Dilemma welke keus? jaar laten zitten?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Tjilpje, May 18, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

Mar 3, 2010
    1,950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn grote kanjer van een dochter is nu acht en zit in groep vier.

Ze heeft pdd-nos en sinds eind vorig jaar gebruikt ze medicijnen hiervoor. Met name haar concentratie is drama. Overal stond ze onvoldoende voor. Nu met medicatie gaat het stukken beter, zit goed in haar vel doet ENORM haar best school, neemt dit allemaal ook heel serieus. Toch blijft lezen moeilijk en scoort ze nog niet hoog en heeft ze een kleine achterstand. Als je zag waar ze weg kwam en waar ze nu is mogen we echt niet klagen.

Nu kwamen ze met een optie om haar een jaar over te laten doen, dan blijft ze bij dezelfde juf. (die echt zich 100%inzet voor onze dochter)

Of we laten haar over gaan en met grote kans dat ze in groep vijf enorm op haar tenen moet lopen met kans dat ze alsnog blijft hangen in groep vijf en alsnog haar klasgenootjes achter zich moet laten.

Ik vind het zo moeilijk:( mijn kanjer werkt zo hard namelijk en ben heel bang dat ze zo teleurgesteld zou zijn na al het harde werken. Als we haar laten zitten zal ze met 13 jaar pas de basischool verlaten.

Groot Dilemma!! wat denken jullie?

2. Ckialita

Ckialita Bekend lid

Jan 28, 2009
    993
    0
    0
    Is het een optie om een soort bijles te krijgen voor extra stimuleren van het lezen? Dan kan ze wel bij vriendjes in de klas blijven, en heb je kans dat ze het zover inloopt dat je volgend jaar dit dilemma niet meer hebt...
    Als je dochter echt gemotiveerd is kun je het ook met haar bespreken, ze is al acht en snapt denk ik de consequenties ook wel, als je het maar simpel uitlegt.
    Verder: als je zelf het idee hebt dat het anders teveel wordt, is dit jaar overdoen geen schande. Maar als het alleen om het lezen draait heb je kans dat ze de rest heel saai gaat vinden, en dat is voor de motivatie ook niet echt goed, lijkt mij.
    Ik ben benieuwd wat je nog meer voor reacties krijgt... :) Veel succes met je keuze in ieder geval!

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,797
    19,017
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Heeft ze alleen een achterstand op het gebied van lezen? Of zijn er ook andere vakken die een probleem vormen?

Over het algemeen laten wij (werk ook op een basisschool) geen kinderen zitten vanwege één vak. Zoals hierboven al gezegd: het risico op vervelen is dan vrij groot.
    Maar ja, je hebt altijd van die kinderen die daardoor ALTIJD op hun tenen moeten blijven lopen. (Met veel pijn en moeite zesjes bij elkaar schrapen.) Vaak zie je dit dan in groep 6 of 7 alsnog misgaan, met name op het gebied van rekenen. Als een kind dan alsnog blijft zitten, kun je je afvragen of het niet beter was geweest om dit eerder te doen. Dan had zo'n kind al veel eerder 'ademruimte' gehad. (Ik bedoel: eerst een paar jaar 'afzien' en dan alsnog blijven zitten is natuurlijk ook niks.)

Het blijft altijd afwachten hoe een kind zich ontwikkeld. sommige kinderen bloeien op als ze een jaar over doen: Eindelijk dat gevoel 'Ik kan dit.' Voor anderen is het juist een bevestiging 'Zie je nou wel dat ik het niet kan.'
    Ik zeg "het blijft afwachten" en dat is natuurlijk ook zo, maar ouders en leerkracht kennen een kind en hebben vaak al wel een idee hoe dat kind waarschijnlijk zal reageren. En meestal klopt dat ook wel.

Volg je gevoel hierin! Het blijft een moeilijke keus. Maar blijf jezelf voorhouden: je kunt geen foute beslissing nemen, want je doet altijd datgene waarvan jij op dit moment denkt dat het voor jouw kind het beste is.

4. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    3,656
    0
    36
    Hoi Tjilpje, wat fijn om te lezen dat je dochter ervoor gaat! Daar mag je trots op zijn!! Ik snap heel goed dat dit een moeilijke situatie is.
    Maar bedank vooral dat het gaat om het welzijn van je kind. Blijven zitten moet je alleen doen als je zeker weet dat er rendement
    te behalen is.

Ben ook wel benieuwd hoe je dochter het nu zelf vind op school. Vind ze het leuk? Geeft ze aan dat ze het moeilijk/makkelijk
    vind. Heb je een idee of ze naar groep 5 wil? Zou ze dat zelf zien zitten?

Bedenk wel dat je niet alleen naar het lezen moet kijken, maar naar het gehele plaatje. En wat is niet slecht met lezen? Welk avi heeft ze? Hoe doet ze het met begrijpend lezen? In gr5 moeten
    ze meer zelfstandig werken en dan is goed kunnen lezen en begrijpen wel belangrijk.

Ga ook goed met school in gesprek. Uit jouw berichtje merk ik wel dat school er voor je kind wilt zijn. Dat is super! Praat ook met de leerkracht over je twijfels.

5. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Mijn stiefdochter heeft groep vier ook twee keer gedaan, gewoon omdat ze niet mee kon komen. Voor haar was 't een zégen. Ze kreeg veel meer rust in d'r leven, ze hoefde zich niet meer zo druk te maken en ook qua ontwikkeling paste ze beter bij kinderen die wat jonger zijn.
    Ze is geen hoogvlieger, maar alleen dát was al zo veel beter voor d'r. Ze heeft zich de eerste keer in groep vier kapot gewerkt, met tutorlezen, tempolezen en ga zo maar door, maar het was alsnog een opluchting voor d'r.

Lezen is overigens een vak waarvan ik wel begrijp dat ze die basis echt goed willen hebben. Als je goed kunt lezen worden andere vakken namelijk ook makkelijker, het leren an sich wordt makkelijker.

Zelf zou ik zeggen dat wanneer de school 'doubleren' adviseert, ik dat advies ook zou volgen.

6. monique75

monique75 Actief lid

May 4, 2007
    407
    1
    0
    Mijn dochter heeft waarschijnlijk dyslexie (wordt na de zomer getest), dus wij lopen ook tegen bepaalde dingen aan.
    Ze zit nu ook in groep 4 en gaat over naar groep 5 met heel veel thuisbegeleiding. Wij doen dus thuis heel veel aan het lezen, tafels leren, woordjes oefenen enz.. Mocht ze niet meer willen meewerken thuis dan is het misschien verstandiger om een jaar over te doen.
    Mijn dochter wil graag bij haar vriendinnen blijven. Het klasje is ook lekker klein, 15 kinderen en de klas waar ze in zou komen is alweer 20 kinderen. Ook haar broertje gaat volgend jaar naar groep 4 en dat is voor haar zelfvertrouwen nou ook niet zo goed.

Lastig hoor, want wij laten haar nu overgaan maar zoals al eerder gezegd struikelt ze misschien wel in groep 6 of 7.

Het is fijn dat je verbetering ziet en het schooljaar is nog niet voorbij, je hoeft nu toch nog niet te beslissen ?

Soms denk ik wel eens aan wat mijn moeder zei, kleine kinderen kleine zorgen grote kinderen grote zorgen, toen dacht ik, ach zal wel meevallen allemaal, nu denk ik, was ze nog maar klein !!!

