Lego opruimen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door pinkel, 28 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pinkel

pinkel Actief lid

18 aug 2011
    282
    164
    43
    gehandicaptenzorg
    Wie heeft er dé tip om alle lego op een goede manier op te bergen?
    Nu zit alles door elkaar en ik merk dat ze het dan lastiger vinden im een set te bouwen.
    Hoe doen jullie dat?
    Bewaren per set? Of sorteer je alles op kleur, of juist op vorm?
    Zijn er speciale bakken hier handig voor?
    Ik hoor graag jullie ideeën :)

2. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Hoeveel Lego heb je? Ik zou zeggen op kleur. Het is namelijk ook leuk als je sets combineert en tot nieuwe creaties komt. Qua opbergen zou ik de Ikea kasten met bakken aanraden. Je kan ook testen wat voor hen werkt? Op kleur, op vorm.. op set.
    BEDBC24E-5813-4986-8CE5-53EFC945C01F.jpeg

3. pinkel

pinkel Actief lid

18 aug 2011
    282
    164
    43
    gehandicaptenzorg
    Ze hebben nu allebei een plastic bak vol en dan nog een bakje met vakjes voor de kleine steentjes.
    Ik denk dat ze beiden ondertussen zo'n 6 tot 10 sets hebben.
    Zo'n vakkenkast hebben we staan voor ander speelgoed. Maar zou een optie kunnen zijn ja om het daarbij te gaan bewaren.

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Wij hebben een Lego tafel, met aan weerszijden kasten zoals @Beausecret heeft afgebeeld en daarop dus een grote plank. Daarin 9 ondiepe bakken per kant, dus 18 in totaal gesorteerd op kleur.
    Wel denk ik dat gesorteerd per set leuker is om voor kinderen weer te maken. Dan kan je van die afsluitbare zakjes gebruiken en doe je daar ook het boekje in. Helaas was het daar voor ons al te laat:rolleyes::|

pinkel vindt dit leuk.
  5. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
  6. pinkel

pinkel Actief lid

18 aug 2011
    282
    164
    43
    gehandicaptenzorg
    Dat vind ik ook een goed idee! Ga m onthouden.

rijo vindt dit leuk.
  7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier is het nu allemaal gesorteerd op kleur, maar hij heeft vrij veel dus het is niet handig. Doel is nu om alles in elkaar te zetten en dan per setje met boekje in een zakje. Hij wil het ook gaan verkopen dus dat gaat dan makkelijker.
    Hij heeft nu ook steeds meer technisch lego, dat houden we nu ook per set en van de grotere sets bewaren we ook de dozen met reserve onderdelen.

pinkel vindt dit leuk.
  8. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    828
    534
    93
    Hier niet gesorteerd, maar als ik zou sorteren, zou ik sorteren op vorm/grootte, dus 3 blokjes van 4 bij elkaar, want dan kan je makkelijker vinden wat je nodig hebt.

9. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    Wij hebben de sets Incl. Boekje in ziplockzakjes. En die zakjes bewaren we in grote bak met deksel

pinkel vindt dit leuk.
  10. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    828
    534
    93
    Vorm, je vindt makkelijker en veel sneller het blokje dat je nodig hebt, zeker als je veel verschillende blokjes van dezelfde kleur hebt een wit blokje met drie stipjes naast elkaar vindt je sneller in een bak vol met blokjes met drie stipjes, dan in een bak vol met witte blokjes.

11. pinkel

pinkel Actief lid

18 aug 2011
    282
    164
    43
    gehandicaptenzorg
    Maar als je op vorm sorteert heb je toch tig verschillende bakken nodig?

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  12. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier gaan we de Lego Friends setjes eruit sorteren en die apart per set houden (op hun eigen kamer), de rest (Creator-sets) gaan we sorteren op kleur. Nu is het gewoon te veel door elkaar en kunnen ze eigenlijk niks meer vinden.

13. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.414
    113
    Op kleur sorteren, heel handig hiervoor zijn de afsluitbare bakjes van de chinees :D, want met Lego Friends heb je zoveel verschillende kleuren. Voor de basis kleuren kun je groeten bakken gebruiken of die eventueel ook op vorm sorteren.

pinkel vindt dit leuk.
  14. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Hier zit het niet gesorteerd.
    We proberen nu de nieuwe sets enigszins heel te houden, maar de rest zit allemaal in bakken door elkaar.
    Een keer aan begonnen om uit te zoeken maar man,wat een werk.
    Zoon bouwt het 1x en dan beland het in een bak want doet er niets meer mee:rolleyes:

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    ja dat lijkt mij ook niet te doen. Wel heel handig, maar ik heb geen Lego masters magazijn.

16. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Het hangt er vanaf hoe je kind met lego speelt. Sommige kinderen willen steeds van scratch hele nieuwe dingen bouwen. Andere kinderen willen liever bestaande bouwwerken een beetje aanpassen.
    Mijn oudste zoon zit in de laatste categorie, die heeft ook de ikea trofast-bakken, maar daar zitten dus hele bouwwerken in. Gesorteerd per “lijn” dus 1 bak lego city, 1 bak marvel, meerdere bakken star wars ;)
    De mooiste staan uitgestald in een vitrinekastje op zijn kamer.

Mijn jongste houdt er soms ook wel van om te bouwen van af niks. Hij heeft een trofast met hele sets maar voor hem (en ook een beetje voor onszelf:$) hebben we ook een trofast met losse blokken gesorteerd op kleur en vorm. In de trofastbakken zitten vandie kleine gereedschapkistjes van de bouwmarkt waar je allemaal schroefjes in kan bewaren. De “gewone “ blokjes sorteren we dan op kleur en de “speciale “ blokjes op vorm, beetje afhankelijk van hoeveel lege vakjes er nog over zijn.

pinkel vindt dit leuk.
  17. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Mijn oudste heeft ontzettend veel lego. We hebben een lego zolder, en daar staan 2 van die 'trap' kasten van Ikea met bakken er in. Een paar grote bakken met deksel en vooral heel veel lage bakken met deksel. En dan alles op kleur en soort. Dus bakken met gekleurde blokjes, maar ook 1 met poppetjes, 1 met wielen etc.
    Heel af en toe ruim ik de boel daar op en dan sorteer ik niks, dat kost me veel te veel tijd, dus dan gooi ik alles in 1 grote bak. Dan gaan de jongens het later weer een keer sorteren.

pinkel vindt dit leuk.
  18. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Hier trofast kasten met bakken op kleur gesorteerd. Soms bouwt zoon een gekregen set maar hij bouwt ook hele eigen creaties.

pinkel vindt dit leuk.
  19. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Zo hebben wij het ook met de lego city sets, de lego classic zit in 1 grote bak bij elkaar.

pinkel vindt dit leuk.
  20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Wij hebben de sets bij elkaar gesorteerd op thema. Wij gebruiken de ikea doorzichtige bakken. Makkelijk ook te stapelen.

We hebben ook losse blokjes en dat zit in 2 losse bakken die kan stapelen en die samen passen weer in een kallax kast van de ikea.

Wil hij bouwen pakken we de losse bakken met stenen. (Handig ook voor als kinderen komen spelen en hij toen hij jonger was vooral niet wou dat ze het uit elkaar trokken)

Spelen kan hij een thema kiezen.

pinkel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina