gelukkig werd de juf ziek (ja niet gelukkig dat ze ziek werd) en kwam er een invalster in de klas een lieve maar doortastende dame die gewoon (ouderwets) straf gaf (dus slaan betekende even op je eigen stoel zitten met je armen over elkaar en daarna sorry gaan zeggen) en binnen een maand was het pestgedrag in de klas een heel stuk minder.

Voor ts en dochter, heel veel sterkte, het vreemde is inderdaad (had het al ergens meer gelezen) dat juist in de verzorgende takken het pesten meer lijkt te zijn.

9. Luja

Luja Niet meer actief

Dit was in 2008. Mij hielden ze ook tegen maar ben gewoon weggegaan en dus nooit meer gedoe mee gehad. Ik heb dus ook geen vooropleiding afgerond.

Je dochter kan wel over een paar jaar net zoals ik nu doe een HBO of uni opleiding starten als ze de 21+ toets haalt, dan negeren ze je gebrek aan een benodigd diploma :)

10. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Inderdaad gewoon blijven ziek melden als ze moeilijk doen.
    Die boete zou ik me niet veel van aan trekken, zelf zou ik het er nog voor over hebben om in het ergste geval een boete te betalen. Je dochter wil je ook niet in die situatie brengen.
    Maar zoals eerder gezegd, vanaf 18 ben je niet leerplichtig meer, dus zou krom zijn als ze haar blijven verplichten en een boete zouden opleggen.

11. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Dat heet herstelrecht.. Dat doen wij dus ook.. Iedere betrokkene wordt bij het gesprek uitgenodigd..

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Daar leert een pester echt geen ene reet van en dat maakt je dan echt net zo erg als de pester. Ik vind het een slechte methode, en ik zal dus ook een school die dit doet echt niet kiezen voor mijn dochter.
    In mijn ogen, ben je in alle situaties (pester/volger/bangerik oid) gewoon de sjaak. Ben je al timide en angstig van jezelf, moet je ook nog zo'n pet op om dat nog even te versterken.

Ik vind een klasgesprek met iedereen over de gevolgen van pesten een veel beter iets, zonder petten, zonder vooroordelen, zonder iets. En de ouders moeten erbij betrokken worden. En een gepaste straf voor de pester, maar geen petten.

13. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Misschien moet je je even inlezen in kanjertraining. Die petten worden gebruikt ter verduidelijking van gedrag. NIET om kinderen voor schut te zetten.

Beetje jammer dat die eerste post over die petten zo verschrikkelijk onjuist was.

Ik ben juist heel blij met de kanjertraining.

Kanjertraining gaat juist oók in gesprek met pesters.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.247
    4.480
    113
    Dat behoort ook zo te gaan, helaas dus hier een juf (vorig jaar) die om welke reden dan ook (en ondanks de trainingen) hier weinig tot niets mee deed.

Als je dan thuis zit met een kindje dat regelmatig geslagen wordt (door een ander kind) met blauwe plekken op de benen thuis komt omdat ze geschopt wordt, niet weet welke kleren ze aan moet trekken in de angst dat ze gepest wordt en dat die pester uiteindelijk ook nog tegen haar zegt dat ze niets tegen juf mag zeggen omdat ze dan de volgende keer alleen maar harder geslagen wordt dan zit je niet op het antwoord :
    tja hij heeft de laatste tijd vaak de zwarte pet op
    te wachten en daarmee kun je het doen. (en dat was ook nog eens groep 2 dus een klas die nog ruim 6 jaar met elkaar door moet gaan)

Tuurlijk moet je blijven praten met zowel de pester als de gepeste maar op een gegeven moment mogen er voor de pester ook wel consequenties aan zijn/haar gedrag gehangen worden.

15. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.150
    1.838
    113
    Kanjertraining doen ze bij de op school.
    maar met een pet lopen niet maar er is hier wel een school die dat doet.
    En of dat goedis of niet dat weet je pas waneer je resultaat hebt natuurlijk.

hoeis het gegaan?

