hoi wil het even hebben over kinderfeestjes met name over het vragen van de kinderen . Nu is het zo dat binnenkort mijn dochter een frozen feestje gaat geven. Ze wil kinderen uitnodigen , maar sommige niet. Maar die hebben haar wel uitgenodigd om hun partijtje. En de ouders van die kinderen zijn aardig. Wat zou jij zeggen tegen een ouder, als haar kind niet wordt uitgenodigd en jouw kind is wel op haar party geweest. Er was ook een kind en die zei, jij bent op mijn partijtje geweest, dus mag ik op jouw partijtje ?? mmmm???? groetjes jmm
Joh, daar is geen beginnen aan, als je alle kinderen terug moet vragen. Ze heeft er nu 6 mogen kiezen en ja, veel kinderen kijken dan teleurgesteld, maar ik woon nu eenmaal niet in een kasteel. Ik zeg trouwens niks tegen de ouders hoor. Jouw kind haar verjaardag en haar vriendinnetjes. Ze kiezen echt zelf de kinderen waarmee ze het beste contact mee hebben op school en vaak als ouder weet je dat niet eens.
Eens met Stroopie, ik zou daar niet zo moeilijk over denken. Als de ouders aardig zijn kun je die zelf prima een keer op de koffie uitnodigen, want dat is iets tussen jou en die ouders. Maar een jarig kind zou ik vrij laten in haar keuze, het is haar verjaardag en haar feest. Hier mogen ze geen uitnodigingen naar school brengen brengen, Juist om die redenen. Breng de uitnodigingen samen met haar bij die kindjes thuis, de overige kinderen en hun ouders staan hier dan volledig buiten.
soms vind ik het ook weleens rot hoor, de keuze van mijn kind. En toevallig kreeg ik laatst nog een halve verontschuldiging van een moeder. Mijn ene dochter wel, en de andere is niet uitgenodigd - mijn beiden meiden zijn gek met dat meisje. Maar kom op - zeker in dit geval (dochter die niet uitgenodigd is zit 1 klas hoger) - iedereen heeft een max en kiezen is nog érg moeilijk voor kinderen. En dat zal ik ook aan mijn oudste uitleggen mocht die straks ineens zoiets hebben van 'hee, mijn zus gaat daar wel heen en ik niet? Het is toch ook MIJN vriendinnetje?' Je kind mag toch kiezen lijkt me (binnen de grenzen tenminste die je als ouder stelt).
Dit is ook zeer lastig. Nu is dochter nog niet uitgenodigd geweest. Wel bij kindje op haar verjaardag geweest zo spontaan. Morgen geef ik een kinderen feestje ( kan mijn lol niet op) ... Had zeven uitnodigingen verstuurd in de hoop dat er minimaal vijf zouden komen van drie kinderen weet ik zeker dat ze komen en vermoed de rest van de kinderen ook. Heb geen afmeldingen gekregen. Ik zat in elk geval (veilig) nu morgen dus met dochter in totaal denk 8 kinderen ( slik).. Ze heeft ze allemaal zelf mogen uitkiezen. In jou situatie zou ik misschien toch een kaartje extra uitschrijven omdat ik het ook sneu vind. Dan maar een kindje meer mee. Een kindje die jij er bij uitgekozen hebt die zou ik er tussen moffelen van je bent ook daar geweest en kijk even of het wel leuk is zo iets. Komt vast wel goed. Nu ik morgen dus nog whoepie pfff.
Onze oudste werd in groep 1 tm 4 zelden gevraagd voor een kinderfeestje. Wat was dat telkens een teleurstelling voor hem! moeilijk uit te leggen ook. Mijn moederhart deed er echt pijn van. Vanaf groep 5 ging het gelukkig beter. onze tweede zoon was altijd reuze populair in de klas en werd op veel feestjes gevraagd. Als ik hem zelf liet kiezen wie er allemaal op zijn feestje mochten komen, koos hij altijd de populaire kindjes. dat zou beteken dat de kindjes waar hij wel was geweest, maar die zelden op een ander feestje mochten komen, weer buiten de boot zouden vallen. juist door de ervaring met onze oudste vroegen we bij nr. 2 dus iedereen terug waar hij ook was geweest. En ja, dat betkende dat ik soms 14 kinderen op een feestje had, maar het is maar een middag en dat heb ik prima overleefd Ik heb ook regelmatig reacties gehad van moeders die zo blij waren dat hun kind eindelijk ook eens werd terug gevraagd op een kinderfeestje en hoe goed het hun kind deed. Daar heb ik die drukke middagen graag voor over gehad!
