Legionellabesmetting

Discussie in 'De lounge' gestart door -, 11 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Waarschijnlijk hebben jullie ook gehoord over de legionella besmetting in Amsterdam waarbij één dode is gevallen.
    Twee jaar geleden heeft mijn man ook een legionellabesmetting gehad en is daar zeer zeer zeer ziek van geweest.
    Hij vocht voor zijn leven en de artsen in het UMCG ook.

De waarschijnlijke besmettingbron is de tuinslang geweest die mijn man heeft gebruikt om het zwembad van de kinderen mee te vullen.
    Die heeft een aantal dagen naast het huis in de warme zon gelegen en daar heeft de legionella dus ingezeten.De nevel die vrijkomt en in de longen terecht komt besmeurt je dus met deze afschuwelijke veteranenziekte.
    En omdat de verschijnselen op die van een stevige griep lijken ben je snel te laat.Door de goede antibiotica is de ziekte goed te verhelpen maar dan moet je wel op tijd zijn.

Nu met deze zeer warme dagen wil ik jullie ook echt waarschuwen voor deze zeer gevaarlijke besmetting.
    Als je het badje vult voor de kinderen laat de tuinslang dan eerst goed doorlopen in een put of ergens anders zodat de legionella er min of meer uit gespoten word.

Mijn man was er bijna niet meer geweest en nu ik dit weer zo hoor komt alles weer boven.
    Wees alsjeblieft voorzichtig!

Hierbij de website over legionella http://www.legionellaziekte.nl/index1.html

2. elfje

elfje Fanatiek lid

11 mrt 2006
    1.964
    0
    0
    wow, wat een verhaal niesje!!!
    gelukkig is bij jullie alles goed afgelopen, maar bedankt voor de tips....daar denk je normaal gesproken niet aan....
    liefs elfje

3. Niet meer actief

Hoi Elfje,

Nee klopt, het is ook de normaalste zaak van de wereld om de tuinslang erin te hangen en de kraan open te draaien.Net zo goed als het sproeien van je tuin de normaalste zaak is.
    Je staat er dan ook niet bij stil dat er wel eens een besmetting in kan zitten.
    Door even de slang door te laten lopen is het gevaar er vanaf!

Voorzichtig dus!

4. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Jeetje das ook wat Nies!! Gelukkig is je man er nog goed bovenop gekomen!
    Wat waren ook al weer de eerste symptomen? Moet er niet aan denken dat ik het nu heb, heb vorige week ook nog een zwembad staan vullen :(

5. Niet meer actief

Wat zijn symptomen van de veteranenziekte?
    De tijd tussen besmetting met de bacterie en de eerste ziekteverschijnselen is 2 tot 18 dagen. Verschijnselen zijn: snel opkomende hoofdpijn, spierpijn, een ziek gevoel, hoge koorts, hoesten, kortademigheid, grote vermoeidheid en verwardheid.

6. Niet meer actief

Het is niet mijn bedoeling mensen bang te maken hoor, maar gewoon om te waarschuwen.

Lees dit eens door ter preventie:

Tips voor thuis

Hieronder treft u enkele praktische tips om een mogelijke legionellabesmetting tegen te gaan.
    Het risico van besmetting is te verkleinen door de volgende voorzorgsmaatregelen in acht te nemen. Bewaar deze tips daarom goed!

Tips voor thuis:

- Zorg ervoor dat de temperatuur van het douchewater bij het tappunt minimaal 60ºC wordt. De bacterie kan namelijk niet leven bij temperaturen boven de 60ºC. U kunt met een thermometer en een emmer meten hoe hoog de temperatuur van uw hete, ongemengde douchewater is.

- Als u enkele dagen weg bent geweest, is het goed om bij thuiskomst de leidingen door te spoelen met koud óf heet water totdat het water écht koud óf heet is. Voorkom verneveling en ventileer de ruimte goed.

- Heeft u een bubbelbad en heeft u het langere tijd niet gebruikt, vul het bad dan eerst met water van minimaal 60ºC. Zet het bad aan en laat het na tien minuten weer leeglopen. U kunt het bad ook schoonmaken met reinigingsmiddelen voor zwembaden.

