Mehh... Dacht ik even dat we inmiddels wel 'safe' waren na de kinkhoest'uitbraak' in onze familie . Eind juni waren mijn nichtje en neefje aan de beurt. Hier kwamen we eind juli pas achter (toen werd het pas vastgesteld). Gelukkig was niemand uit ons gezin echt in aanraking met ze geweest. Dus we konden een beetje ademen. Dochter heeft nog AB gekregen (voor de zekerheid), omdat ze begon te snotteren. Maar uiteindelijk was dit een storm in een glas water. Nu zijn we verleden week gezellig met zijn allen naar Landal gegaan. Drie dagen nadat ik, mijn man, mijn zus, zwanger en de kinderen aan waren gekomen. Kwamen mijn ouders ook langs. Nu de 'catch': Moeders en broer (die wel veelvuldig contact hebben gehad met neefje). Waren al aan het hoesten, maar volgens hun HA was dit een beginnende bronchitis en ze hebben beide antibiotica gekregen. Nu begon broertje die maandag wat te snotteren. Niet gek, aangezien het weer niet meewerkte en ze lekker zijn wezen zwemmen. Hij heeft dochter niet aangeraakt. Al met al is het hele gezin van mijn moeder dus onder de pannen. Snotteren, veelvuldig hoesten en zelfs mijn zusje is aangestoken. . Ik snotter gelukkig niet, maar ik heb wel een akelig diepe hoest. Ik dacht dus dat ik mijn kinkhoest-paranoia los kon laten, maar nee! Kon vanmiddag dus mooi bloed laten prikken, want tsja... De kans zit er dus wel en het leukste: ik heb natuurlijk nietsvermoedend lekker met mijn dochter (vrijdag 4 maanden) geknuffeld en gekust. Kan ook bijna niet anders, aangezien ik de meeste zorg draag. Ik baal er van als een stekker en ik maak me dus ook weer lekker zorgen. Ik hoop dat het bloedonderzoek vrijdag uitwijst dat het gewoon een stom virusje is. Maar ik vrees dat het is waar ik bang voor ben. Zo ik moest het even kwijt, haha. Sorry dames! Voor de lap tekst.
Wat vervelend. Maar heb je dan geen vaccinatie gehad tijdens je zwangerschap? Dan is de baby toch meteen beschermd?
Pff, zie hier als zwangere maar eens een vaccinatie te krijgen. Tijdens mijn laatste zwangerschap wilde ik het ook, mijn huisarts heeft onderzoek gedaan en wilde me in het laatste trimester inenten. Maar toen was het losse kinkhoestvaccin dus nergens te krijgen. Die situatie zal intussen hopelijk verbeterd zijn, maar dan nog moet je huisarts dus wel willen meewerken. Succes, Warboel!
Oh ok. Weer zo'n verschil met België dan... Hier wordt dat heel sterk aangeraden door huisartsen én gynaecoloog. Bijna alle zwangere vrouwen krijgen dus een vaccinatie.
Hier niet, want de lange termijn effecten van deze inenting in het derde trimester van de zwangerschap zijn nog onvoldoende onderzocht. Voor de goede orde, dit is niet mijn mening, maar de reden dat ik de inenting niet kreeg. @TS, volg je het standaard vaccinatieprogramma? Dan heeft je dochter gelukkig al inentingen tegen kinkhoest gehad. Misschien een idee om even te bellen met de huisarts of je de derde inenting tegen kinkhoest iets kunt vervroegen?
