legionella - is dit gevaarlijk met zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door truus1, 1 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. truus1

truus1 Lid

14 jan 2007
    12
    0
    0
    in het sportgebouw waar ik 2x per week squash is legionella geconstateerd. uiteraard douche ik daar dan ook, nu ben ik normaal gesproken niet iemand die zich zorgen hierover maakt. Zeker niet omdat ik bijna nooit ziek ben, gezond eet en algemeen in goede vorm ben. Maar goed, nu ik zwanger ben heb ik uiteraard nog iemand bij me die daar misschien wel vatbaar voor is..

Ik ben nu 11 wkn, morgen ga ik voor mn 1e echo, moet ook nog steeds bloed laten prikken. dus misschien kan ik het daar ook op laten testen (voor zover dit in je bloed te zien is)

enig idee/advies?

2. missgroovy

missgroovy Niet meer actief

geen idee, bespreek t morgen gewoon ff met je verlos of bel ff de huisarts voor de zekerheid. Die kan je meteen goed advies geven!

3. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb een stukje gevonden op de site van Oasen.

Legionella kan niet van mens tot mens worden overgedragen. Ook zijn er geen gevallen bekend van besmetting van moeder op kind tijdens de zwangerschap. Wel kan een besmetting ontstaan via wonden die in contact zijn geweest met besmet water. Besmetting met de legionellabacterie wordt veroorzaakt door het inademen van zeer kleine waterdruppeltjes. Waterdamp bevat geen legionella.

Ik zou het zeker vragen aan je gyn of verloskundige.

4. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ik heb dit een tijdje geleden ook opgezocht op internet toen mijn man patiënten had die besmet waren met legionella. Ik vroeg me toen af of het van mens op mens besmettelijk was, maar dat is niet zo.
    Wel vond ik het volgende:

Een legionella-besmetting kan ontaarden in de veteranenziekte. Een zeer gevaarlijk ziektebeeld voor iedereen, maar zeker als je zwanger bent kan de veteranenziekte verstrekkende gevolgen hebben. In het ergste geval kan er zelfs een verlies van de baby optreden door een placenta-loslating, maar ook vroeggeboorte ten gevolge van de hoge koorts is beschreven.

groetjes Chantal

5. imke

imke Actief lid

26 sep 2006
    187
    0
    0
    Verpleegkundige
    Uden
    Ik kan je geruststellen kan zeker geen kwaad!
    (ik werk bij de GGD en krijg dagelijks dit soort vragen). Instellingen zijn verplicht legionella meldingen te doen als deze bij een bepaalde hoeveelheid gevonden worden in een watersysteem. Dit zijn echter bijna nooit ziekmakende hoeveelheid bacteriën. Dat betekend dat de kans dat jij ziek zult worden van legionella en legionellose (veteranen ziekte) krijgt ongeveer nul is. Overal komt legionella voor, alleen het inademen van enorme hoeveelheden in een keer (bijvoorbeeld als een systeem erg lang heeft stil gestaan en er bacteriën in opgehoopt zijn) kan eventueel een risico vormen. Dan nog worden de meeste mensen daar niet eens ziek van. Bovendien behoor je niet tot een risicogroep. Risicopersonen zijn vooral oudere mannen die roken. Jonge vrouwen in goede gezondheid worden eigenlijk niet ziek.
    Kijk ook eens op www.vrom.nl Groetjes

Deel Deze Pagina