Ik ben vanaf vorig jaar Maart bloot gesteld aan de legionella bacterie weet ik sinds vandaag. Om een lang verhaal kort te houden al vanaf het begin van mijn zwangerschap! De vk is nu aan het uitzoeken of het schade kan/ heeft gebracht aan de kleine maar die weet hoogstwaarschijnlijk rond 3 uur vanmiddag pas meer. Mijn vraag dus aan jullie heeft iemand hier enig idee? Maak me echt zorgen Dit verhaal krijgt uiteraard nog een staartje gezien het feit dat dit op mijn werk zich afspeelt maar eerst wil ik zekerheid
Nou ik ben zelf legionella inspecteur...Ik onderzoek leidingen op hun verloop en meet watr temp zowel kou als warm water..(kou mag niet te warm en karm niet te koud) Ik stel boiler temp af en schrijf rapporten betreft het onderhouds plan betreft de leidingen en eventueel de aanpassingen. Waar heb je het opgelopen? Legionella is een aandoening aan de longen die je binnen kan krijgen door het inademen van earosolvormers...waterdamp. Aan jou te merken...heb je nix ernstigs opgelopen anders was het waarschijnlijk eerder gevonden. Ik ben natuurlijk geen vk...maar je baby heeft geen direct contact met je longen en zal dus ook geen gevaar lopen. Ik denk...mijn idee...dat het geen gevolgen heeft. suc6
Oke onwijs bedankt! In het zorgcentrum waar ik werk, schandalig dat ze het zo lang in de doof pot hebben gestopt! Maar goed de vk heeft nog niet gebeld, maar aangezien jij inspecteur bent heb je er wel onwijs veel verstand van en ben ik toch enigsinds gerustgesteld door je antwoord. Dank je.
Ik lees net je verhaal... jeetje zeg! Heel veel sterkte, wat zul je ongerust zijn... Hopelijk heeft de vk straks goed nieuws voor je.
jeetje zeg... ik hoop dat onze "inspecteur" gelijk heeft. maar wat ERG van jouw werk... als ze hier al vanaf wisten.. en een zwangere vrouw gewoon onwetend laten doorwerken ! woest word je daar toch van !
ooooh ik was ontploft meid! dit zou ik zeker niet ongemerkt voorbij laten gaan op je werk hoor...schandalig! ik duim dat mevrouw de inspecteur hier, het bij het juiste eind heeft!
Ja graag...wat ik zeg ik ben geen VK..en zeker geen arts! Maar mijn idee is dat het puur een long aandoening is...was je zelf kort ademig? Koortsig geweest? (braken is ook een verschijnsel...maar ja...zwanger hé...en moeheid hetzelfde )
Nou op je werk zullen ze het vast niet geweten hebben, tis voor iedereen gevaarlijk.. Hoop dat je goed nieuws krijgt.. Volgens mij als je besmet bent, dan voel je dit vrijwel meteen.. Binnen een week heb je wel klachten.. Denk dat het allemaal wel mee valt maar voor de zekerheid altijd laten uitsluiten. Ik controleer ook leidingen die niet vaak gebruikt worden of die op warme plekken hangen. Een vriendin van me heeft een besmeting opgelopen en dat voel je vrijwel direct..
Ouderemensen (vandaag verteranenziekte..) en zieken mensen zijn er extra gevoelig voor...maar vrouwen hebben 50% minder kans op besmetting. Men weet niet waar dat in zit hoe dat kan maar het is echt een feit...vrouwen zijn mindergevoelig voor. Staat zelfs in de NEN 6265. Het verzorging tehuis had gewoon een goed onderhoudsplan moeten maken wat betreft de douches die niet vaak gebruikt worden...die hadden ze moeten spoelen ...wekelijks. Dan ben je het eerste gevaar voorbij!