Wat onwijs vervelend! Kinkhoest is niet fijn, zeker niet voor zo'n kleintje! Gelukkig is ze al 4 maanden en dan komen ze de ziekte goed door over het algemeen. Maar laten we hopen dat ze gewoon geen kinkhoest heeft, dat is het fijnste natuurlijk. Daarbij zou ik aanraden (als het je ligt natuurlijk.. ) om even bij een homeopaat langs te gaan als het wel kinkhoest is. Die hebben verlichtende middelen! In Nederland wordt homeopathie vaak als kwakzalverij gezien maar in Duitsland werken veel artsen ook met homeopatische middelen icm reguliere medicijnen. Ik heb er tot nu toe best positieve ervaringen mee. Ik wil van dit topic geen voor- of antivaccin topic maken maar ik wil wel iets zeggen over het kinkhoestvaccin. Volgens het RIVM werkt het kinkhoestvaccin niet meer zoals het zou moeten. ("RIVM onderzoek heeft aangetoond dat de kinkhoestbacterie is veranderd in de loop der jaren en resistenter geworden tegen vaccinatie. Zo produceert de bacterie meer toxines en circuleren er nu stammen die één van de drie vaccincomponenten niet meer produceren. Onder deskundigen heerst er dan ook consensus dat kinkhoestvaccins verbeterd moeten worden." Bron: site RIVM) Ik vind het daarom ook erg raar dat men weet dat het kinkhoestvaccin half/niet werkt maar nog steeds op vaccinatie bij zwangeren gehamerd wordt en veel baby's al met 4 weken gevaccineerd worden "omdat er kinkhoest heerst". Wat sowieso al een rare uitspraak is, want volgens het RIVM beschermt de vaccinatie pas als de baby's alle drie de vaccinaties gehad hebben. En dan zijn ze alweer bijna 6 maanden en kunnen ze kinkhoest (hoe vervelend en slopend het ziektebeeld ook is) gelukkig al aan!
@mandarijntje. Het kinkhoest vaccin werkt voor 80 a 90 procent in het voorkomen. Echter als je het na je vaccinaties krijgt dan is het dikwijls in mindere mate. Waarom je eerder moet komen inenten als de vaccinaties pas na 3 prikken werken (dit is trouwens met 4 maanden), is mij ook een raadsel. De GGD kan jammer genoeg ook niet duidelijk antwoord geven en is heel tegenstrijdig in de adviezen. Zo adviseerde persoon A. Om bij de eerste verkoudheidsklachten direct antibiotica. In het geval van een ouder met symptomen zelfs het hele gezin. Dit om de kans op besmetting te verkleinen en de uitbraak van de echte hoest te voorkomen. Persoon B. Zei letterlijk dat dit geen nut had. En ik maar moest hopen en bidden dat het geen kinkhoest was. Dat ik mn baby ook niet bij hoestende mensen in de buurt had moeten laten komen... Merck medisch manual stelt weer wel dat antibiotica in de catarrale fase wel degelijk nut heeft op het verloop...
och meid ... kinkhoest is gewoon k*t. Ik heb het ook gehad en ik dacht in eerste instantie ook aan een stevige verkoudheid/bronchitis. Ben nog op kantoor geweest een paar dagen, maar de koorts en het niet kunnen slapen van de hoest ging opbreken. En toen bleek ik dus ook gewoon kinkhoest te hebben ...met een een zwangere dame op mijn werk in mijn buurt. Ik voelde me zo rot, heb haar ook direct gebeld met het nieuws en dat ze even naar de HA moest. Ik heb ook ab gehad toen. Zware kuren trouwens en het heeft ca. 2 weken geduurt. Heb alle nachten beneden op de bank gezeten, want liggen ging niet en het hoesten ging ook mijn man opbreken.
Ik hoop stiekem nogsteeds dat het gewoon een luchtweginfectie is. Ik ben gelukkig ook niet ziek geweest, of verkouden. Overmorgen komt de uitslag en dan weet ik waar ik naar uit mag kijken. Oftewel: gaat het minder, of erger worden. De oorsprong zat trouwens bij zoon op school. Binnen een paar weken was de halve school onder de pannen. Iedereen dacht een onschuldig virusje. Maar het bleek dus de welbekende kink te zijn. Dus er zijn aanrdig wat kinderen geweest die een leuk begin van hun vakantie hebben gehad.
In Nederland worden zwangeren nergens voor ingeënt, ook niet voor kinkhoest. Aangezien het rijksvaccinatieprogramma tegen kinkhoest maar een paar jaar bescherming oplevert, zijn volwassenen (waaronder zwangeren en jonge ouders) niet beschermd tegen kinkhoest.