- Als uw luchtbevochtiger werkt met verneveling, is er een risico. Door er gekookt water in te doen en ze wekelijks schoon te maken en te verversen, kunt u het risico van besmetting voorkomen.

- Het water van een plantenspuit die in de zon heeft gestaan, dient u voor gebruik te verversen.

- Zonneboilers moeten voorzien zijn van een naverwarming die het water voortdurend boven de 60ºC houdt. Ook moet de zonneboiler op de juiste manier geïnstalleerd en afgesteld zijn.

- Het is belangrijk de tuinslang na gebruik goed leeg te laten lopen. Ook kunt u beter niet fijnnevelig sproeien.

- Geen besmettingsgevaar vormen: koffiezetapparaten, stoomstrijkijzers, ligbaden, waterpistolen en de airconditioning van uw auto.

- Als u twijfelt aan de veiligheid van uw warmwatersysteem, raadpleeg dan uw waterleidingbedrijf. Informeer bij een mogelijke besmetting meteen de regionale GGD.

Tips voor op vakantie

De veteranenziekte komt ook in het buitenland voor. Vooral in warme landen is het risico groter. Hier volgen nog een aantal extra tips.

- Als uw douchewater in het hotel/ camping op de heetste stand niet hoeft te worden gemengd met koud water, kunt u beter niet douchen. Meld de klacht dan onmiddellijk bij de eigenaar, het reisbureau of de Stichting Veteranenziekte.

- Baden is altijd beter dan douchen. Als er geen bad is, gebruik dan een washandje.
    terug

7. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Bah wat eng allemaal!!! ik drink per dag veel water(gewoon uit de kraan) en heb vandaag steeds hoofdpijn.... wordt er gewoon bang van!

8. Niet meer actief

Nou meis, dan kan ik je geruststellen, legionellabesmet water kun je gewoon drinken, dan gebeurd er niets en dat is ook niet gevaarlijk.
    Het gaat puur om de nevel die in je longen terecht komt.
    Dus maak je geen zorgen hoor!!

9. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    dankje heb je al een pb gestuurd...
    ik dacht dat het drinken van water ook schadelijk was...

10. monique71

monique71 Fanatiek lid

18 mei 2006
    1.108
    0
    0
    Lijkt me vreselijk om zoiets mee te maken.......alleen al die dingen op dat lijstje doe ik dus nooit en heb er ook nooit bij stil gestaan....ik wordt er bang van. Mijn oudste heeft met het warme weer in bad gezeten en ik weet zeker dat de tuinslang niet is door gespoeld ik ga me dus nu behoorlike zorgen maken en ik had dit dus beter niet kunnen lezen.

11. Niet meer actief

Hoi Monique,

Je moet je niet direct grote zorgen maken hoor.
    Als je tuinslang netjes binnen hangt en niet een aantal dagen in de warme zon heeft gelegen met stil staand water erin dan is de kans erg klein dat er een besmetting uit komt hoor.

Het enige dat je moet doen is de kraan even goed door laten lopen en het liefst zo heet of koud mogelijk.
    Kinderen hebben trouwens de minste kans op besmetting, je hoort vrijwel nooit dat kinderen een legionellabesmetting oplopen en dat komt omdat zij er tegen bestand zijn.In nederland zijn nog nooit gevallen geweest van kinderen besmet met de veteranenziekte.

Dus ga je nu geen zorgen maken meid!

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Bij ons ligt ie al tijden buiten na het vullen van het zwembad en er zit ook nog water in :rolleyes: :(

Ik vind dit soort dingen ook niet fijn om te lezen, ga me van alles inbeelden en/of drukmaken wat er zou kunnen gebeuren!

13. Niet meer actief

Misschien is het niet fijn om te lezen maar nu kun je er dus wel rekening mee houden.Nogmaals het is niet om jullie bang te maken.
    Nu je dit weet ga je er toch voorzichtiger mee om en kun je het voorkomen.

