Leesbril…. Laten meten?

Discussion in 'De lounge' started by bunchy, Oct 28, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,673
    515
    113
    Hoi!
    Ik ontkom er niet meer aan.. ik kan alleen nog maar lezen bij heel goed licht. Vooral ‘s ochtends kost mij dit steeds meer moeite…
    Gewoon naar de HEMA en er 1 kopen?
    Of eerst naar opticien?

2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Wat je wil. Ik ken van beide opties voorbeelden.
    Meestal kom je in het begin nog wel weg met leesbrillen passen en testen bij de kruidvat, Hema e.d. Anderen laten het liever bij de opticien testen. Dan weet je natuurlijk wel zeker dat je meteen iets goed hebt.

3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,361
    30,652
    113
    Female
    Ik zou beginnen met een eenvoudige leesbril die je overal kan halen.
    Dat heb ik zelf ook gedaan.

Maar toen ik ook met beeldschermwerk moeite kreeg ben ik wel naar een opticien gegaan voor een goede beeldschermbril.

Zit wel een ander prijskaartje aan.

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,006
    14,668
    113
    Female
    Ik heb mijn ogen op laten meten bij specsavers. En toen ook daar een leesbril uitgezocht. Met de vergoeding van de verzekering erbij heb ik slechts 39,- betaald.

Het is bij mij echt alleen leesbril. Alleen bij lezen heb ik hem nodig en verder zie ik alles nog prima.

Bij de Kruidvat oid een brilletje halen is idd heel goedkoop, maar door mijn ogen te laten meten wist ik wel dat ik de juiste sterkte zou hebben. En dan vind ik 39,- een prima prijs .

duitshollandsmeisje likes this.
  5. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Gewoon bij de Kruidvat of iets halen. Waarschijnlijk voldoet dat prima. Zo niet kun je altijd nog naar de opticien.
    Tip: koop er een paar want je raakt ze snel kwijt.

Zoe123 likes this.
  6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,568
    113
    Ik ben met een hema bril van + 1 begonnen. Totdat ik na anderhalf jaar beter zag door de plus 1,5 .

Ik zou dus met een simpele bril beginnen .
    Koop er meteen 2 want anders ben je voortdurend op zoek.
    Er zit er nu standaard 1 in mn tas en 1 op tafel voor mn mijn borduurwerkje.

Chillin likes this.
  7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,183
    16,518
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Gewoon eens bij de Kruidvat ( al zijn de schappen daar nu leeg zag ik) Hema binnenlopen. Heb ik toen ook gedaan. Ik zit nu op 1,5 en ik heb denk ik wel een stuk of 6/7 brillen overal in huis liggen. Op mijn werk liggen er ook standaard 2, ik ben ze nogal eens kwijt.
    Ik koop ze vaak met 3 tegelijk in acties enzo
    Eigenlijk erg want ik kan dus echt niet meer op mijn telefoon iets lezen zonder bril.
    Voor mijn werk wil ik nu wel een beeldschermbril op sterkte kopen, krijg koppijn en moeie ogen van een hele dag werken en veel turen.

8. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,494
    8,416
    113
    Ik zou dus juist wel naar de opticien gaan, maar dat komt vast ook omdat ik al sinds de basisschool met een bril loop.

Om de paar jaar laat ik mijn ogen opmeten en zelfs met een paar tienden verschil merk ik met een nieuwe bril altijd direct wat een verschil dat maakt! Zoveel rustiger aan mijn ogen.

Nu ben ik bijziend (bril voor veraf), wel zo slecht dat ik ook zonder bril niets kan lezen, haha, dus hoe dat voor verzienden (bril voor dichtbij) is weet ik natuurlijk niet, maar kan me gewoonweg niet voorstellen dat je niet even je ogen gewoon laat opmeten! :D

Dat iemand meerdere brillen heeft omdat ze telkens kwijt raken kan ik dan ook niet bij :roflmao: hier gaat dat ding 's ochtends op en als ik naar bed ga pas weer af.

9. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,361
    30,652
    113
    Female
    Dat heb je met leesbrillen vaak omdat je die juist niet op kunt houden zodra je wat verder weg moet kijken dan je telefoon of boek.
    Dus wanneer je naar de wc loopt of koffie gaat pakken dan zet je hem wel af. Lopen met leesbril is echt heel raar.