Je gaat toch niet meteen antibiotica geven bij de eerste verkoudheidsklachten? Wat is dat voor imbeciel advies. Mensen denken tegenwoordig echt dat antibiotica onschuldig is geloof ik. Niet te geloven. Gewoon afwachten, meer kan je niet doen. Je hebt bij de Tuinen speciale babyvitaminen. Dit krijgt Mik ook al vanaf 3 maanden en tevens kun je daar probiotica halen om het immuunsysteem en de afweer te versterken. Ik zou absoluut niet meteen antibiotica geven als een kind ook maar een enkele verkoudheidsklacht toont. Antibiotica verkloot het immuunsysteem to the max en zeker bij zo'n jong kindje plus dat ze dus al een keer antibiotica heeft gehad, dan zou ik t al helemaal.niet doen. Ik ben vroeger gewoon gevaccineerd en raad eens? Ik heb 2!! keer kinkhoest gehad. En echt niet in een afgezwakt vorm! Ik heb daar geen antibiotica voor gehad en het is vanzelf over gegaan en ik heb er niks aan over gehouden. Beide keren duurde het ruim 4 maanden. Weet je zeker dat het kinkhoest is in je familie? Want kinkhoest is niet met een week of twee weken weg. Kinkhoest kan maanden aanhouden en duurt zelden een paar weekjes. Eerder 2-4 maanden. Wij hebben hier net allemaal de griep gehad en zijn echt doodziek geweest. M'n man, ik en Mik hebben hoge koorts gehad en man en ik vreselijk gehoest, behalve Mik. Ik hoest nu nog steeds ontzettend erg met veel slijm maar hoort er toch echt nog steeds bij. De pest tegenwoordig is, dat mensen voor van alles antibiotica krijgen en dit gebruiken (logisch). Waarom zijn er tegenwoordig zo ontiegelijk veel kinderen zo vaak ziek? Ze krijgen helemaal de kans niet om een immuunsysteem op te bouwen want zodra een kind iets heeft wordt er meteen antibiotica ingenomen. Hier hebben de kinderen echt nog nooit antibiotica gehad. Niet wat ik me kan heugen in ieder geval en ik denk dat Luc in die 8 jaar tijd 2 keer ziek is geweest. Als ik al die kinderen in zn klas zie die om de haveklap ziek zijn vind ik dat toch uiterst opmerkelijk. Maargoed, zo denk ik er natuurlijk over. Jij moet dat wat je hart je ingeeft en wat je het beste lijkt.
Kinkhoest moet je echt met AB bestrijden. Ik ben het met je eens dat tegenwoordig te pas en te onpas AB wordt gegeven, maar kinkhoest is a whole different level hoest. Dat komt uit je tenen, tot kotsend toe moeten hoesten, pijn in je longen en middenrif vanwege het hoesten... sluitspieren die het gewoon begeven (ik heb 2 weken met Tenas' gelopen) ... het is echt niet grappig. En dan heb ik de milde vorm gehad. Verkoudheid e.d. ...nee dat moet je uitzieken inderdaad.
Devilschase, denk je nu echt dat zoveel kinderen vaak ziek zijn door antibiotica? Hele vreemde redenatie. Hier waren ze het eerste jaar veel ziek doordat ze van alles oppikten op het kdv, maar oudste heeft maar 1 keer antibiotica gehad, toen ze na 3 dagen oorontsteking echt niet beter werd.