Groetjes Monique

7. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

Mar 3, 2010
    1,950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat lief dat jullie reageren,

Ja ik ben heel trots op onze dochter ze doet echt super haar best, zit ook alleen aan een tafeltje naast de juf dit heeft ze zelf aangegeven dat ze dit graag wilde. Ze voelt zich ook beslist niet buitengesloten in de groep, ze gaat iedere dag met heel veel plezier naar school. De kinderen in haar klas kent ze al van de kleuterschool en die kennen mijn dochter niet anders zoals ze is, dus accepteren ze haar ook gewoon als een normaal kind. Mijn angst is dat een andere groep haar gebreken wel opmerken en ze hierdoor buiten de groep gaat vallen. Ze vermoeden toch een vorm van dyslexie ook omdat ze met rekenen ook wel moeite heeft. Ze scoorde de laatste keer een C met cito ook met de andere dingen een C met lezen een E. Toch kan ze geen dyslexie test krijgen omdat ze dictee wel regelmatig goed scoort. Het is geen hoogvlieger om het even kort te zeggen;) De school doet op dit moment heel erg haar best en de juf is ook echt super!! die leest iedere dag met haar appart en haalt alles uit de kast. Als ze een jaar over zou doen, komt ze ook weer bij deze juf terecht. Ik zal op een juist moment mijn dochter zelf eens voor de keus stellen, ze zal het wel begrijpen hoop ik;)

We wachten de komende cito toetsen even af en over een maand hebben we weer een gesprek, ook met onze psycholoog die onze dochter onder behandeling heeft.

Ik vind het een hele moeilijke keus wat is wijsheid;)

8. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

Mar 3, 2010
    1,950
    0
    0
    NULL
    NULL

9. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik heb ook 2 kinderen met een autisme spectrum stoornis. mijn advies is kort maar krachtig. gewoon laten zitten. ze heeft nu een geweldige juf en daar moet je van profiteren die zijn zeldzaam. zo kan ze vertrouwd haar achterstand een beetje wegwerken voordat ze weer een stap verder zet naar een volgende groep.

10. monique75

monique75 Actief lid

May 4, 2007
    407
    1
    0
    Tjilpje, ze staat op de wachtlijst en is pas in september aan de beurt, baal er wel van. Volgens mij zit het met die vergoeding wel goed, want ze hebben er aan de telefoon niets over gezegd.
    Nu moet ik van de week toch wel bellen want mijn man gaat in augustus op uitzending en ik zit er niet op te wachten om de intake en de afsluiting in mijn eentje te doen.
    Hoop dat we dus eerder aan de beurt komen !!
    Wat school zegt over dyslexie neem ik met een korreltje zout, want volgens onze school konden kinderen in groep 4 nog niet eens getest worden !! Gelukkig leren ze nu steeds een beetje meer bij en helpen ze ons nu zoveel ze kunnen. Ze schaffen zelfs hulpmiddelen aan zoals een daisyspeler !!

Lastig dat de concentratie van je dochter 's avonds helemaal weg is. Hier is het ook wel eens lastig. We proberen de opdrachten voor haar zo leuk mogelijk te houden door bv dictee op de pc, om de beurten lezen, dictee geven aan je moeder en dan zelf nakijken (en dan heel streng kijken en doen als ik de helft fout heb !!), scrabbelletters gebruiken zodat ze niet hoeft te schrijven enz.. We hebben zelfs twee kwartetspellen met keer- en plus/minsommen aangeschafd. Mijn zoontje (6,5) is alleen weer sneller in deze spellen dan mijn dochter, dus die moeten we dan weer een beetje remmen als tie mee doet (Dubbel zo lastig want je wil dat ze zich allebei ontplooien maar niet te koste van de ander.....)

Wij hebben het eigenlijk al besloten dat ze gewoon overgaat naar 5, al is het wel zo dat als de komende weken blijkt dat het achteruit gaat, we toch nog gaan voor een jaartje overdoen.

Pittig hoor een dochter met pddnos, heb wel eens wat over gelezen op internet in mijn zoektocht naar wat mijn dochter nou toch mankeerde.

Groetjes Monique

11. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Hoi hoi.