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dan moet je een verrekte goede leraar zijn om dat onderscheid te benadrukken. Ik ben er nog steeds geen voorstander van (verre van zelfs) en zal ook geen school uitkiezen met dit systeem. Ik hou gewoon niet van dit soort benadrukken van gedrag ...

17. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Dat is zo jammer, dat je een leerkracht getroffen hebt die het als een excuus gebruikt! Want daar zijn die petjes niet voor bedoeld. Ze zijn bedoeld om gedrag inzichtelijk te maken. Niet om het daarbij te laten en als eindconclusie te gebruiken.

Ik heb de kanjertraining ook gevolgd en ik heb nog nooit een kind met een pet in wat voor kleur dan ook op laten zitten. (mag ook niet, wij hebben een pet-beleid ;) ) Daarbij gebruikten wij kanjertraining voor sociale vaardigheidslessen. Als het echt gaat om pesten gaat het pestprotocol in werking. En daarin worden pesters echt wel aangepakt.

Het lastige van pesten is dat het stiekem gaat. Niemand ziet dat het gebeurt of zegt dat het gebeurt. Daardoor gaat het te lang door. En daarbij vinden scholen het denk ik ook nog lastig om een harde grens te stellen. Jij pest (ook al hebben we daar geen 'hard' bewijs voor) dus je bent geschorst. Of wat dan ook.

En daar loopt TO denk ik ook zo tegenaan. Iedereen roept heel hard over pesten, maar als puntje bij paaltje komt gebeurt er te weinig onder het mom van bewijs. Ik hoop heel erg dat de dochter van TO lekker kan gaan werken in de tussentijd en in september weer met frisse moed aan de slag kan op haar nieuwe opleiding.

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.790
    113
    Helemaal mee eens

Dit zou voor onze dochter echt niet leuk zijn. Een angstig verlegen meisje...die zich heel snel klein voelt.
    Leuk om dat nog even te verduidelijken.
    Als bang kind durf je nu eenmaal niet altijd assertief te zijn en al helemaal niet om voor een ander op te komen. Dan ben je niet gelijk niet goed.....

Het zal best werken...maar niet bij elk kind.

19. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik zit in precies dezelfde positie toen ik nog net 3 weken geen 18 was want ik kwam echt nooit opdagen. Ik was tussentijds al van mediatechnologie niveau 4 naar bbl winkel niveau 1 gegaan.. Nam ontslag en ging vervolgens niet naar school want het niveau was gewoon te laag.. Toen moest ik binnen een week een 0 uren contract fixen en het was belangrijk dat ik gewoon werk had en dan mocht ik na het schooljaar opnieuw beginnen! Had toen via ex schoonzus een 0 uren baan als kamer meisje gevonden en werkte toen a 5 dagen in de week tot ik in september weer terug naar school ging. Ook dat heb ik toen niet afgemaakt want het ging mentaal niet helemaal lekker en toen ik moest ik uiteindelijk alleen het schoolgeld afbetalen voor het jaar en kreeg geen stufi meer. Ik ben toen gemigreerd dus ik weet niet of ik nog last had gehad van de leerplicht. Die heb ik wel gezien met 17 eind middelbare. Maar dan praten we al wel weer 7-8 jaar geleden!

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.247
    4.480
    113
    Ik weet niet maar ik krijg het idee dat jullie denken dat juist het angstige/verlegen kind met een gele pet op moet lopen omdat juf/meester op die manier wil duidelijk maken dat het kind angstig/verlegen is.

Elke klas heeft 4 petten in de klas liggen in de 4 kleuren die gebruikt worden tijdens de kanjer les (wat hier vaak dmv rollenspellen wordt gedaan).

Toch vind ik de aanpak op de school van mijn zoon (speciaal onderwijs) fijner . Als de leerkrachten merken dat er iets gaande is in de klas wordt dit meteen aangepakt en er met de klas over gepraat. Maar er zijn ook hele duidelijke regels met consequenties daaraan vast (van strafregels schrijven tot een tripje naar de directeur)

Deel Deze Pagina