Ze schijnen het in de doofpot te hebben gestopt voor de goede naam Maar goed ik weet er het fijne nog niet van hoor. In ieder geval ben ik rond de 20 wkn heel erg ziek geweest met al deze verschijnselen maar dat werdt toen afgedaan als een zwaare griep ben ook naar de ha geweest toen, het heeft ongeveer 2 weken geduurd en ben daarna met 24 wkn weer een week ziek geweest ook weer onder het mom griep. Maar goed dit blijft speculeren, ik weet niet of het dat geweest is, in ieder geval maakt mijn beebje het tot nu toe goed. Maar goed de vk heeft gebelad omdat dit zo'n apart geval is zijn ze het nog steeds aan het uitzoeken en bellen mij morgen of er al meer nieuws is .. zucht.. Maar ik hoop indd dat het geen schade heeft gebracht heb wel op internet gelezen dat het zeker wel kan! Tot placenta loslating aan toe maar volgens mij is dat alleen waneer je het nu hebt. Maar goed zodra de vk morgen weer gebeld heeft post ik hier weer even. Wil jullie wel bedanken voor de lieve woorden!
Volgens onderstaand artikel is het alleen schadelijk als je actief de ziekte doormaakt en dan heeft het direct grote gevolgen. Ik denk dat je je nu niet meer ongerust hoeft te maken. Maar het had dus grote gevolgen kunnen hebben. Het is echt schandalig van je werkgever! Volledige link: http://www.eveangezondheidswijzer.nl/%7 ... 1229f83%7D Deel van het artikel: Legionella en zwangerschap Hoewel er de laatste jaren veel aandacht is geweest voor de legionella-bacterie is het risico van besmetting niet geweken. In Nederland wordt het waterleidingssysteem gecontroleerd door De Inspectie Gezondheidsbescherming, Waren en Veterinaire Zaken. Maar in het buitenland is de controle lang niet overal even goed. Lees de algemene informatie over legionella op de site goed door. Een legionella-besmetting kan ontaarden in de veteranenziekte. Een zeer gevaarlijk ziektebeeld voor iedereen, maar zeker als je zwanger bent kan de veteranenziekte verstrekkende gevolgen hebben. In het ergste geval kan er zelfs een verlies van de baby optreden door een placenta-loslating, maar ook vroeggeboorte ten gevolge van de hoge koorts is beschreven. Bij de volgende klachten moet je onmiddellijk contact opnemen met een arts: hoge koorts snel opkomende hoofdpijn spierpijn hoesten/kortademigheid braken en diarree. Hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans op genezing zonder restverschijnselen bij moeder of kind.
Dat dacht ik dus ook ...omdat ze al bijna in dr 38 week zit denk ik dat ze zich echt niet zo ongerust hoeft te maken...benieuwd wat haar vk zegt
Nou ben ik weer, mijn vk zegt dus hetzelfde. Ik kan mij nu laten prikken om te kijken of ik het doorgemaakt heb.. Zoals eerder beschreven 2x alle klachten gehad en is toen toegeschreven aan zware griep. Ik heb gevraagd van de meerwaarde hiervan was om mij te laten prikken, die is er dus niet alleen de wetenschap dat je het gehad hebt. Ik heb gekozen om mij dus niet te laten prikken, zeker gezien het feit dat mijn kleintje het godszijdank goed maakt! Maar mijn werkgever is uiteraard nog niet klaar met mij, maar ik wil eerst bevallen en genieten van de kleine en dan ga ik me daar wel druk om maken. Ze zijn zoiezo nu heel verstandig toch niet te pakken te krijgen Jullie in ieder geval onwijs bedankt!
Ow Vivian wat fijn dat je kleintje het goed maakt ondanks deze toestanden! Wat zal je opgelucht zijn! Dikke knuf!
Gelijk heb je! Eerst die kleine op de wereld...en dan je baas aanpakken! Gelukkig dat ook verder alles oke is Ik ben reuze blij voor je.
Om een sterkere zaak te hebben bij je werkgever zou ik me juist wel laten prikken. Stel dat je het wel hebt doorgemaakt dan kun je het nog zwaarder aanhangen daar.
Als ik jou was zou ik ook me inderdaad wel laten prikken! Je hebt dan zeker een punt wat je werk betreft, je kan het dan aantonen (Als het zo was en anders zeg je gewoon dat het zo was, je hebt 2 keer de verschijnselen gehad ) Misschien een leuke schadevergoeding? Nee hoor, gelukkig heeft de kleine niets en heb jij er ook verder niets aan overgehouden, dat is het belangrijkste! Nog een paar weekjes (of daagjes... ) en dan kan je de kleine lekker vasthouden! Eerst lekker genieten! Daarna pas drukmaken over je werk! Succes!