Ik zou best elk kindje terug willen vragen, maar dat past gewoon niet in ons huis, dus dat gaat gewoon niet. Eva wil het nameljk heel graag thuis vieren altijd. De max is echt 7 kinderen, dan zit onze tafel vol . Ik laat de kinderen gewoon zelf kiezen.
Eens maar ook met Snoopy1979. Morgen hier 8 kinderen en eigenlijk is het te veel gelukkig heb ik een zeer grote eet tafel en kunnen er met gemak 8 kinderen aan drie aan weer.s zijde en twee aan kop kant. En mijn lat komt helpen en mijn moeder. Twee auto.s nodig om de kinderen te vervoeren. Mijn zo nerveus al whahah. Met zoon is het al zo lang geleden eerste kinderenfeestje en trakteren doet hij ook niet meer. Moest voor 28 kinderen zakjes maken economisch verantwoordelijk ook dat nog hwha. Niet te veel snoep niet te veel dit. Compromis bij Action minikleurboek met kleurtjes en vier kleine toffeetjes sam sam. O je nu vervuil ik het topic maar ben ook zo nerveus al whaah.
Hier is het soms ook lastig voor onze meiden. Ze zien zusje vertrekken naar het feest van hun gezamenlijke klasgenootje. Maar soms is het nou eenmaal is, wij leggen het ze uit, en ze leren ook omgaan met teleurstellingen. Hart van mijn dochter brak wel vorig jaar toen HAAR allerbeste vriend besloot een jongensfeest te geven, en haar broer vroeg maar haarzelf niet. Zij mocht wel bij hem thuis komen op zijn familie/vrienden verjaardagsfeest, wat eigenlijk een grotere eer was, maar zo voelde ze het niet
natuurlijk moeten kinderen om leren gaan met teleurstellingen, maar als je een kind hebt wat nooit gevraagd wordt, is dat wel lastig uit te leggen. Zeker omdat kinderfeestjes toch wel echt " een ding" is voor schoolkinderen.
Dat begrijp ik hoor... dat is verschrikkelijk voor een kind.. Fijn dat hij nu wel leuke vriendschappen heeft!
Oh ik zie nu dat er nog een topic is geopend over hetzelfde onderwerp. Ik zit dus met hetzelfde probleem, TS. Ik heb geen flauw idee wat ik nu moet doen. Wat Lies ook zegt: ik vind het verdrietig om een kindje teleur te stellen. Ik zou me namelijk ook verdrietig voelen als mijn dochter nergens terug wordt gevraagd.
Terugvragen is vaak niet aan te beginnen, soms worden ze ook uitgenodigd door kinderen waarmee ze eigenlijk nooit spelen. De oudste wordt bij ons ook erg weinig uitgenodigd voor feestjes, gelukkig toch 2 dit schooljaar, maar ben bang dat het daarbij blijft. Bij zijn feestje twijfelde hij tussen 2 kinderen, waarvan hij bij 1 wel op het feestje was geweest, dus toen hebben we wel gestuurd. De 2e wordt voor heel feestjes uitgenodigd, wat de oudste inderdaad weleens verdrietig maakt. Maar bij hem kan ik dus niet beginnen aan terug uitnodigen. 14 kinderen ga ik niet aan beginnen, ben al blij dat het voorbij is met 6 kinderen. Hij heeft een kleiner clubje vriendjes met wie hij regelmatig speelt ook thuis. Dus waarschijnlijk worden die voor zijn volgende feestje uitgenodigd.
