Verbouwen of verhuizen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Krabje, 7 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.556
    2.023
    113
    Tja wat zal ik er over zeggen. we wonen in een huis en van binnen voldoet het prima aan onze wensen.
    Maar ik blijf dubben over de tuin, kleine tuin en weinig zon. Man wil op de duur een huis met eigen oprit en garage en of carport.

Maar nu zijn de kozijnen van ons huis erg slecht, zo slecht dat de boel vervangen moet worden.
    en we daarvoor wel een hypotheek voor bij moeten nemen omdat we nou eenmaal niet zoveel geld hebben liggen.

Man zegt dat als we de kozijnen laten vervangen met een extra hypotheek dat we de eerst komende 15 á 20 jaar hier blijven zitten.

Maar nu twijfel ik, met de rente standen van nu, is het dan niet beter om te verkopen en weer een ander huis te kopen. qua geld zouden we daar hetzelfde kwijt zijn aan hypotheek maar dan wel in een huis waar buiten ook onze wensen vervuld zouden zijn...

Lastig...Wat zouden jullie doen?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Wij hebben ongeveer hetzelfde dilemma gehad de laatste weken.

Mooie nieuwbouw in de buurt...lage rente...eigenlijk te kleine slaapkamers op dit moment voor de kinderen.

Na veel gesprekken ( met o.a makelaars en hypotheker) gaan wij voor verbouwen. We hebben een bankspaarhypotheek dus de rente is juist wel gunstig...bij aflossen moeten we meer inleggen. Dus we laten alles nu zoals het is en gaan geld in ons huidige huis steken.

Als we de zolder verbouwen met dakkapellen aan beide kanten gaan we er 3 volwaardige slaapkamers voor terug krijgen met zelfs nog een kamer voor opberg en een vliering ( we hebben grote huizen) Dan hebben we 7 slaapkamers waarvan 4 grote ( 3 slaapruimtes en een sportkamer) en 3 kleinere ( inloopkast, atelier/kantoor en logeerkamer) Op onze slaapkamer komt dan ook nog een douche ruimte.

Maar wij kunnen onze extra wensen dus wel in ons huis kwijt. Als we niet zouden kunnen verbouwen hadden we zeker gaan verhuizen.

Wat je moet bekijken is of je het wel kunt lenen. Stel je huis is 150.000 waard en je hypotheek is al 150.000. Dan kun je pas lenen als je huis na het verbouwen ook in waarde is gestegen. Dus kost het 18.000 om te verbouwen. en je wilt dit bedrag daarvoor ook lenen.. dan moet het huis eerst getaxeerd worden....dan moet het na de verbouwing bij taxatie ook zoveel meer waard zijn geworden.

3. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Als jullie als wens hebben om een keer te gaan verhuizen.
    Zou ik dat nu gaan doen. Zeker als je anders 15-20 jaar in het huis wilt blijven ivm. Hogere hypotheek

4. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Lastig. Zou het af laten hangen van de overwaarde/restschuld die jullie over zullen houden na verkoop :) je moet eigen geld mee nemen als je weinig overwaarde hebt. En zo te lezen is dat er momenteel niet.

Rente is nu natuurlijk wel echt mooi laag, dus daarna kijkend zou ik het doen.

Wij hebben ook besloten om te gaan verhuizen.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mee eens.
    Wanneer het kan zou ik absoluut voor verhuizen gaan als het financieel haalbaar is.

6. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.556
    2.023
    113
    We hebben nu een spaarzekerhypotheek dus wel geld achter de hand mochten we voor minder verkopen.
    Van de week ook maar eens een offerte opvragen voor nieuwe kozijnen en kijken wat we daar aan kwijt zijn.
    En dan gaan plussen en minnen samen

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ik zou eerst de financiën goed op een rij zetten en daarna pas kijken naar offertes.

Als je een hypotheek open gooit kunnen er veel dingen veranderen.

Bij de hypotheker kun je advies krijgen ( eerste afspraak is gratis) en direct alle opties bekijken. Ik vond dat erg verhelderend.

8. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.556
    2.023
    113
    We hebben afgelopen vrijdag al een gesprek gehad bij de bank en er is al wel iets duidelijk.
    Dat is idd onze eerste stap, eerst dat plaatje compleet voor we verdere stappen zetten

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    O ok. Dat wist ik niet.

Nee dan kun je inderdaad prima vast bekijken wat het kost.

Soms is het goedkoper om te verhuizen naar iets wat al wel helemaal naar je zin is.

10. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.556
    2.023
    113
    Vanmiddag weer een gesprek met de bank en dan gaan we beslissen wat we gaan doen.
    We hebben een offerte voor kozijnen en ook een gesprek gehad met een makelaar. Nu even vanmiddag afwachten wat de bank zegt. Wordt vervolgd

11. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Veel mensen hebben er geen zin in om in een nieuwe woning nog veel te moeten doen. Ik zou tegen offerte de waarde van het huis voor en na naast elkaar gaan zetten. Of je nou gaat verhuizen of niet.

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Lastige keuze, als je veel overwaarde in de woning hebt zou je het kunnen overwegen. Een huis kopen en verkopen kost nu eenmaal veel geld en als ja dat niet hebt wordt het wel een lastig verhaal.

Daarnaast weet ik niet of er huizen in de buurt te koop zijn in betere staat. Het oog van kopers zal daar eerder opvallen. Als ze geld moeten investeren en een verbouwing zien zitten doen ze dat liever niet in kozijnen maar in bijv. een keuken.
    Het zal de waarde van je woning vreselijk naar beneden halen door het te verkopen met rotte kozijnen.

13. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.556
    2.023
    113
    Makelaar heeft ons het advies gegegven om niet de kozijnen te vervangen voor verkoop alleen voor eigen woongenot.

Als we nu gaan verhuizen zijn we maandelijks 50 euro netto goedkoper uit dan we nu betalen. Als we kozijnen gaan vervangen gaan we maandelijks zo'n 100 euro meer betalen...

Dus dat verhaal is duidelijk. We gaan ons huis verkoop klaar maken en nemen genoegen met een wat lagere verkoopprijs

14. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.188
    1.749
    113
    Spannend! Hopelijk ben je het lekker vlot kwijt en kun je vooruit :)

Deel Deze Pagina