Voor mijn zoon moest ik dit 4 jaar geleden ook op het Nederlands consulaat betalen ( woonde in belgie toen) Helaas voor mijn dochter nu hetzelfde als jij zegt.
Dan is jullie ziekenhuis erg soepel, want ze houden zich hiermee niet aan de regels die hen daarin zijn opgelegd. Officieel moet je je kind kunnen legitimeren met een eigen ID. Mazzel dus als een ziekenhuis dat niet doet, maar de praktijk is dat steeds meer ziekenhuizen inmiddels die regels wel strikt hanteren.
Mijn zoontje is al maanden onder behandeling in het ziekenhuis, maar er is nog nooit gevraagd om een ID. Zelf heb ik wel een pas laten aanmaken voor mezelf, op vertoon van een ID, maar bij afspraken is ook nog nooit om mijn eigen ziekenhuispas gevraagd. Terwijl je hem officieel wel bij je moet hebben. Mijn zoontje is meteen in het ziekenhuis ingeschreven toen hij daar geboren is, en sindsdien is hij bekend. Dat is voldoende voor alle afspraken en controles die we hebben op de kinderafdeling. Ook bij een langdurige opname is het nooit ter sprake gekomen. Eerlijkheidshalve voel ik de noodzaak voor een ID dan ook niet. Er is nog nooit ergens om gevraagd. Zolang dat niet het geval is, stel ik het nog even uit. Het komt wel zodra het nodig is.
In ons ziekenhuis moet je voor elke afspraak aan je patientenpas scannen. Zonder die pas gaat de afspraak niet door. En de patientenpas krijg je alleen op vertoon van je ID. De patientenpas is ook maar 1 jaar geldig en moet daarna dus op vertoon van je ID weer, vernieuwd worden. Ons ziekenhuis was afgelopen jaar nog soepel, maar sinds 1 januari geldt ook voor jonge kinderen heel strikt: nieuwe patientenpas alleen op vertoon van ID.
Dat is al een aantal jaren geleden, toen het bijschrijven in het paspoort nog maar kort afgeschaft was. Er is toen een overgangsregeling geweest waarbij je voor een klein bedrag een ID voor je kind aan kon schaffen.
Hier 3 verschillende ziekenhuizen en bij 2 elke keer id laten zien. bij alledrie uiteraard nodig wanneer er een nieuwe patientenpas gemaakt moet worden. in het begin had ik steeds zijn geboortebewijs mee, dat was voldoende want het was toen onmogelijk een "normale" foto van hem te maken.