In het kader van de nationale donorweek. Ben jij donor? En waarom wel of niet? Ik ben donor, omdat als ik dood ben ik er toch niets meer mee kan en op deze manier kun je toch nog mensen helpen.
Nee. Voorheen wel, maar ik heb me afgemeld. Ik kon echt niet wennen aan het idee en het feit dat ik niet geloof in dood=dood, maakte het nog moeilijker. Ik zou wel bij leven een nier o.i.d. afstaan trouwens. Bloed, plasma, eicellen: ik vind het allemaal prima, maar organen doneren vind ik verschrikkelijk eng. En ik hoop dat ik er niet over gebashed word, want dat heb ik nu wel al allemaal eens gehoord eigenlijk.
Nee, heb gezien hoe sommigen mensen eruit zien nadat ze opengesneden zijn dit wil ik niet. En dan weet ik dat je kan kiezen wat je wel en niet voor donatie achterlaat maar het lijkt mij geen prettig idee.
Ja, ik ben donor. Mijn lief ook en ik moet toegeven dat het idee dat er in hem gesneden wordt na zijn dood me echt rillingen geeft. Maar goed, we vinden het beide belangrijk.
Ik ben ook donor. Sinds deze week. Ik gruwel ook een beetje van het idee, maar puur omdat ik voor mezelf weet dat ik als mij wat mankeert ik wel een donororgaan zou willen. Als je ziet hoe veel mensen er wachten en sterven op een wachtlijst.. Nou ja.. Onder het mom verbeter de wereld begin bij jezelf? Ik heb overigens wel aangevinkt dat ik geen huid en hoornvlies wil afstaan, zodat mn buitenkant okee uit blijft zien voor uitvaart en afscheid.
Ja, ik ben donor. Omdat ik als ik dood ben toch niks meer aan mijn organen heb. Ik maak er dan liever iemand anders "blij" mee. Mijn vriend is overigens geen donor, omdat hij dat gewoon een eng idee vindt en ook dat standpunt kan ik wel begrijpen.
Ja absoluut. Alleen zou ik graag willen dat ze een extra keuze toevoegen namelijk: Ik sta alleen organen af aan iemand die zelf ook donor is. Ik ben van mening dat iemand die geen donor is ook niks van een ander mag ontvangen.
en dan wordt er straks gevraagd voor iedereen die geen donor is wat dan als je zelf een orgaan nodig hebt is dat dan niet egoistisch. ontopic: ik ben nog geen donor maar ga me wel registreren (denk). waarom het nog niet gedaan heb omdat ik niet weet of het wel mag van geloof. maar ik wordt er niet wijzer van en ga het dus gewoon doen en mocht ik eruit komen dat het toch niet mag dan meldt ik me weer af.
Eigenlijk wil ik het liever niet. Maar omdat ik het een beetje egoistisch vind ben ik van plan in ieder geval 1 bepaald orgaan te kiezen die ik wel wil afstaan en waar ik mij tot een zekere hoogte bij op mijn gemak voel. Sinds ik kinderen heb kijk ik er gewoon heel anders tegenaan.
Dit dus. Ik vind niet dat dit een standaard regel moet worden, maar ik vind wel dat je de donor die keus moet geven. Persoonlijk vind ik inderdaad, als je geen donor bent en je hebt bijvoorbeeld een long nodig, en iemand anders is wel donor en heeft ook een long nodig.., dat degene die zelf ook donor is dan voorrang heeft. Ik ben dus ook donor (vanaf mijn 18e al), en ze mogen alles van me hebben. Ik heb er dan toch niets aan en ik vind het een mooi idee dat ik een aantal mensen kan helpen met dingen die ik toch niet meer nodig heb. En dat mensen dan geen afscheid meer van je kunnen nemen, omdat er in je gesneden is.. dat klopt wel. Maar ik zou er absoluut vrede mee kunnen hebben, als ik weet dat diegene donor is. En ach, tegenwoordig kunnen ze zo veel bedekken met kleding/make-up/opvulling, dat het misschien helemaal niet zo opvalt.
Ik denk ook dat dit wel terecht is. Al vind ik het toch wel een beetje raar als je uit altruïstische overwegingen organen wilt afstaan, het er vanaf moet hangen of die ander dat ook voor jou zou hebben gedaan. Weet niet wat jou overwegingen zijn hoor. Maar ik als niet-donor wil ook geen donor-hart van een ander bijvoorbeeld. Dat zou hypocriet zijn als ik naar mijn eigen overwegingen kijk, dan is het niet echt meer ergens op gebaseerd.
Wow, waarom? Is het niet genoeg dat alleen mensen die zelf donor zijn in aanmerking komen voor een donor-orgaan? Mensen hiertoe dwingen gaat heel, heel erg ver. Wat mag je dan nog wel zelf beslissen? Het idee dat je lijk eigendom wordt van de staat, haha... Dat is te luguber voor woorden, wat kunnen ze er dan wel niet mee uitvreten. Je zou er bovendien aardig wat wetten mee breken, dus het lijkt me ook onmogelijk. Nee, wat dat betreft denk ik dat je gewoon eigen baas bent.