Legalisering abortus Ierland

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door KleineLai, 26 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.317
    28.500
    113
    Wie volgt ook?

Ierland heeft de strengste abortuswet van de EU. Er mag alleen een abortus worden gedaan wanneer het leven van de moeder in gevaar is (en dat is pas sinds 2013)
    Zelfs na verkrachting of wanneer het kindje niet levensvatbaar is mag de zwangerschap niet beëindigd worden.

Exitpolls zeggen dat 68% voor versoepeling is van de wet! Versoepeling houdt in: de keuze om tot 12 weken zwangerschap het te mogen beëindigen.

Later vandaag de uitslag van het referendum!

Manque vindt dit leuk.
  2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik ben heel benieuwd. Al is 12 weken, in het geval van een niet levensvatbaar kind, ook te weinig gezien je hier vaak rond de 20 weken pas achter komt.

Ik vind dit altijd zo iets complex. Ik ben voor abortus maar wel met een tenzij erachter. Bij bijv verkrachting vind ik het helemaal prima. Maar bij dom gebruik van je anticonceptie niet.

Daarnaast vind ik de grens, zoals in nl, veel te hoog. 24 weken vind ik te zot voor woorden. Tot 24 weken mag je abortus plegen en vanaf 24 weken redden ze je kindje als deze te vroeg ter wereld komt.

En ik vind in het geval van een niet levensvatbaar kind, er geen grens mag zitten aan wanneer je besluit dit kindje te laat komen. Want stel, ze verlagen de wet naar 12 weken en je komt er achter met 18, dan moet dit kindje maar uitgedragen worden en onwijs lijden bij geboorte? Nee. Ik vind in dit geval ook niet dat je het een abortus noemt.

In mijn ogen is een abortus het weg laten halen van een kindje welke wel gezond is, omdat je hem of haar zelf niet wilt of kunt opvoeden. Het beeindigen van een zwangerschap omdat je kind doodziek is noem je geen abortus.

Maargoed. Dit maakt het dus ook zo complex. Een duidelijke "nee" of "ja" zonder kanttekeningen kan ik niet. Ik stem "ja tenzij"

DastyQueen, ciprilla, Marchella en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.317
    28.500
    113
    Nou in dit geval is het vrije keuze tot 12 weken. De reden maakt dus niet uit, elke vrouw mag beslissen of ze de zwangerschap wil uitdragen of niet ... tot 12 weken dan. Daarna zijn de regels strenger. Ik hoop ook zeker dat de regels vanaf 12 weken worden aangepast waardoor er oa. in geval van ernstige afwijkingen bij de baby de zwangerschap beëindigd kan worden.

Volgens mij heet een zwangerschapsafbreken tot 24 weken wel gewoon nog abortus maar dat weet ik niet zeker.

Ik vind 24 weken ook heel erg laat en in de praktijk komt het gelukkig ook bijna niet voor zonder medische reden.

Een vrouw is te allen tijde baas over haar eigen lichaam. Als zij -om welke reden dan ook- de zwangerschap niet wil uitdragen dat is dat haar recht. Ik ben dus duidelijk voor keuzevrijheid.

Treez, jessy77 en Manque vinden dit leuk.
  4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het heet ook abortus maar dat vind ik in het geval van het afbreken om medische reden een rot term.. :(

Marchella vindt dit leuk.
  5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.165
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben tegen abortus om niet-medische redenen.
    Maar ik ben ook tegen een verbod op abortus om niet-medische redenen.

Wat ik daarmee bedoel is dat ik zelf nooit voor abortus zou kiezen bij een gezonde baby. En ik heb er moeite mee als een ander dat wel doet. Zeker als het gaat om een gezonde baby ontstaan uit vrijwillige seks. Dat kan het wel zijn dat he achteraf bedenkt dat een zwangerschap niet de is, maar dat rechtvaardige in mij ogen nog niet het doden van een ongeboren baby.
    Toch vind ik dat abortus niet verboden moet zijn. Ik vind namelijk wel dat een vrouw het recht moet hebben hier zelf voor te kiezen.