Nee dat zeg ik niet en het is logisch dat een kind vaak ziek is het eerste jaar. Ze hebben geen weerstand en geen goed immuunsysteem. De meeste kinderen zijn gemiddeld 10 keer ziek de eerste 1,5 jaar. Volkomen normaal. Natuurlijk is antibiotica soms de enige oplossing. Kinkhoest en oorontsteking etc moet ook bestreden worden met antibiotica. Het gaat mij erom dat er een advies gegeven wordt aan ts door een arts dat als er verkoudheidsklachten optreden om dan al meteen uit voorzorg antibiotica te geven. Terwijl het dan helemaal niet duidelijk is of het Kinkhoest is. Direct is het gewoon griep of een verkoudheid. Dit is een virus en daar help antibiotica niet tegen. Als je dit dan gaat geven wordt het immuunsysteem verlaagd en krijgt het virus vrij spel waardoor kinderen geen weerstand opbouwen en langer en vaker ziek worden. Het lichaam maakt dan geen antistoffen aan tegen het virus omdat het daar de kans niet toe krijgt omdat het immuunsysteem in de war raakt door de antibiotica. De goede bacteriën in de darmflora worden ook vernietigd en juist die zorgen voor je weerstand. Als je niets geeft en pas begint met antibiotica als het zeker weten Kinkhoest is , is dat natuurlijke en ander verhaal en is dat gewoon de logische weg. En als kinderen bij elk kwaaltje antibiotica krijgen wordt het immuunsysteem daar echt niet beter van. Hier op school hoor ik steeds vaker dat kinderen antibiotica krijgen. Zelfs als het niet duidelijk is of iets door een virus of bacterie wordt veroorzaakt ik vind dat totaal onlogisch. Je moet eerst weten wat een kind heeft VOOR je bepaalde medicijnen gaat geven. Dat is toch logisch?
Volgens mij heeft bij kinkhoest antibiotica alleen in het begin zin, dus als het de familie rondgaat, snap ik wel dat er eerder naar antibiotica wordt gegrepen. En voor kinderen onder de 1 jaar kan het veel heftiger verlopen, daarom kunnen baby's preventief antibiotica krijgen als er iemand in het gezin kinkhoest heeft. Soms is het middel erger dan de kwaal inderdaad maar in het geval van kinkhoest en baby niet. Maar over het algemeen wordt er door artsen snel naar antibiotica gegrepen. Die van mij doet dat niet en laat liever eerst bloedonderzoek doen. Nadeel is wel dat je daardoor altijd zo'n 3 dagen langer met je kwalen rondloopt omdat je wil afwachten of je lichaam het virus opruimt, terwijl het dan een bacterie schijnt te zijn waarbij je toch wel antibiotica nodig hebt. Ik heb wel eens tijden gehad dat ik maanden hoestte, had er op zich niet zo'n last van. Dan vonden mensen dat ik maar naar de dokter moest voor een kuurtje. Dat is inderdaad onzin.
Kinkhoest is alleen te behandelen in de eerste fase. Dus de verkoudsheidsklachten. Dit duurt dikwijls slechts een week, dus echt tijd voor een kweek heb je niet. In zo een geval is het kiezen uit twee kwaden. Nee.. ik geef liever geen AB als het niet nodig is, maar ik zie mijn baby ook niet graag aan de zuurstof.
En Devilschase. Ja het is zeker kinkhoest. Vastgestelde kinkhoest dus. De kinderen zijn geprikt omdat ze dus dikwijls in aanraking komen met de baby en met mijn oma die een stamceltransplantatie heeft ondergaan.
Bij mijn huisarts geldt overigens (zelfs in het geval van oorontsteking): 3 dagen wachten alvorens er antibiotica gegeven zal worden. Mijn zoon heeft in 5 jaar 3x antibiotica gekregen. 2 keer voor een dubbele oorontsteking en 1x voor een bijbalontsteking. Trouwens alle drie de keren via de HAP en niet via de HA zelf. Maar zelfs zij is er in dit geval niet happig op om af te wachten.. Ik heb trouwens wel een HA gehad die heeel vaak antibiotica voorschreef. En ik zat toen ueh.. zeker 6x per jaar aan de AB voor een luchtweginfectie. Toen ik in mijn huidige woonplaats terecht kwam zei de HA dat ik mijn lichaam het zelf op moest laten knappen. Nu heb ik er hooguit 1x per jaar nog last van en het is nu al 5 jaar geleden dat ik mijn laatste kuur heb gekregen.