Leeftijd+1 is de richtlijn. Dan moet er gekozen worden. Ik zou wel laten komen, wie zij zelf wil. Dus niet kinderen uitnodigen, omdat zij ook op hun feestje is geweest, of omdat de ouders zo aardig zijn. Als die ouders dat niet begrijpen, is het pech gehad. Het is hun taak om eventueel hun eigen teleurgestelde kind te troosten. Je dochter kan zeggen: Ik mocht er maar x uitnodigen. Niemand hoeft iets te zeggen over dat de gekozen kindjes leuker of liever zijn. Je dochter kan altijd tegen een niet gekozen vriendje zeggen, dat ze wel een keertje 'gewoon' wil afspreken.
Bij mijn zoontje in de klas geven heel weinig kindjes een feestje. Bij sommige is het financieel voor de ouders gewoon niet mogelijk, een buitenlands gezin doet er niet aan en sommige hebben gewoon pech dat de ouders er blijkbaar geen zin in hebben. Mijn zoontje speelt wel veel met net die kindjes. Ik kan dan denken hun nodigen mijn kind niet uit, dus ook niet op ons feestje. Maar daar kunnen die kindjes natuurlijk ook niets aan doen. Dus hij mag ze allemaal uitnodigen. Ik kom vaak op 12 kindjes uit. Idd, dat is veel, maar dan is iedereen er die mijn zoon graag wil en dan hebben ze een super middag. Dat heb ik er graag voor over. Ik was vroeger zelf degene die bijna geen kaartjes kreeg, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben. Bij mij komt het nu dus niet aan op een paar kindjes extra.
En door dit "systeem" vallen de minder populaire kinderen dus altijd buiten de boot. Uit ervaring weet ik dat als kinderen zelf kiezen, ze bijna altijd de populaire kinderen kiezen. Tja, het is de taak van de ouders om hun teleurgestelde kind te troosten. Niet om je aan te vallen, maar weet je hoe het is om een kind te troosten dat op geen enkel feestje terug wordt gevraagd? terwijl dat kind toch echt 6 kinderen op zijn feestje had uitgenodigd, maar het kindje mag zelf kiezen en mag maar 5 kindjes uitnodigen,dus helaas............ Ik ken het verdriet van zo'n teleurgesteld kind en geloof me dat het je hart breekt als je dit uit moet leggen.
Dus wat wil je dan doen? Heel de klas maar uitnodigen? Of 'jouw' aantal, maar dan de kinderen zelf kiezen en dan kinderen op het feestje hebben, die jouw kind helemaal niet zo leuk vindt? Weet je wat er dan gebeurt? Dan valt het kindje op het feestje zelf buiten de boot. Trust me, vaak genoeg zien gebeuren op de basisschool. En als dat kindje een feestje geeft en er worden kinderen uitgenodigd, waar de jarige op school eigenlijk ook al niet mee speelt, dan krijg je echt een geforceerde situatie. De volgende dag op het schoolplein krijg je dan nog stomme verhalen te horen ook. Ik kijk gewoon naar met wie mijn zoontje normaal ook speelt en afspreekt en maak op basis daarvan een lijstje. Dat zijn niet de populaire kindjes uit de klas, maar de kindjes, die een klik hebben met mijn zoon.
Tja, ik ga mijn kinderen echt niet dwingen om kinderen uit te nodigen waar ze echt niks mee hebben. Dit zijn gewoon dingen die bij het leven horen.
uit jouw reacties kan ik, denk ik, wel opmaken dat jouw zoontje wel regelmatig op feestjes wordt gevraagd? ik merk dat vaker aan ouders wiens kinderen regelmatig naar feestjes mogen, dat ze er totaal geen erg in hebben ( en dat is niet verwijtend bedoeld, maar misschien als eyeopener?) dat er kinderen zijn die altijd buiten de boot vallen. onze oudste was zo'n kind en geloof me, dat is echt heel zielig! Na die ervaring is hier dus de "regel" dat alle kindjes worden terug gevraagd waar onze zonen gevraagd zijn en daarbij evt. Nog de kinderen die ze zelf kiezen. en ja, dat betekent soms 12 tot 14 kids op een feestje. het zijn altijd gezellige feestjes waarbij iedereen, ook de jarige, het super naar de zin heeft. Niks geforceerd, wel soms wat " groepjes", maar dat geeft niks zolang iedereen het naar de zin heeft.