En dan ligt ie dus op de plek waar je zat. Ga je vervolgens ergens anders zitten dan heb je de bril niet bij de hand.. ik heb daarom ook meerdere. 1 in mijn tas, 1 bij mijn haakspul, 1 naast mijn bed.
    En de dure beeldschermbril ligt op mijn werkplek.

10. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,173
    4,484
    113
    ik zou om te beginnen ook even van die brillen bij de hema/kruidvat/etos halen. vaak leg je op meerdere plaatsen zo'n bril neer. dan is het wel fijn om een paar van die brillen van een paar euro te hebben.

11. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,673
    515
    113
    Kan ik ook naar specsavers gratis laten opmeten en vervolgens een goedkope bij de HEMA halen?

12. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,173
    4,484
    113
    Ik ben ook bijziend. zonder bril zien we gewoon niet dus daarom heb je dat ding de hele dag op en kan je niet voorstellen dat je hem af doet.
    maar als je hem alleen nodig hebt om in een boek te kunnen lezen, maar daarna niet omdat je veraf gewoon ziet (en door die brilletjes kijkt het niet fijn ver), dan gooi je dat ding weer af. en zo zit je steeds met losse brillen te klooien. daarom hebben veel (ouderdoms) verzienden ook in iedere tas en op iedere tafel zo'n brilletje liggen.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    Er kan veel, of het netjes is, is een ander verhaal. En zo duur is een bril bij Specsavers ook niet,

Athina and Sado like this.
  14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,006
    14,668
    113
    Female
    Ik denk wel dat het gratis is, maar ik zou dat niet heel netjes vinden.
    Je kunt daar echt dan voor een paar tientjes een leuke bril uitzoeken. De brilletjes bij de hema ed vind ik niet echt mooi. En ik lees meer dan eens dat je er beter maar meteen meerdere kunt kopen. Dat heb ik dus niet gedaan, gewoon 1 goede, precies op mijn sterkte. Ik moet wel eens even zoeken waar hij ligt, maar ik ben hem nooit echt kwijt.
    Scheelt misschien wel dat ik hem alleen thuis gebruik. Op mijn werk heb ik hem (nog) niet nodig.

15. Kramertje

Kramertje VIP lid

Apr 4, 2019
    7,269
    5,870
    113
    Female
    Nee dat doen ze niet meer. Ogen opmeten kost tegenwoordig iets van 29,- of 39,-. Bij aankoop van een bril of lenzen wordt het bedrag dan in mindering gebracht. Dit doen ze dus om tegen te gaan dat iedereen maar tijd komt nemen om te meten en vervolgens voor 2 euro een brilletje bij de kruidvat/hema/oid koopt.

16. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,006
    14,668
    113
    Female
    Op de website staat nog wel dat de standaard meting gratis is. Het oog gezondheids onderzoek kost wel 39,-

17. Kramertje

Kramertje VIP lid

Apr 4, 2019
    7,269
    5,870
    113
    Female
    Klopt, alleen als er een afwijking geconstateerd wordt (dus een bril benodigd is) willen ze wel meteen dat je bij hun een bril uitzoektt, anders zitten er alsnog kosten verbonden aan het onderzoek. Ben er toevallig een maand geleden geweest.

18. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,006
    14,668
    113
    Female
    Ik vind het niet meer dan logisch hoor. Maar dat zouden ze er dan best bij mogen zetten op de site.

19. Kramertje

Kramertje VIP lid

Apr 4, 2019
    7,269
    5,870
    113
    Female
    Ik ook hoor, maar eens. Zat eens bij andere opticiens te kijken maar de meeste hebben het er wel netjes bij staan.

Zxcvb likes this.
  20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,941
    113
    Female
    Ik heb ook een leesbril, overigens niet 1 maar meerdere. Gewoon gekocht bij Kruidvat en Action.
    Voordat ik 15 jaar geleden gelaserd ben had ik een bril (-3,25) en die kocht ik wel bij de opticien. Maar voor nu vind ik het echt niet nodig, een dure bril. Ik gebruik deze alleen bij lezen of gebruik van m’n iPad.

Overigens heb ik m’n ogen laten testen bij Specsafers maar dat was geen punt omdat oudste dochter daar klant is. Zij kwam voor de jaarlijkse check en ik mocht ook.

Share This Page