Heb vorig jaar het zelfde aan de hand gehad. De mijne ging van gewoon basisonderwijs naar speciaalonderwijs en moest toen als nog groep 4 overdoen. En heb er geen spijt van. Hij kon nu in alle rust het vewerken en het leren ging met sprongen voor uit( Nu nog het gedrag;),). Mijn advies is als je juf het advieseerd, En je zelf ook het gevoel hebt dat het voor haar het juiste is gewoon doen.

Ik zeg altijd maar het is geen schande om een jaar over te doen. Het is dan ook zo. Ze hebben nog een extra jaar basissonderwijs. En ze gaan later naar de grote school. Anders zitten ze met 12 gelijk op een groteschool en is ze emotioneel er nog niet aan toe. Nu met een jaar extra op de basisschool sla je twee vliegen in een klap. Zo zie ik het altijd maar. Niet elk kind is perfect en zo hoeft het ook niet te zijn toch?

12. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    3,656
    0
    36
    @ Monique, als een kind 'alleen maar' dyslexie heeft zou ik niet snel kiezen voor blijven zitten.
    Er zijn zoveel hulpmiddelen voor een kind dat dyslexie heeft om toch de schooltijd goed te doorlopen (diasyspeler). Daarnaast moet het kind vanuit de school goed begeleid worden. Extra rt en als er onderwijsasisstent is deze inzetten. Een kind met dyslexie mag ook gebruik maken van een tafelkaart, want automatiseren gaat moeizaam. Als ze verder met andere vakken wel goed
    kan meekomen zou ik zeggen, door naar de volgende groep.

@ Tjilpje, fijn dat je dochter wel met veel plezier naar school gaat. Dat is al een zegen!!
    Ik begrijp je angst dat bang bent dat andere kinderen haar gebreken zullen opmerken. Maar iedereen heeft gebreken! Ook een kind dat geen autistische stoornis heeft. En ik denk niet dat je dochter
    de enige is in de klas die 'iets' heeft. Er zijn ook kinderen die rekenen bijv moeilijk vinden en daardoor extra hulp nodig hebben.
    Een c-score is nog niet heel erg slecht hoor! Ook al had je misschien liever als ouder een A of B score gezien. Als een kind alleen D en E score heeft scoort het zwak.
    Wie heeft jou gezegd dat ze geen dyslexietest kan krijgen? Als jullie vermoedens hebben, en ze heeft al geruime tijd moeite op school, en ze heeft een halfjaar intensieve leeshulp gehad komt een
    kind in aanmerking voor een dyslexie test. Hebben ze op school ook wel eens andere testen laten doen door leerkracht of rt?

13. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

Mar 3, 2010
    1,950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi

Nee ze hebben geen andere testen gedaan, maar het vermoeden is wel heel groot. Ze gaan haar ook gewoon behandelen als een kind met dyslexie. Ik vind het zo moeilijk allemaal. We wachten nog vier weken af en kijken wat er uit de nieuwe cito toetsen komt. En deze moeder is heel blij met een C :D dat vind ik al prima hoef geen A of B te zien.

Iemand zei net nog pittig een kind met pdd-nos maar je hebt natuurlijk heel verschillende kinderen hierin. Onze dochter heeft verder geen gedragsproblemen zoals agressie oid. Ze is heel soft kan niet tegen onrecht en zal nooit iemand opzettelijk kwetsen of pijn doen. Ze kan zich prima redden, speelt ook gewoon alleen buiten, heeft vriendinnetjes gaat alleen op ponykamp dus we tellen onze zegeningen.
    Kijk die stempel had ze voor mij niet hoeven krijgen ik vind mijn kind perfect zoals ze is alleen tja feit blijft dat ze voor de maatschappij niet normaal is en ze daardoor blijft hangen in bepaalde dingen.
    De juf zou me op de hoogte houden van de uitslagen die krijg ik tussendoor als er een toets geweest is.

We wachten het allemaal rustig af;)

Share This Page