34 weken, groeiachterstand en minder vruchtwater

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by nicole1987, Apr 21, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

Sep 19, 2015
    3,027
    970
    113
    Female
    brabant
    Ik ben nu 34 weken.

Groeiachterstand was al wat langer bekend, ze loopt met de buikje ongeveer 2 weken achter en weegt nu rond 1977 gram maar nu kwamen ze gisteren mee omdat ze ineens ook iets minder beweegt dat me vruchtwater minder is dan voorheen.

Ik heb ook maar 2 aders in de navelstreng ipv 3.

Ervaringen met minder vruchtwater en loop ze overdreven achter of binnen de lijnen? Ze volgt het tot nu toe nog op haar eigen tempo dus wel stijgend.

2. caroline1

caroline1 Fanatiek lid

Feb 15, 2015
    1,265
    1,080
    113
    Hallo Nicole,

Ik vind het nog wel meevallen qua gewicht gezien het feit dat er maar 2 vaten zijn in de navelstreng. Mijn kindje is bij 34+1 geschat op 1647 gram dus daar zit je dan toch nog wel ruim boven. Ik heb trouwens wel 3 vaten.

Dat er minder vruchtwater is komt doordat je kindje voorrang geeft aan de belangrijkste organen zoals hersenen en het hartje. De nieren krijgen dan minder en dan plast je kindje ook minder en heb je minder vruchtwater. Dat is natuurlijk wel iets om in de gaten te houden, maar ik neem aan dat je regelmatig op controle moet komen?

Mijn kindje gaan ze overigens over twee weken halen (bij 37). Ze zeiden dat er dan qua groei en ontwikkeling van de longen niks meer te halen valt en dat het dan eigenlijk alleen maar risico geeft om nog langer te wachten.

3. BlondGirl

BlondGirl Actief lid

Jul 17, 2015
    117
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb hier (bijna) hetzelfde gehad.

Met 34 week werd ze op krap 2000 gram geschat. Ik had een (bijna) hoge bloeddruk. Met 36 weken was ze wel gegroeid, maar niet voldoende en mijn bloeddruk kroop omhoog. Met 37 weken ben ik ook ingeleid om dezelfde reden als caroline: er viel niks meer te halen qua rijping en met mijn bloeddruk was het eigenlijk "wachten op complicaties".

Ze was uiteindelijk bij geboorte 2590 gram en kerngezond. Op dit moment is ze bijna 6 maand en een flinke dame van 8 (!!) kilo.

Met minder vruchtwater heb ik geen ervaring, maar ik ga ervan uit dat je goed gecontroleerd wordt?

4. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

Sep 19, 2015
    3,027
    970
    113
    Female
    brabant
    Ja moet nu volgende week alweer terug komen dus ze houden het wel in de gaten nu.

Weten ze van jullie de oorzaak dat ze kleiner zijn?en moesten jullie blijven in ziekenhuis omdat ze bij 37 weken gehaald zijn?

Ja wanneer ik minder leven voel moet ik zoiezo gelijk aan de bel trekken vandaag ook weer ctg gehad maar toen was de baby weer heel beweegelijk.

5. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

Sep 19, 2015
    3,027
    970
    113
    Female
    brabant
    Flinke dame inderdaad want me zoontje is geboren met 2705 gram bij 40 weken en hij was nu 11 kilo bij de 20 maanden dus is ze wel echt flink gegroeid dan haha geef je bv of fv ? Ik zie vaak wel stevigere kindjes die bv hebben gehad volgens mij

Nou zijn mijn man en ik allebei ook heel fijn gebouwd hoor, allebei moeite met aankomen ook al eten we alles wat we willen dus zit wel in de genen misschien

6. caroline1

caroline1 Fanatiek lid

Feb 15, 2015
    1,265
    1,080
    113
    De reden is bij ons niet geheel bekend, er is wel te zien met de doppler van de navelstreng dat de weerstand in de placenta heel hoog is (die hoort juist heel laag te zijn). Dus hier zit sowieso iets niet helemaal lekker. Daarnaast weten wij het pas kort (sinds 32 weken) en hebben we dus geen verder onderzoek gedaan zoals vruchtwater punctie. Alle organen zien er normaal uit.
    Ons kindje moet wel in de couveuse straks, en wordt trouwens gehaald dmv een keizersnee.

7. Linky

Linky Fanatiek lid

Jun 12, 2014
    3,487
    172
    63
    Female
    Mijn dochter werd rond die tijd op 2200 gram geschat, terwijl er geen verdere problemen waren in de navelstreng of ergens anders. Wel heeft ze een kleine hartafwijking. Ze liep bij het buikje en hoofd 1,5 week achter volgens de metingen, en de benen 2 weken. Ze zou niet groter worden dan 48 cm en een beetje lichter dan gemiddeld. Maar ze werd geboren (bij 38.6 weken) met een gemiddeld gewicht (3000 gram) en zelfs behoorlijk lang! (53 cm). Op een klein gaatje in het hart na is er verder niets anders aan de hand. Ze kunnen er dus qua metingen behoorlijk naast zitten. Het vervelende is dan dat er vaak snel gedacht wordt dat er wat aan de hand is met het kindje, terwijl die kans erg klein is.

Minder bewegen kan komen doordat er steeds minder ruimte is.
    Minder vruchtwater weet ik niet zo goed.
    Wat zeggen de gynes zelf?

8. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

Sep 19, 2015
    3,027
    970
    113
    Female
    brabant
    Is dat hun keus om het via keizersnee te doen? Mocht het bij mij eerder gehaald worden zou ik wel liefst ingeleid worden en zelf bevallen, iedereen denk maar zal wel aan toestand van omstandigheden liggen denk

9. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

Sep 19, 2015
    3,027
    970
    113
    Female
    brabant
    Nou ik had dus gisteren een groeiecho bij vk in ziekenhuis dus die zei ah mooi vruchtwater enz, dus daarna afspraak bij gyneaceloog en die zei ineens minder vruchtwater dus heb er eigenlijk op dat moment niet naar gevraagd wat de oorzaak of consequenties zijn, beetje verbaasd.

Maar goed minder leven heb ik wel vaker periodes van een week dat ze even wat rustiger is en vandaag weer actiever dus maakte me zelf daar niet zo druk om maar heb daarna wel even rons gezocht op internet dat door minder vruchtwater, je ze ook minder kan voelen maar ze is nu weer actief en ze heb vaak de hik. Dus weet niet of het gister een moment dat ze vruchtwater heeft gedronken en misschien daarom even wat minder was.we zien het volgende week weer.

Voor de rest mankeer ze zover ze kunnen zien niets alleen een kleintje maarja sommige dingen zie je pas als ze er echt is natuurlijk.maarja daar is het nog even op wachten

10. caroline1

caroline1 Fanatiek lid

Feb 15, 2015
    1,265
    1,080
    113
    Een ingeleide bevalling duurt vaak langer en komt moeizamer op gang dan een natuurlijke bevalling, daarom vraagt dat nog weer meer van het kindje. Mijn kindje is ook nog weer een stuk kleiner, en ze zijn bang dat het kindje de bevalling conditioneel niet aankan. En ze zijn ook van mening dat het alle energie daarna nodig zal hebben voor het maken van een goede start.

Daarnaast ligt mijn kindje ook nog eens ingedaald in een stuit, maar ook zonder dat maakten ze zich zorgen om de conditie.

11. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

Sep 19, 2015
    3,027
    970
    113
    Female
    brabant
    Ok wel jammer maar goed de gezondheid gaat voor en is het belangrijkste :)

Share This Page