Waar bevindt de legionella-bacterie zich?
    De legionella-bacterie komt voor in de grond en in (leiding)water, maar in zulke kleine aantallen dat de bacterie niet schadelijk is. Het gevaar van de bacterie is dat zij zich tussen een temperatuur van 25 en 55ºC explosief kan vermenigvuldigen. Vooral als het water bij deze temperatuur stilstaat kunnen de bacterieën snel aangroeien. Dit kan voorkomen worden door sterke doorstroming van het water.

Dus gewoon even die tuinslang 10 minuten door laten stromen, hang hem desnoods even in een put en zet dan de kraan aan.Of haal het sproeisysteem er even af en leg hem even in het gras ofzo.
    Gewoon even goed door laten stromen.

14. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

19 apr 2006
    818
    0
    16
    He gedsie! Ik ben kapster en hier in de kapsalon word nooit het water verversd uit de waterspuiten. Gadver. Daar stond ik nooit bij stil. Gedver. Ik ga voortaan mn waterspuitje omspoelen elke dag!!

15. Niet meer actief

Hoi Sinnamon,

Je bedoeld de spuitjes waar je het haar mee nat spuit?...De soort van plantenspuiten?...
    In principe kan het geen kwaad als ze niet in de zon staan hoor.
    Heel veel mensen zetten de plantenspuit in de vensterbank en met dit weer kweekt dat natuurlijk lekker bacterië, zonnetje erop enz.

Ik denk niet dat het echt kwaad kan om ze zo te laten staan in een donkere winkel s'avonds en s'nachts.
    Anders zouden er wel heel veel mensen met legionella rond lopen ;)

Wij zijn anders gaan denken en doen na de besmetting van mijn man, maar we overdrijven niet.
    Hier word het bad gewoon gevuld met de zelfde tuinslang als 2 jaar geleden ( al zeiden wij ook dat het ding in de container zou gaan ) , we laten hem even goed doorstromen en klaar.
    We zijn erg goed begeleid door het ziekenhuis en er is ons veel uitgelegd door de GGD, die na de ziekte van mijn man bij ons thuis kwam om ons het één en ander te vertellen over de veteranenziekte.
    Er zijn bij ons monsters genomen van het leidingwater en een aantal onderzoeken gedaan.
    We zijn er wel wat bewuster door gaan leven in elk geval.
    Daar komt nog bij dat mijn mannetje erg gevoelig is voor infecties en hij gewoon vatbaarder is dan anderen.
    Hij heeft 4 weken terug ook weer in het ziekenhuis gelegen met een extreme onsteking van de luchtwegen.Hij lag uiteindelijk aan de beademing op IC.In eerste instantie waren we bang voor een nieuwe besmetting maar dit had niets met legionella te maken.
    Puur domme pech zeiden de artsen, maar hij word 20 juli wel helemaal doorgelicht waarom hij zo vatbaar is voor infecties en daarop ook extreem reageerd.

Mensen met een mindere weerstand zijn er gewoon meer vatbaar voor.

Dus niet in paniek raken en gaan overdrijven, dat heeft echt geen zin, het gaat tenslotte al jaren zo dat de spuitjes niet verschoond worden en er gebeurd niks ;)

Liefs Nies

16. Niet meer actief

He dat is interessant Nies. Goed dat je het onder de aandacht brengt!

17. Niet meer actief

Enne, ik schrijf je nog even een pb

18. Niet meer actief

okidoki ;)

19. Niet meer actief

Hihi, we hebben toch al gebept?

Jammer dat niet nog meer mensen dit topic hebben gezien. Het is toch wel belangrijk. Hopelijk komen er nog meer kijkers.

20. Niet meer actief

Ja ik zag later dat het voor ons (erg gezellige ) MSN gesprekje was ;)
    Maar maakt niet uit...ik hoop ook dat meer mensen dit lezen.
    Je kunt er wel voor weg lopen maar het is de realiteit en voorkomen is beter dan....

Toch?

Deel Deze Pagina