combinatietest

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door machsdoch, 22 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. machsdoch

machsdoch Actief lid

8 jan 2009
    485
    0
    0
    Hallo allemaal!

Mijn man en ik hadden besloten om een combinatietest te laten doen. Niet met een medische indicatie, maar gewoon om een beetje gerustgesteld te worden. (Ik ben een erge doemdenker) Ik ben benieuwd wie dit nog meer heeft gedaan.
    En ik wilde nog even kwijt dat we maar een kans van 1 op 2500 hebben:D Daar zijn we erg blij mee, want de kans is natuurlijk heel erg klein. :D:D We willen het allebei zo ontzettend graag, en ik ben dan ook heel blij dat alles er zo goed uitziet.
    (Even een vrolijk berichtje tussen de veelal trieste door)

2. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

dat is natuurlijk heel goed nieuws he! Wij hadden ook een combinatietest, maar de uitslag was erg slecht, namelijk 1 op 7... Ondertussen zijn we een vruchtwaterpunctie verder, en hebben we gisteren te horen gekregen dat alles toch volledig in orde is! Dus je ziet, ook een slechte uitslag wil niet altijd per sé het einde betekenen, al dacht ik dat toen in eerste instantie wel hoor... Je moet maar net die "ene" zijn op de zoveel.... Ik wens iedereen hier een supergezond beebje toe, en jou natuurlijk ook he!

Liefs,
    Sunnyke

3. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    hai!

ik ben 29 en wij hebben vandaag de uitslag gekregn van de combinatietest, 1:9550. Goed dus. Hoewel het geen garanties geeft, ben ik toch ook wel gerustgesteld.

Wij hebben het laten doen omdat ik 2 tantes heb met het downsyndroom.

4. noralie

noralie Actief lid

18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    He meiden, ik woon in het buitenland en hier betaal je maar een hele kleine eigen bijdrage als je deze test wilt doen. De rest betaald het ziekenfonds. Er hoeft geen medische aanleiding te zijn dus eigenlijk doet iedereen het. Is dat in Nederland ook zo?

Bij ons was de uitslag trouwens 1:4862, om die reden besloot de arts het bij een echo te laten en geen bloed af te nemen.

5. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    nee, niet iedereen doet het hier heb ik begrepen. Sommigen willen het niet anderen wel.

Het heeft ons 137 euro gekost, dus ook niet gratis zal ik maar zeggen.

Bovendien is het "slechts" een kansberekening, het zegt niets over je kindje. Toch hebben wij het wel laten doen, we wilden toch een indicatie hebben.

6. kwebbelbebbel

18 apr 2009
    61
    0
    0
    Ook wij hebben die laten doen. Kostte trouwens iets minder.
    De uitslag was 1:8000. Netjes dus. Wij hebben ervoor gekozen om gerustgesteld te worden. Down syndroom komt niet in de familie voor, maar wel zware gehandicapten. Ik ben nu dus een beetje zenuwachtig voor de 20 weken echo. Maar zoals gezegd, dit alles biedt geen garantie.

7. nienchen

nienchen Lid

6 mrt 2009
    84
    0
    0
    poeh ik moet nog op 5 mei. Ik vind het wel erg spannend.

@Sunnyke: hoe doen ze eigenlijk zo'n vruchtwaterpunctie? Viel het mee of tegen?

8. Meryl

Meryl Bekend lid

30 jan 2009
    737
    0
    0
    @ nienchen. Een vruchtwaterpunctie doen ze meestal rond week 16-17, ik heb dit gehad in mijn 16e week. Ze gaan dan met een dun naaldje je buik in, prikken een gaatje in de vlies en halen dan wat vruchtwater weg om te bekijken of je kindje beperkingen heeft (je moet even wachten op de uitslag). Je kan er veel over vinden op internet en ook op deze site. De vruchtwaterpunctie is echter niet geheel zonder risico, er bestaat een kans op een miskraam (1:300 heb ik gelezen). De ingreep is meestal vrij pijnloos en duurt een enkele minuut als alles goed gaat (ik stond na een kwartiertje weer buiten). Heel veel sterkte 5 mei. De meesten vinden de punctie meevallen, je moet maar eens lezen bij 'onderzoeken en echo's' daar staat een hoop over geschreven...het wachten op de uitslag is meestal het zwaarste, omdat je toch wat onzeker bent nog...

Groetjes,
    Meryl

9. Mirjamvh

Mirjamvh Lid

16 jun 2008
    46
    0
    0
    Wij hebben in december 2008 ook een combinatietest laten doen. Helaas kwam hier geen goed nieuws op. 1:100 (kans op een kindje met trisomie) na punctie is gebleken dat we inderdaad een kindje hadden met trisomie 18, niet levensvatbaar dus. Ben eind januari bevallen van een zoontje, was toen 20 weken zwanger. Gelukkig komt dit niet heel vaak voor, dus meiden, niet ongerust maken! De uitslagen zijn meestal goed. Ben nu weer zwanger maar moet wel eerlijk bekennen dat ik me ook weer een beetje zorgen maak of het nu wel goed is.....
    In ieder geval fijn om te horen dat het bij jullie wel allemaal goed is.

10. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Wij hebben ook de combinatietest laten doen, omdat we dat zelf wilden.

11. nienchen

nienchen Lid

6 mrt 2009
    84
    0
    0
    Bedankt Sunnyke, ik zal nog even afwachten met alles te lezen. Ik word daar altijd erg zenuwachtig van. Bedankt voor de info. Ik stelde me iets heel pijnlijks voor.
    En Mirjam, wat een vreselijk naar verhaal. Wat een verdriet. Ik duim voor je dat het nu anders zal zijn.

12. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Als je overweegt om een combinatietest te laten doen, hou er dan rekening mee dat voor wat betreft Down de leeftijd van de moeder een belangrijke rol speelt voor de betruwbaarheid van de testuitslag. Over het algemeen is wel bekend dat jonge moeders een kleinere kans kans hebben op een kindje met Down. Maar het is veel minder bekend dat de test minder betrouwbaar is als je jonger bent. Dat houdt in dat met deze test bij jonge moeders minder kindjes met Down worden opgespoord dan bij oudere moeders. Meer informatie hierver vind je op http://www.kiesbeter.nl/medischeinforma ... natieTest/

Deel Deze Pagina