Leerzaam speelgoed 2 jarige?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door xEsther, 23 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xEsther

xEsther Actief lid

19 feb 2012
    172
    0
    0
    Naar aanleiding van het programma gister van Jo Frost, Nanny on tour, ben ik benieuwd wat voor leerzaam en educatief speelgoed jullie hebben voor je kind? Ik zat eens na te denken, en ik heb eigenlijk helemaal geen speciaal speelgoed waarbij ze bijvoorbeeld kleuren, vormen, fijne motoriek en getallen leert. Het speelgoed wat mijn dochter (2jr+2mnd) heeft is vooral fantasie speelgoed (keukentje, duplo, zoef zoef baan, babyborn en dergelijke). Puzzels heeft ze ook wel, maar die kent ze allemaal al en dat is ook geen uitdaging meer. Kleuren vind ze ook heel leuk om te doen, maar ik zoek nu eigenlijk iets waar ze in uitgedaagd word?! Heeft iemand ideeën?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Maar ze leert van fantasierijk speelgoed toch ook kleuren, fijne motoriek en vormen?

En getallen leren aan een 2-jarige... Lijkt me ietwat overdreven.
    Gezien ze in de kleuterklas zelfs nog oefenen met tellen tot 10/20.

peuters leren doort te spelen.. Dus ook van speelgoed.
    Ook van keukentjes en babyborns... Dat is allemaal kopieren van wat ze jullie ziet doen en hartstikke leerzaam.

En als ze puzzelen leuk vindt maar utgekeken is op dr huidige voorraad.. Wordt het tijd voor nieuwe.

3. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Puzzels die wel een uitdaging zijn.

Krijtjes om te kleuren.

Grote kralen om te rijgen.

Verf met kwasten of vingerverf.

Klei en vormpjes.

Kinetisch zand.

Bij Hema heb je van die plastic kokerset dieren. Leuk om te spelen en leren.

Iets met cijfers, er is veel te vinden in winkels.

Stoepkrijt.

Memory.

Er zijn spelletjes voor peuters. Veel met vorm en kleuren.

Knutselen, plakken, scheuren, etc.

Balspelltjes, schoppen, vangen, gooien.

Loopfietsje.

Kapla of ander merk. Kunnen ze torens o.i.d bouwen.

Treinbaan bouwen.

Duplo en blokken.

Gereedschap, schroeven draaien etc.

4. Saskia78

Gewoon leuk kinderspeelgoed dus :D

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Haha, ja inderdaad. Maar wat opties voor het oefenen voor fijne motoriek e.d. Alleen rollenspel is te eenzijdig. Ik vind een combinatie van speelgoed wat motoriek, fijne motoriek, rollenspel, creatief vlak stimuleert beter. Dus ik zou vanaf deze leeftijd inderdaad wat meer verschillend speelgoed aanbieden.

TS, je kunt op websites van speelgoedzaken per categorie zoeken. Dan kies je gewoon bij alles iets uit. Bijvoorbeeld een puzzel, wat krijtjes en klei, iets voor buiten etc.

Spelotheek is ook een goede optie, kun je speelgoed wisselen.

6. Saskia78

Mja wij hadden veel little people.. En zoals alles van fisher price is dat echt gericht op ontwikkeling.
    (Zo kende mijn 2-jarige feilloos het alfabet... En omdat ze het rijtje kon opnoemen waren geschreven letters ineens ook heel interessant natuurlijk)

Sowieso lekker buiten speelgoed voor de komende tijd inderdaad.
    Iets om te bouwen, iets creatiefs...
    Maar hier kwam dat in rollenspellen ook gewoon terug.

Wij hadden (hebben!) gewoon een kind dat het liefst rollenspellen speelt

7. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Toen mijn dochter net zo oud Was als de jouwe dacht ik precies hetzelfde, dus ik met haar zitten en kleuren en vormen oefenen, werkte voor geen meter natuurlijk, maar ik dacht dat dat goed Was. Ben er gauw ook weer mee opgehouden om het zo te doen.
    Ik ben toen gewoon onder het spelen de dingen gaan benoemen, wil je het rode potlood, de blokken zijn vierkant, het pannetje rond, hoeveel bordjes zijn er, enz. Snapte ze in eerste instantie ook niks van maar kinderen zijn net een spons, ze nemen alles op. En op een goeie dag vroeg ze zelf om haar blauwe stift.
    Je kunt denk ik best speelgoed kopen dat daar speciaal voor Is maar dat moet je ook samen doen, volgens mij heeft dat niet echt meerwaarde tov het speelgoed dat je al hebt. Voor de fijne motoriek Is kleuren al heel goed, of kralen rijgen of zoiets.

8. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Tip voor de puzzels. Hier ook een peuter dat gek is op puzzels. Ik haal ze altijd bij de bieb. Na een aantal weekjes is ze erop uitgekeken en dan ruilen we ze om.

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.385
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij hebben ook kinetisch zand en dan van de vormpjes en daarbij een boekje waarmee ze dan met die vormen afbeeldingen kunnen maken. Dus een.vierkant met een driehoek erop is een huisje zeg maar heel simpel.

Maar ook de vormen en kleuren tekenen of knippen samen is leuk. Of onderweg vormen en kleuren benoemen.

Verder puzzels inderdaad. Steeds meer stukjes. Hier maakt zoontje van 2.5 puzzels van ongeveer 24 stukjes.

En spelletjes natuurlijk. Domino, memory,.dier op dier, mijn eerste boomgaard etc. En tellen is hier ook favoriet. Veel boekjes lezen en.dingen laten tellen bijv.

10. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Om kleuren te leren vonden wij het spelletje kleurentorentjes erg leuk. Eerst was het gooien en naar plaatje kijken en zelfde kraal erbij zoeken en doordat wij dan altijd de kleur benoemden kende ze al snel alle kleuren. En dat op een leuke manier.

Loco bambino is misschien ook nog een optie.

Maar duplo, kleuren, pop, keukentje leren ze ook heel veel van hoor...

11. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hier ook een 2,5 jarige. Wat hij doet en waar hij veel van leert:
    - Speelgoedkeukentje
    - Peuter viltstiften: hij vindt het reuze-ineteressant als ik de kleuren benoem als hij aan het kleuren is.
    - Speelgoed wat hij na kan praten: toettoet, cd met kinderliedjes, nijntje-cd e.d.
    - Voorleesboeken en plaatjesboeken. We lezen sagelijks voor en als hij zelf moet spelen 'leest' hij ze aan de knuffels voor. Ik haal elke 3 weken nieuwe boeken.
    - 'Helpen' in het huishouden of in de tuin.
    - Oude spullen van onszelf: een oud fototoestel, een oude portemonnee met pasjes, e.d.
    - Samen bewegingsspelletjes doen, zoals Jan Huigen in de ton'.

12. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Elektro
    Jumbolino
    Colorino
    Bunny Boo
    Nieuwe puzzels/met meer stukjes
    Loco Bambino
    Memory
    Lotto
    Ganzenbord met kleurtjes
    Hondje waf
    Ook genoeg in de winkel wat gericht is op kleuren zoeken of rekenen/tellen (hier wat van Dora)

Deel Deze Pagina