Onze oudste zit in groep 7 en gaat na de vakantie naar groep 8. Van de week het voorlopige advies gekregen, TL . Verdrietig kind want wil ontzettend graag Havo doen. Cito scores: technisch lezen l Spelling ll , spelling werkwoorden l , Begrijpend lezen nu ll , hiervoor l , Woordenschat op lll en rekenen zit op lV , vorig jaar op lll , er zit wel groei in maar net niet genoeg voor lll . Op het eindtabel haalt ze makkelijk TL en bij Havo staat ze ook bij de plusscores behalve bij rekenen dus, dit zou onvoldoende zijn. Op haar methode toetsen doet ze het hartstikke goed alleen bij 2 onderdelen van rekenen scoorde ze lager. Ze wil hier nu graag extra mee oefenen om hopelijk toch Havo te kunnen doen. Is het reeel? Ze is op dit moment zo teleurgesteld
Ik denk dat dat een heel reëel voorlopig advies is. Hier is het voorlopig advies tl+ met nagenoeg dezelfde scores, alleen begrijpend lezen en rekenen omgedraaid. Eigenlijk kijken ze vooral naar begrijpend lezen en rekenen. Waarbij een II voor havo staat ongeveer, een III voor tl en een IV voor kader, dus het advies had ook best anders kunnen zijn. Daarbij adviseren ze vaak voorzichtig en kan het best wel zijn dat volgend jaar een tl/havo dubbel advies krijgt. Ik was blij met dit advies hoor, want met een IV voor rekenen of begrijpend lezen kun je ook wel lager krijgen dan tl. Waarom wil ze zo graag naar de havo dan? Je kunt best wel oefenen met rekenen, misschien begrijpt ze het niet helemaal goed, maar misschien is dit ook wel gewoon haar niveau en dat is toch prima?
Het is denk ik inderdaad een voorzichtig advies. Maar lijkt me beter dan dat ze nu havo noemen en dat dan volgend jaar toch niet haalbaar blijkt. Op de taalvakken zijn het duidelijk havo scores, maar rekenen zit inderdaad te laag. Er zijn zoveel meer factoren dan alleen cito waarop (als het goed is) een advies gebaseerd wordt. O.a. werkhouding, groei, omstandigheden. Cito is natuurlijk ook maar een momentopname. Onze dochter scoort III op begrijpend lezen (stabiel), I op spelling en leestempo (stabiel), maar een V op rekenen (hele grillige grafiek), M7 was dit bijna een III. Toen kreeg ze voorlopig advies theoretisch maar juf dacht wel dat er wellicht meer in zat. Nu dus weer gezakt met rekenen en lijkt havo echt niet meer reëel, en nog steeds advies theoretisch. Omdat ze wel laat zien dingen snel op te pikken. Het zit bij haar meer in concentratie en dat soort factoren. Bij cito telt helaas alleen het antwoord, wordt niet gekeken naar de berekening. Doen de juffen gelukkig wel. Onze dochter varieert in mening van 'oooh ik wil zo graag naar de havo' naar 'ach nee ik denk dat havo toch veel te moeilijk is' en 'ik wil niet naar de havo hoor, dan moet ik zoveel lezen'. Wij zeggen steeds het maakt niet uit, jij doet je best en dan zien we wel wat eruit komt en wat juf adviseert, alles is goed. Ik wil ook dat ze een ontspannen middelbare schooltijd heeft met voldoende tijd voor sport en vriendinnen.
Meestal worden de voorlopige adviezen wat voorzichtig gegeven. Dat was bij ons ook zo, maar daar kunnen jullie je natuurlijk niet op vastpinnen. Maar ik zou denken dat als ze haar best doet en laat zien dat ze gemotiveerd is, er best een kans is dat het nog veranderd naar een dubbeladvies of zo. Verder ben ik ook van mening dat school niet het enige is, maar ze moeten ook lekker in hun vel zitten en 5 jaar op je tenen lopen is ook niet heel prettig denk ik. Stel het wordt TL, dan is er daarna altijd nog een mogelijkheid voor Havo
Hier werd gezegd dat vooral Begrijpend Lezen en Rekenen zwaar tellen, voor havo moeten die minimaal II zijn.
Begrijpend lezen en rekenen tellen inderdaad het zwaarst mee. Daarnaast wordt het voorlopig advies inderdaad vaak voorzichtig gegeven. Met nu tl is havo als eindadvies vaak best haalbaar, mits de scores en werkhouding ed ook daarop wijzen natuurlijk.
Waarom wil ze zo graag de havo doen? Mijn ervaring is ook dat ze voorzichtig zijn met het voorlopige advies, maar rekenen is naast begrijpend lezen inderdaad waar ze naar kijken. Maar voor nu lijkt het me een prima advies. En wie weet laat ze volgend jaar een mooie groei zien en kan ze alsnog op de havo starten. Ik hoop dat jullie haar er van kunnen overtuigen dat ook VMBO-TL een prima advies is en dat er meerdere wegen zijn die naar de havo en/of hbo leiden.
