Borst ontwikkeling net 8 jaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door brownielover, 28 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Hoihoi,

Volgens mij heb ik al eens een topic geopend over het vermoeden van vervroegde pubertijd bij onze dochter.

In groep 3 ontdekte ik beginnende lichaamsbeharing bij onze dochter. Ook had ze een puistje gehad. Naar de huisarts geweest en dit was toen niet alarmerend. Zolang er geen borstgroei was moesten we het gewoon aankijken.

Vanmorgen zei mijn dochter al een tijdje pijn te hebben bij haar tepels. Vanmorgen heb ik gevoeld en ze heeft een duidelijke verdikking/schijf eronder. Ook stinkt ze soms naar zweet.

Huisarts opnieuw gebeld, hier kunnen we 9 november 'pas' terecht.

Zelf was ik ook jong. Groep 5 vol op lichaamsbeharing, groep 6 borsten en groep 7/8 menstruatie. Ik ben sinds mijn menstruatie niet meer gegroeid en nu ben ik erg klein. Mijn dochter zegt regelmatig niet zo klein te willen zijn als mij. Ze is al wat klein voor haar leeftijd, als ze nu ook nog pubert dan haalt ze mijn lengte misschien niet eens.:eek:

Ik vond het als kind vreselijk dat ik als enige al deze ontwikkeling doormaakte en heb mij heel erg geschaamd de hele basisschool periode sinds het begon. Dit gevoel wil ik absoluut niet voor mijn dochter. Alleen mijn man is van mening dat ik overbezorgde ben:o:

Zijn er hier moeders die zelf of hun dochter, ook op deze leeftijd begonnen te puberen? Hebben jullie dit zijn gang laten gaan of geremd met hormoonremmers? Hoe hebben jullie dit ervaren?

Groetjes!

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Toevallig ook afrikaanse of Caraïbische roots? Ik zie dat wel bij de kinderen van vriendin, haar ene dochter is ook vroeg puber en vrouwelijk maar zij heeft een Antiliaanse vader en daar zie je sneller vrouwelijke vormen. De 2 andere kinderen hebben blanke vader en zijn niet vroeg.

3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.201
    113
    Ik vind dat je man zich erbuiten moet houden. Hij weet niets af van borstgroei, menstruatie en alles wat daarbij komt kijken :|

Ik had een meisje in mijn klas op de basisschool en zij begon ook al in groep 6 of 7. In groep 8 gingen we op schoolkamp en ze durfde niet te zwemmen omdat ze al borstjes had. Dat moest ze dan ook nog vertellen aan onze leraar (man). Ik vond het erg sneu voor haar ze voelde zich duidelijk heel oncomfortabel.

sterkte

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Wat weet je man er van inderdaad? ;)

Bij mijn jongste dochter in de klas zit een meisje van 9 waarvan haar moeder laatst besloten heeft om haar te laten behandelen omdat ze vervroegd in de puberteit kwam en daar sociaal-emotioneel nog (lang) niet aan toe is (deels in combinatie met haar omgeving; alle klasgenootjes zijn ook op dat gebied nog kind, zeg maar).

In groep 7/8 lijkt dit me overigens niet meer zo'n probleem, misschien wel voor een kind individueel, maar niet als in 'dan zijn ze jong of de enige', zeg maar. Dat is tenminste wat ik bij mijn oudste zie. Zijzelf is echt aan het puberen, ook lichamelijk en daar is ze bij lange na niet de enige in.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Jonger dan 8 jaar is echt ‘vevroegd’, dus met 8 jaar is ze jong, maar niet per se té jong. Mijn dochter vertelde ook dat sommige meisjes in haar klas (8-9 jaar) beginnende borstjes hebben - zij heeft dat zelf niet en dacht dat ze ‘laat’ was...

Maar ik zou wel ook met net 8 naar de huisarts gaan, ook al is het officieel dan niet ‘te vroeg’ - het blijft jong en jij hebt zorgen over bv haar verdere ontwikkeling en groei, dus genoeg om met een arts te bespreken - en zelf zou ik hierover liever met een kinderarts spreken dan met de huisarts.

6. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Haha nou dat heb ik hem ook voor de voeten gegooid inderdaad. Hij heeft er geen weet van.

Zelf heeft ze er (nog) geen hinder van, ik probeer haar er niet mee te belasten wat het allemaal inhoudt. Als ik dat doe maakt ze zich alleen maar zorgen. Ze vroeg vanmorgen bijvoorbeeld of het erg is dat het zeer doet en dat er iets hards onder haar tepel zit. Ik probeer het een beetje luchtig te houden en wil eerst even de huisarts afwachten. Hij is met vakantie en begint 9 november weer. Zouden jullie gewoon wachten of proberen naar een vervangend arts te gaan?

7. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Ach ja dat kan natuurlijk ook, dat er meerdere meisjes zijn en ze het omgekeerde denken. Hier is ze voor zover ik weet wel de enige. Het is inderdaad niet te jong, maar omdat zij al sinds groep 3 "tekenen" vertoont die kunnen wijzen op vervroegde pubertijd ben ik bang dat zij al langer "pubert" dan wij weten. Ik wil inderdaad doorgestuurd worden naar de kinderarts en dat ze een rontgen foto maken van haar hand om haar skeletleeftijd te controleren. Nu hopen dat we ook doorgestuurd worden.

Fuddey vindt dit leuk.
  8. Chrissie1990

Chrissie1990 Fanatiek lid

26 aug 2016
    1.195
    1.084
    113
    Hulpverlener
    Ik was zelf ook vroeg met puberteit, werd in groep 7 ongesteld, ben ook niet zo groot. Huisarts gaf destijds aan dat het vroeg is maar niet te vroeg.

9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Als je 9 november te laat vindt, zou je ook nog contact op kunnen nemen net de jeugdarts van het CJG, zij kunnen ook doorverwijzen naar een kinderarts in het ziekenhuis.

Anouk2005 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina