Het dochtertje van mijn vriend is 3 jaar en liegt ontzettend veel. Voorbeeld : ze zat net koekkruimels van de bank te eten en ik vind dat ontzettend vies. Dus ik vraag of ze koek van de bank zit te eten en ze zegt gewoon nee met nog de koek tussen haar tanden. Als ik het nog een keer vraag zegt ze weer nee. Vervolgens vraag ik haar om haar mond open te doen en dat doet ze niet. Ik heb heel slecht haar mond open gedaan en de koek eruit gehaald. En haar vervolgens op de gang gezet. Maar dit doet ze dus met alles. Ze liegt gewoon glashard in je gezicht. Het is echt vreselijk. Wat kunnen wij hiermee doen ? Haar voor straf op de gang zetten werkt niet. Want ze doet het zo gewoon weer.
Mijn zoon van 3 doet dit ook maar dan met zijn poepluier. Ik ruik de poep en toch zegt hij dat hij niet gepoept heeft. Hoe vaak ik ook tegen hem zeg dat hij niet mag jokken en ik de poep toch wel ruik, hij blijft het doen!
Lijkt me volkomen normaal voor een peuter. Dochter doet dit ook. Ik zeg gewoon dat ik het leuker vind als ze de waarheid zegt, en verder besteed ik er geen aandacht aan.
Mijn peuter vertelt ook veel onwaarheden. Ik vind dat geen liegen en denk dat het volkomen normaal is. Ik vind dat je later pas over liegen kunt spreken.
Lijkt mij ook normaal peutergedrag inderdaad. Mijn jongste geeft haar grote zus de schuld van dingen als ze niet eens aanwezig is. Of de kaboutertjes krijgen met volle overtuiging ergens de schuld van.
Hmm ik zou dit even lezen: Jokken en liegen Vooral het stukje over peuters en kleuters... Is erg interessant En precies wat je zoekt denk ik
ik vind het echt ver gaan dat je de mond van een peuter opentrekt, daar met je vingers eten uit haalt [en dat ie niet vies voor haar??], alleen om je gelijk te halen als volwassene! Vond haar vader het prima dat je dit deed? mbt het liegen: Peuters denken op een andere manier, lees de link van hierboven even. En als je haar betrapt op zoiets zou ik het met een beschuldigende vraag komen. Je ziet immers dat ze de kruimels eet, waarom vraag je het dan nog eens? Ik zou tegen haar zeggen 'stop die kruimels niet in je mond, dat is vies. Pak de stoffer en blik en gooi ze maar netjes in de prullenbak'. Daarmee geef je haar een duidelijke correctie op het gedrag en de aanwijzing wat ze precies moet doen.
Ik zou ook gaan liegen als ik haar was... Hier wordt ook wat "afgelogen" over de vieze luiers. En dat is logisch, stel eens voor dat mama er in trapt? Dan wordt je luier niet verschoond! Ik heb er geen problemen mee, gaat vanzelf over.
Ik vind je reactie een beetje te ver gaan hoor. Het meisje is pas 3 jaar, geen volwassene die "glashard in je gezicht liegt".
Nou we reageren allemaal weleens niet geheel zoals het zou moeten he... Zeker als we ergens mee zitten dat iets gebeurd en we er zelf veel waarde aan hechten. Kom op dames... Niemand is perfect Vandaar dat ik het linkje postte... Daar wordt heel precies uitgelegd of peuters nou wel of niet liegen EN waarom.
Eens met voorgaande reacties, heel normaal gedrag en ik vind jouw reactie eerder overdreven. Mijn peuter vertelt dat ik tussen de krokodillen heb gezwommen en als hij iets stuk maakt is het altijd zijn oudere broer die het heeft gedaan. Haar mondje openmaken en de koek eruit halen vind ik echt te ver gaan voor zoiets onschuldigs.
Ze is drie... dit doen 3-jarigen Ik zou het niet zo streng afstraffen, maar keer op keer herhalen dat ze niet mag jokken.
En de reacties die het allemaal maar niks vinden. Alsof jullie nooit iets uit je kind hun mond hebben gehaald. Al was het speelgoed. Ik heb duidelijk gezegd dat mijn reactie inderdaad verkeerd was. Ik ben alleen gewoon eerlijk in mijn verhaal