Het is wel fijn als ze in groep 7 voorzichtig adviseren, ik heb het ook wel eens andersom gezien, dat was echt balen in groep 8. Rekenen zal hier denk ik echt de reden van zijn. En ik weet zelfs scholen waar je met een IV voor rekenen een kader/TL advies krijgt.
Hier een voorlopig advies van havo/vwo, maar kan er verder niet zoveel over zeggen want de beoordelingen die ik hier lees zeggen mij niks.
Is vaak (deels) gebaseerd op de uitslagen van de cito toetsen, neem aan dat je daar wel inzicht in hebt?
Dat is heel stug hoor. Er kan best een keer een uitschieter naar beneden bij zitten bijvoorbeeld. Mijn zoon gaat naar vwo 4 en had een III op begrijpend lezen een jaar (hij gaat over met een 8.7 op nl), dochter had I en II afgewisseld op begrijpend lezen en kreeg daarom eerst havo/vwo, na de eindtoets alsnog vwo en gaat nu naar 3 vwo met een 9.4 op nl. De cito is een moment opname en zou als richtlijn moeten worden bekeken, maar meer ook niet. Daarbij heb je ook nog kinderen zoals mijn jongste. Die scoort een hoge II of I op rekenen en een III en laatste keer IV op begrijpend lezen. Dan wordt het al wat lastiger interpreteren allemaal. Staat dus op tl+ . Ik vind persoonlijk dat veel leraren (hier sowieso) te veel naar de cito kijken.
Hier had de oudste een ‘disco’ aan Cito-scores op haar rapport, zeiden we altijd. Alle kleuren van de regenboog, dus alle scores kwamen in de loop der jaren voor. De jongste was ietsje gelijkmatiger. Uiteindelijk werd er toch best naar de Cito’s gekeken, maar zeker net zoveel naar werkhouding ed. Voorlopig advies was bij allebei de kinderen voorzichtig, uiteindelijke advies was bij allebei wat hoger. Ze hebben allebei in groep 8 ook echt wel hard gewerkt. Eindtoets was bij allebei overigens juist weer wat lager dan het definitieve advies (eindtoets is vanaf komend schooljaar natuurlijk weer voor het definitieve advies).
Bij ons op school nemen ze de dia toets af maar dat is wel vergelijkbaar met CITO. Op internet vond ik dat de verschillende onderdelen op verschillende manieren gewogen worden en wel,rekenen telt voor 40% mee en begrijpend lezen voor 30%. zie aangehangen foto
Dat komt denk ik ook doordat het VO hier vooral naar kijkt.... als je advies als basisschool erg afwijkt van wat de cito scores 'zeggen' dat moet je dat als school wel weer heel goed kunnen onderbouwen richting het VO anders nemen ze een leerling niet aan.
En dat snap ik, want de scores zijn er niet voor niks. Een kind dat al sinds groep 6 een IV score gemiddeld haalt, geef je geen vwo advies. Echter een beetje persoonlijke inbreng en kijken naar het kind wat je minimaal 1 jaar in de klas hebt gehad kan ook geen kwaad en niet alle leraren kunnen/durven dat. Mijn dochter kreeg met moeite havo/vwo advies. Haar scores door de jaren heen, rekenen/spelling/taal altijd hoge I, begrijpend lezen meestal I, soms hoge II. Als je dan als leraar zo bang bent om daar je eigen inbreng bij te laten kijken, gaat er iets mis. Ze zat ook nog eens in een klas waarbij de onderwijsinspectie betrokken was door het uitzonderlijk lage niveau en haar werkhouding was uitstekend, bovendien tijdens het kansrijk adviseren tijdens corona. Gewoon een vwo leerling, maar havo/vwo, verder durfde hij niet te gaan, want ze had wel een paar keer een II. Uiteindelijk kreeg ze vwo doordat ze eindtoets nog hoger had gemaakt en ze is net cum laude overgegaan naar vwo 3. En nu heeft mijn zoon een leraar die ondanks zijn recente IV wel een tl+ voorlopig advies durft te geven, omdat hij ziet wat hij doet en wat hij kan en niet alleen maar kijkt naar de cito moment opnames, maar ook naar de omstandigheden en naar het kind. En dus ja, ik ben heel tevreden met dit voorlopige tl+ advies itt tot het advies wat mijn dochter eerst kreeg. Omdat het niet bij haar pastte (en ik weet wel, havo/vwo en vwo is een klein verschil, maar het gaat om het principe, niet verder durven kijken dan alleen scores). Sorry voor het lange verhaal.
Ben het met je eens hoor! En helemaal niet met het huidige systeem. De plaatsingswijzer, die ze hier hanteren, is puur gebaseerd op cijfertjes en dan ook nog cijfertjes gebaseerd op momentopnames. En daar rolt dan een advies uit. Terwijl er zoveel meer factoren van belang zijn. Citoscores komen gewoon niet 1 op 1 overeen met een uitstroomniveau, hoewel veel mensen dat denken omdat google het zegt