Uien

Discussie in 'De lounge' gestart door Tommo, 18 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb gisteren van de groentenboer 10 kilo rode uien gekregen voor 10pence. Hartstikke goedkoop dus (omgerekend 13 eurocent) en ze zien er nog goed uit, ondanks dat ze een maximale verkoopdatum hadden tot gisteren.Zolang ze niet uitlopen zal ik ze ook gewoon gebruiken, maar geen idee hoe lang ik ze nog kan bewaren.

Iemand een goed idee om zoveel uien te verwerken? Invriezen gaat niet, die zit bomvol.

Zoonlief begon al over uiensoep, dus als iemand een goed recept daarvoor heeft (kan dat uberhaupt met rode uien?) lees ik het graag.

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Koel bewaren dan kunnen ze echt nog wel een poosje.

3. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Of inmaken in potten? Is ook erg lekker

Chutney van maken.

4. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

In elk geval donker bewaren, zo kunnen ze moeilijker groeien.

Uiensoep inderdaad, vlees met gebakken uitjes, patat met mayo en uitjes. Gewoon overal uitjes doorheen gooien! haha

en wat een goeie deal trouwens! Super! :D

5. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    haha, ja zo zaten wij hier ook al, uienbrood ofzo voor ontbijt en lunch en dan uiensoep als voorgerecht, en dan vlees met uien als hoofdgerecht..

Is de koelkast een goed idee? Want buiten de keukenkastjes heb ik geen andere donkere ruimte.

6. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Koelkast is prima volgens mij :)

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Tussen de middag: broodje ui met spek
    Uienringen in wat boter bruin bakken. Een paar spekblokjes of gesneden ham/boterham worst erdoor en even meebakken.
    Scheutje ziete ketjap erdoor en dat op brood! Mmm

Of gewoon op een broodje ham/kaas/gezond (ik hou van rauwe ui:D)

Een paar wortels erbij kopen en stampot wortel/ui

En eigenlijk gewoon ui doorheen doen met koken.
    Ovenschotels
    Roerbak gerechten
    Rijst gerechten (bv ui en broccoli of ui en boontjes en dan wokken met knoflook en ketjap)
    Friet en snack speciaal
    Door alle soepen (courgette, prei, pompoensoep)

Leuke deal zeg!!!

8. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    hachee met rode ui? lekker pittig :p

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Uiencompote en dan inmaken, of in kleine porties invriezen.

Een braadpan met dikke bodem nemen, uien pellen en in vieren snijden en dan in reepjes. Boter in de pan, en de uitjes op het zachtste vuur smoren. En dan in een oven doen die maar op 100 graden staat, en een paar uur verder laten smoren. Dan kristalliseren de suikers in de uien en wordt de compote heerlijk smeuiig en zoet. Heerlijk bij wat vetter vlees, volle kazen en lever. Of bij ham. Of bij alles waar je chutney bij zou eten.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Of as groente. Een grote braadslee, daar schoongeboende aardappelen inleggen nog in de schil, en hele uien waar je de lelijkste schil af hebt gehaald, en hele teentjes knoflook. Olie erover, zout en peper en hele komijn, en in de oven op ongeveer 160 graden. Een uurtje erin. Dan lekker grote kippenpoten die je in hebt gewreven met olie, peper en zout erbij doen en het er nog een uurtje in laten staan. De uien worden heerlijk zacht en zoet. De knoflook ook en die kun je zo zacht uit de schil drukken en als warme zoete knoflookpuree over je kippenpoten doen. Oh heerlijk, dat ga ik weer eens maken.

11. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Zo eten wij het ook regelmatig, maar niet vaak genoeg om 10 kilo binnen notime weg te werken. Zat al te denken aan hutspot, maar tis zulk mooi weer dat ik daar eigenlijk helemaal geen trek in heb.

Was zeker een hele goede deal, had ook 10 kilo aardappels voor 80pence, en heel veel fruit voor bijna niets.

12. Nouja, stokbroodje met kaas en een paar plakjes ui uit de oven.. Hmmm!

Wij eten ook wel eens stokbrood met een mengsel van gehakt (rullen tot het bruin is), tomaat, ui (erbij als de gehakt klaar is, even laten staan), ei (vuur laag zetten, anders wordt het te snel hard) en héél veel geraspte kaas. Ook héél lekker!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou in elk geval een paar potten uienchutney maken.

En je kunt ze ook lang bewaren als je er bawang goreng van maakt, drooggebakken uisnippers die je over je (indonesische) eten strooit.

Leuke groentenboer heb je!

14. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
  15. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Wat zal er een hoop geknetter uit jullie huis komen de aankomende week/weken.

( kon het niet laten hihi hoop dat je tegen een grapje kunt)

Deel Deze Pagina