Mn oudste dochter van 6 jaar heeft ineens hele gele tanden gekregen. Het enige wat volgens mij anders is in voedingspatroon, is dat ze sinds twee weken nu Slimpie limonade drinkt op advies van de kinder tandarts. Heeft iemand dit ook meegemaakt? Plotselinge vergeling vd tanden bij 6-7 jarige? Al dan niet in relatie met Slimpie limonade?
Ingredienten: water 5% vruchtensap uit concentraat (appelsap, aardbeiensap 2%) voedingszuur (citroenzuur) zoetstof (cyclamaat, acesulfaam-K, sucralose) kleurstof (anthocyanen, karamel) conserveermiddel (E211, E202) zuurteregelaar (E331) aroma Waarom denken mensen en al helemaal tandartsen dat dingen met 0 % suiker en anders gezoet gezonder zijn het dikgedrukte kleuirstof kan een oorzaak zijn qua verkleuring en de zoetstoffen zijn vele male schadelijker als gewone suiker waar je lichaam iets mee kan qua omzetten in mijn ogen.
Kan idd door de kleurstoffen komen, is bij bv koffie/thee ook zo natuurlijk. Ik zou kijken naar een andere variant of ander drinken.
Bedankt voor jullie reacties! Ik vind het zelf ook dubbel. Als ik Cola drink, kies ik de gewone versie omdat de zoetstoffen mij niet aanstaan. Mijn zwager (chirurg) doet dat ook en zegt dat idd die zoetstoffen schadelijker zijn dan suiker. Nu drinkt mijn dochter best wat limonada op een dag weg. En heeft ze overgewicht. Plus dat ze een gaatje heeft, waardoor de kinder tandarts dus die Slimpie aanraadde. Tja, dan gaan we daar toch maar voor. Fles is nu bijna leeg, ik ga bij aanschaf nieuwe kijken naar andere variant. Van Roosvicee oid zag ik ook een soort staan, laag in suiker. Even kijken wat dat precies is. Gele tanden door kleurstof zou idd heel goed kunnen! Binnenkort weer afspraak bij kinder tandarts, zal het dan direct aankaarten.
Ik heb zelf geen kinderen met overgewicht, maar ze hebben wel slechte gebitten (o.a. door medicijnen) en ik heb gewone aanmaak, meestal van die grenadine. Doe er maar heel weinig in en dat zijn ze zo gewend. Andere kinderen die hier thuis komen zeggen nog wel eens dat het gewoon alleen water is. Maar als ik soms zie wat hun moeders er doorheen doen, ongeveer 3 x zoveel, dan begrijp ik dat wel. Ook bijv. vruchtensap uit een fles/pak leng ik met water aan.
Waarom drinkt ze niet gewoon water? Hier drinken ze alleen water, behalve in een restaurant en soms in het weekend thuis wat anders. 's Avonds regelmatig een kopje thee.
Als ze overgewicht heeft zou ik stoppen met de limonade en anders iets wat gezoet is met stevia. Die verkleuring kan heel goed daarvan komen. Mijn oudste dochter dronk een hele tijd thee en kreeg ook verkleurde tanden. We hebben het weg kunnen poetsen.
Aanmaaklimonade van de Albert Heijn eigen merk heeft 2 gram suiker. We hebben heel veel flessen bekeken en dit was het laagste. Het is niet te drinken volgens mijn man, maar de kinderen vinden het heerlijk Diksap is bijv 14 gram
Hoeveel limonade drinkt ze dan? Is het niet gewoon een kwestie van minderen? Hier krijgen ze 1 glas per dag, voor het lekker en voor de dorst krijgen ze gewoon water. Ik zou in ieder geval stoppen met die Slimpie om te kijken of dat effect heeft.
Ik zou de limonade weglaten. Als ze en overgewicht en slechte tanden heeft is dat gewoon slecht voor haar. Water drinken of thee en eventueel in het weekend lekker een glaasje ranja of fris (met suiker).
Sucralose en steviolglycosiden. Maar puur water drinken ze hier een paar slokjes. Doe hier iets van in... Heb er geen moeite mee dat ze dit drinken
Ik heb altijd roosvicee aardbei sterk aangelengd. Denk toch echt niet dat een kind veel te dik word van alleen een beetje ranja hoor... Verder drinkt hij alleen melk. Zodra meneer om water vraagt is hij ziek... Heb liever natuurlijke suikers dan die zoetstofprut.
Nee een kind wordt zeker niet veel te dik van alleen een beetje ranja, maar als er tanden gaan verkleuren, het gebit aangetast wordt en er is overgewicht, denk ik dat je beter naar een alternatief kunt gaan kijken, want het gaat dan vast niet meer om alleen een beetje ranja.
Wel apart die gele tanden dat het begonnen is met die zoetstof ranja bedoel ik dus. Als het daarvan komt dan kun je dus dan nog beter gewone ranja nemen. Maar,ja ik vind sommige dingen zowiezo apart,zoals het beginnen met diksap... ik was daar ook ingetrapt maar na een klein vergelijkingsonderzoekje kun je je kind toch beter roosvicee geven. Helaas dronk mijn kind zeer slecht dus vandaar dat hij alleen melk en roosvicee drinkt. Gelukkig niks aan de hand met zijn tanden. En ik ben niet anti zoetstof maar toch geef ik het mijn kind liever niet.