Overigens vind ik de grens in NL wel te ver. Tot 24 weken voor een baby die niet levensvatbaar is of geen kwaliteit van leven zal hebben (al is dat laatste natuurlijk subjectief) snap ik de grens wel. Je komt er rond de 20 weken pas achter. Maar voor abortus als vervanger van anti-conceptie, vind ik 24 weken echt veel te laat. Je zou dat als vrouw ook niet meer moeten willen, denk ik, met die termijn. Dan is het gewoon een opgewekte bevalling.

Zoe123 en Novastar vinden dit leuk.
  6. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik ben een gigantisch voorstander van ‘baas in eigen buik’. Ook al is het voor mij soms niet te begrijpen waarom.
    Als men denkt dat het beter is een kindje niet geboren moet worden, wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet mag? Wat heeft zo’n kindje überhaupt voor leven als het eigenlijk niet gewenst is?

Dan heb je ook nog de kans op van die middeleeuwse praktijken waar dames zelf proberen een eind te maken aan de zwangerschap, met alle gevolgen van dien.

Syane, lovelife87, nizzie86 en 8 anderen vinden dit leuk.
  7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik denk dat het goed is dat de optie er is. En volgensmij worden er nog maar heel weinig zwangerschappen afgebroken na het eerste trimerster. Veruit de meeste voor die tijd.

In Nederland zijn geloof ik maar 2 plaatsen waar je na de 18 weken nog een abortus kan laten uitvoeren. Het is niet zomaar iets.
    En er moet ook wel een zeer grondige reden voor zijn wil je dat nog doen dan.

24 weken is de officiele grens. Maar vaak wordt de grens op 22 weken gesteld omdat de zwangerechapsduur nooit 100% zeker kan worden vastgesteld op die termijn.

8. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Ik ben ook erg pro 'baas in eigen buik' en hoop ik voor de vrouwen in Ierland dat een versoepeling van de wetgeving kan plaatsvinden. Nu gaan Ierse vrouwen voor de behandeling naar een ander land of erger en gaan het illegale circuit in voor een abortus.

Tegelijkertijd kan in het idee van een abortus laat in de tweede termijn (wanneer geen sprake is van medische beperkingen) zoals volgens NL wetgeving mag, wel lastig vinden. Hier zijn cijfers te vinden over 2016: https://fiom.nl/kenniscollectie/abortus/cijfers-en-feiten

Lumihiutale en Riverdale87 vinden dit leuk.
  9. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Ik heb het op de voet gevolgd! Vind het een enorm goede stap en hoop op een positieve uitkomst.

Ben enorm voor ‘baas in eigen buik’. Scheelt een hoop kindjes die niet welkom zijn en waar niets van terecht komt denk ik.

DastyQueen, Liekje81 en Riverdale87 vinden dit leuk.
  10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Poe nog 2% vd behandelingen is tussen de 21-23 weken bij een abortuskliniek. Ik vraag me dan wel af of dit mensen van nederlandse komaf betreft of de mensen die vanuit het buitenlamd hier een abortus uit laten voeren.

En in wat voor situatie moet je als vrouw verkeren als je dan nog besluit via een kliniek de zwangerechap afbreekt. Echt heel triest eigenlijk dat het zo ver moet komen voor iemand het kindje weg kan laten halen.

Ik kan me zo voorstellen dat als je vanuit het buitenland moet komen en de omstandigheden zijn financieel heel slecht je er veel langer mee dooloopt dat eigenlijk nodig zou moeten zijn. Heel verdrietig...

Dus goed dat ieralnd nu een nieuwe optie biedt.

11. Marchella

Marchella Niet meer actief

Ik volg @Bubblez volledig in haar beredeneringen. Niets aan toe te voegen.

Bubblez vindt dit leuk.
  12. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ben het daar helemaal mee eens. Maar dat laatste gebeurd dus wel met enige regelmaat. Daar heb ik dan wel moeite mee. Net als verhalen die ik ken van vrouwen die gewoon heel slordig zijn met anticonceptie maar wel wisselende contacten hebben. En dan al drie keer een abortus hebben gehad.

