Wie heeft dit weleens gedaan? Aanrader? Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn de mooiste plaatsen om te bezoeken? Anyway... ik wil al jullie Ierland ervaringen horen
Ik ben er 17 jaar geleden 3 weken gaan backpacken met mijn man. Ierland is echt mijn lievelingsland. Wij zijn aan de west kust geweest. Waar je rekening moet houden is dat er best veel wind kan staan, en ook regenen natuurlijk. Hoewel, toen wij er waren er voor het eerst echt een enorme hittegolf was en het asfalt gewoon smolt onder onze voeten. Alle mensen hadden het er toen over. Zal inmiddels daar ook wel vaker gebeuren natuurlijk. Verder heb je er veel midgets, kleine irritante insecten die werkelijk overal gaan zitten. Maar verder echt zo’n lieve mensen, leuke stadjes, mooie natuur en dingen om te zien. Dublin voelde ook echt als een gezellige provincie hoofdstad en een geen grote stad, zeg maar. Wij hebben gelopen en van het OV gebruik gemaakt en dat was allemaal prima. Moesten op een gegeven moment wel 2 uur met de bus voor een pinautomaat maar ik vermoed dat ze inmiddels ook wel moderner zijn daar
Haha wij hebben datzelfde jaar ook samen precies dezelfde reis gemaakt. Het is echt een onwijs mooi land en kamperen is prima te doen. Het weer is wel wisselvallig maar dat zijn wij Nederlanders wel gewend Wij zijn daar overigens heen gevlogen met backpack en tent en daar dus alles met ov etc. Destijds was de trein wel vele malen duurder dan de bus dus daar wel even goed naar kijken
Wij willen met de auto gaan. Dus eerst 1 of 2 overnachtingen in Zuid Engeland. En dan door. Ik denk met de boot? Moet ik nog uitzoeken. Maar dus nog geen idee welke kant op daarna. Zuidkust? Binnenland? Dublin lijkt me ook gewoon heel gaaf idd.
Vanuit Zuid-Engeland gaan geen ferries naar Ierland. Alleen vanuit Zuid-en Noord Wales en Liverpool. Zelf ervaring met Holyhead - Dublin (wel al jaren geleden). Bijkomend voordeel: Noord-Wales is ook al echt magisch mooi. Ben recent weer een aantal keer in Dublin geweest voor mijn werk. Ik heb sowieso al een warm plekje voor Ieren, maar echt: de mensen daar zijn zo ongelooflijk oprecht welgemeend vriendelijk. Als de ligging niet zo geïsoleerd was zou ik morgen verhuizen.
Geen ervaring met Ierland, wil ik altijd nog graag heen. Maar wel met door Schotland trekken met een gezinstent en het was heel erg nat en we hadden de hele tijd last met een natte tent die je moet inpakken en weer opzetten. En alle andere spullen die ook niet droog bleven. Daarna zijn we nog 2x teruggeweest, maar hebben we gebruik gemaakt van Pods, kleine houten trekkershutjes op campings, die waren daar heel veel en het was echt veel comfortabeler reizen. Misschien iets om te overwegen?
Het land is schitterend mooi. Maar echt een van de laatste landen waar ik ooit zou willen kamperen! Het is er zo schitterend groen omdat er heel veel regel valt. Dus het is er continu koud, klam en heel veel muggen. Natuurlijk is er ook wel wat zon in de zomer maar het weer is onvoorspelbaar en kan uit het niets omslaan. Het is gewoon geen kampeerland. Wel zie je heel veel mensen met campers rondtrekken. En je hebt ook wel trekkershutten. Maar juist in dat land heb je geweldige pubs met kamers en fantastisch eten. En heel mooie kleinschalige bed & breakfast. Daar krijg je de cultuur, de mensen en het eten juist heel goed mee. Ik zou dus niet gaan wegregenen in een klamme tent als je andere fantastische opties hebt die ook onderdeel zijn van dat land en de cultuur. Scheelt ook enorm veel gesleep met spullen zodat je veel meer kunt zien.
Man is er op fietsvakantie geweest, met tent en vond het prima te doen. 10 jaar terug zijn we er met de kids geweest in huisjes. 1 plek in Wales en twee op Ierland. Wij zijn toen overgestoken bij fishguard rosslare, maar vanaf Frankrijk kun je gelijk naar Ierland. In Noorwegen hadden ze op elke camping wel trekkershutten staan voor een prima prijs en dat is goed alternatief voor als het echt heel nat is. Ik denk dat ze dat in Ierland ook wel hebben, maar dat zou je moeten nakijken. Of een daktent, dan heb je ook minder last van een natte ondergrond. Onze ervaring met het weer dat het vooral buien zijn en idd snel kan omslaan, maar hele dagen regen hebben we niet gehad.