Verder vind ik dat er ook wel wat aandacht mag mogen geschonken aan de nadelen van een abortus. Er zijn vrouwen die daar heel licht over denken. Terwijl je als vrouw nog jaren psychisch en lichamelijk last kan blijven hebben van een abortus.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Ik ben voor het kiezen van een abortus als de vrouw dat wenst.

Maar.... ik vind dat het aantal weken voor niet medische abortus naar beneden moet. Dat zou wat mij betreft alleen in de eerste weken van een zwangerschap mogen.

Medische redenen zou een arts moeten bepalen.

MyMiracle, Zonnestralen en Riverdale87 vinden dit leuk.
  14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    In Nederland mag je ook na 24 weken een zwangerschap afbreken als zeker is dat een kindje niet levensvatbaar is. Een van de dames die meeschreef toen ik zwanger was van de derde heeft deze keuze gemaakt. Uiteindelijk is ze bevallen met ongeveer 26 weken of zo.

Ik ben tegen abortus, bij mezelf. Ik kan me niet voorstellen ooit een abortus te laten doen. Maar ik ben ervoor dat andere vrouwen kunnen kiezen voor een abortus als een kindje om wat voor reden ongewenst is. Ik ben dus ontzettend voor keuzevrijheid en hoop dat de Ierse vrouwen deze vrijheid nu ook krijgen.

15. Betsy

Betsy Niet meer actief

#teambaasineigenbuik

Daar is verdorie niet voor niets zo hard voor gestreden!
    Ondanks dat ik het misschien niet altijd met de argumenten eens ben, ben ik het zeker wel eens met het recht op zelfbeschikking. Altijd, in alle gevallen.

Blijdorp, Jackie87, Elsss en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik vind abortus kunnen tot 12 weken, daarna alleen met een medische indicatie. Tot 24 weken zonder medische reden vind ik niet kunnen. Als je het dan echt niet wilt is er nog zoiets als adoptie. Een beëindiging van een zwangerschap omdat het kindje niet levensvatbaar of geen kwaliteit van leven heeft vind ik wat anders maar een gezond, bijna levensvatbaar kindje weg laten halen kan er bij mij echt niet in. Dan beweegt het en schopt het. Sorry hoor, maar dan had je eerder moeten nadenken. Met 12 weken is het al helemaal af dus eigenlijk vind ik dat al te laat maar er kunnen factoren zijn waardoor iemand echt niet eerder weet dat ze zwanger is. Het stellen van een grens is daardoor echt wel moeilijk maar dat de grens in Nederland een stuk omlaag moet vind ik wel (medische indicatie uitgezonderd dus).

littlemunchkin en bosi333 vinden dit leuk.
  17. liefwolkje

liefwolkje Actief lid

1 nov 2016
    402
    359
    63
    Super dat er eindelijk verandering komt daar!! Iedereen mag voor zichzelf bepalen of een zwangerschap voort wordt gezet of niet. Over de termijn waarop je een zwangerschap nog zonder medische reden mag afbreken valt inderdaad te discussiëren. Ik vind persoonlijk 24 weken ook erg laat.

18. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.317
    28.500
    113
    Syane, Zonnestralen, Blijdorp en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Ik ben blij met de uitkomst! Iedereen heeft een reden bij een abortus, niemand doet dat volgens mij voor de lol. Wel zou ik bij herhaaldelijke uitvoering vanwege *oeps* vinden dat iemand meer begeleiding moet krijgen om vaker te voorkomen.
    24 weken vind ik voor medische issues niet gek, want 20-wekenecho...
    Ik vind wel lastig in te schatten wat medische issues dan zijn. Het aan een arts overlaten, zou niet mijn keuze zijn. Wat voor de een draagbaar is qua een gehandicapt kindje om op te voeden is dat voor een ander misschien totaal niet.

20. Diz

Diz Actief lid

9 okt 2012
    225
    20
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb in mijn werk eenmaal iemand begeleid die abortus wilde, ongeveer 8 weken zwanger. Bij de intake werd direct gesproken over anticonceptie. Direct na de abortus is bij haar een spiraal geplaatst. Ontzettend veel respect voor de keuze die zij heeft gemaakt en ook direct het nemen van maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen!

Deel Deze Pagina