Ben er ook enkele keren geweest met de auto, en het is wel echt een serieuze reis. Die optie vanuit Frankrijk is misschien best fijn, want het kost sowieso veel tijd, maar die landbridge is ook mega stressvol (om de 2e boot te halen). Tip: niet tijdens Bank Holidays in Engeland richting Wales proberen te komen. Dublin zou ik een keer met het vliegtuig een lang weekend of midweek gaan. Heerlijke sfeer! Maar ik zou om te kamperen lekker doorrijden naar de westkust want dat is het mooist, bijvoorbeeld bij Clifden. Echt ruig. Het weer kan tegenvallen. Ik zou kamperen afwisselen met B&B's, dan droog je ook nog eens op. Galway is erg gezellig en Connemara prachtig. En dan afzakken naar beneden, langs the Burren, Limerick, Dingle peninsula en Ring of Kerry (ja veel toeristenbussen... maar die zijn er omdat het mooi is) en dan via Cork (leuk!) en Waterford weer terug. Star Wars Trivia: Vanaf de Dingle peninsula zie je trouwens bij goed weer (lees: nooit) dat eilandje in de verte liggen waar bejaarde Luke Skywalker op zat te kniezen!
Ierland is maaaaaagisch!! Ik ben zuid en west geweest. Alleen met kamperen loop je wel het risico dat alles constant nat en klam is, zeker als je gaat trekken niet ideaal. Je zou van Clonakilty naar Galway kunnen gaan bijvoorbeeld.. en dan verder naar boven.
Thanks. Fijne tips allemaal. Ik moet er nog eens goed over nadenken. Wordt geen kampeervakantie wat we normaal doen denk ik. Het zijn ook wel takkeneinden om te rijden. En dan is een b&b ook fijn om door te trekken. Misschien beter om na 3 jaar NL eerst iets dichterbij om weer te wennen aan langere ritten.
Een goede vriendin van mij woont in Ierland, regio Cork. Zij is ook wel eens met een campertje het land door geweest. Als je nog tips wil kan ik haar vragen
Wales is ook fantastisch en een stuk makkelijker te bereiken. En Schotland via Ijmuiden-Newcastle, ook goed te doen. In beide gebieden kan je zeker kamperen, maar vanwege de midges zou ik huisje of B&B doen. Die beestjes zijn echt verschrikkelijk. Maar Ierland wel een keer doen hoor, ah de geur van turfvuur overal...
Thanks. Schotland staat ook nog op ons lijstje. Daar is man al eens geweest voor hij mij kende (alleen met de auto via b&b op de bonnefooi) We zitten nu idd over Wales of Zuid Engeland te denken. (Man moppert dat het daar duur is) Gelukkig nog een heel jaar om na te denken. Kan zomaar nog omslaan naar Italië of Zuid Frankrijk Hoewel... na 3 jaar NL wil ik ergens heen waar ik nooit geweest ben.
Wij zijn afgelopen meivakantie in zuid-engeland geweest en we vonden het helemaal niet duur. Je hebt daar van die grote vakantieparken (je moet wel even een mooie uitzoeken, want er zijn ook hele lelijke) en omdat ze in Engeland een paasvakantie kennen zit je daar dan vrij goedkoop. Op Hoseasons.com vind je vanalles.
Ik vind die vakantieparken er nooit zo aantrekkelijk uitzien... Bij Amberley House Cottages hebben we al twee keer erg mooie vakantiehuisjes gehuurd in Sussex/South Downs. Dat is een prachtige regio in Zuid Engeland met heel charmante dorpjes en stadjes, en Bognor Regis. Maar daar kan je ook *niet* naartoe gaan. Brighton is een echt een stad om een keer te bezoeken!
Grote vakantieparken zijn niet echt ons ding. Eerder een kleinschalige camping, met net genoeg faciliteiten om de kinderen tevreden te houden (speeltuin, zwembadje is al genoeg) Hoe zijn de prijzen voor boodschappen/uit eten tov hier?
Wij zijn eigenlijk ook niet van de vakantieparken… maar omdat we in de meivakantie wilden gaan vonden we de tent te koud. En we hadden een paar jaar eerder een reis door Schotland gedaan in de meivakantie langs kleinschalige campings en toen waren we bij een paar echt de enige gasten… dat was echt een tikkie te eenzaam voor ons! Wij vonden boodschappen en uiteten echt vergelijkbaar of goedkoper dan in Nederland. Hotelovernachtingen vond ik zelfs een heel stuk goedkoper… we hebben een paar keer voor rond de 100€ inclusief ontbijt overnacht met zn vieren, daar hoef je in NL niet naar te gaan zoeken. Wij zaten vlakbij Lyme Regis, hele schattige dorpjes, leuke boulevardjes. Heel erg landelijk allemaal.