Hallo meiden, ik hoop dat jullie mijn advies kunnen geven. Ik ben nu 17 weken zwanger van de 2e en heb vanaf het begin weer flinke bekkeninstabiliteit. Dit had ik bij de 1e ook en toen ben ik prima geholpen. de arboarts hielp goed mee en mn leidinggevende ook. Nu ben ik 100% ziek gemeld omdat werken op de groep niet meer ging ivm de pijn in mn bekken (ik werk met gehandicapten). Natuurlijk vind ik het erg fijn dat ik het zware werk niet meer hoeft te doen en zit nu op kantoor met administratief werk. Echter, dit lukt mij ook geen hele dagen. met mijn bekkeninstabiliteit moet ik contstant afwisselen in beweging, en hele dag zitten kan ik niet en doet pijn en daarbij ben ik flink moe ivm de pijn en het slechte slapen snachts ivm mijn bekken. Mijn klachten zijn nu al erger dan dat ik tijdens mijn hele 1e zwangerschap gehad hebt. Ik ben al bij de arboarts (nu een andere dan bij mn 1e) geweest, maar die is van mening dat ik mijn uren (contract van 16uur) gewoon op kantoor kan maken. Ik heb gezegd dat ik dat niet trek en thuis ook een peuter heb rondlopen, maar daar had hij niets mee te maken,hij kijkt alleen in relatie tot het werk. Ik vind hem heel kortzichtig, geen ene bekkeninstabiliteit is hetzelfde qua klachten. Mijn leidinggevende (inmiddels ook een andere dan bij de 1e) wil niet afwijken van de conclusie vd arboarts. Dus conclusie: ik ben 100% ziek gemeld, maar wordt wel verplicht om te komen op mn werk. Hoe zit dit?? ze krijgen mij volledig vergoed en toch moet ik blijven komen... Elke week gaat het minder met me en elke week zit ik weer op kantoor bij mn leidinggevende, voel me zo'n zeur nu .. Inmiddels heb ik ook harde buiken en krampen en steken gekregen. Contact gehad met de VK, urine laten testen en nu blijk ik een beginnende blaasontsteking te hebben,maar nog te weinig voor een kuur. Ik moest wel goed op blijven letten want harde buiken mag nog helemaal niet met 17 weken en goed mn rust pakken. Ik wil nu morgen op mn werk aangeven dat ik over ga na halve dagen... Maar in hoeverre sta ik in mijn recht, aangezien ik 100% in de ziektewet zit, maar dan wel tegen het advies van mn leidinggevende en de arboarts in gaat??? Wil niet ontslagen worden ofzo... graag advies! alvast heel erg bedankt
wees gerust, ze kunnen je niet maar zo even ontslaan. Ten eerste ben je ziek en ten tweede ben je zwanger! Is het evt een optie voor je om bijv die 16 uur kantoorwerk te verdelen over bijv 4 dagen? Kan me voorstellen dat het lastig wanneer je ook nog een peuter hebt rondlopen, maar zo zou je evt je werk tegemoet kunnen komen. Probeer mee te denken met je werk. Blijven ze halsstarrig volhouden dat je je werk "gewoon" zou moeten doen, dan rest je alleen nog de gang naar het UWV voor een second opinion. dat kost je in eerste instantie geloof ik 50 euro. Maar dan kijkt er wel een onafhankelijke derde naar je situatie. Sterkte ermee!
dank je voor je reactie en meedenken. ik ga echt niet meer dagen werken. moet ik ook mn zoontje 2dagen extra ergens onder brengen en meer dagen is vermoeiender voor me, dan wanneer ik thuis alles op gemakje kan doen en kan rusten wanneer en hoe ik wil. en op mn werk missen ze me echt niet. ik doe eigenlijk altijd groepswerk en daar ben ik al helemaal vervangen. nu doe ik alleen de klusjes waar andere collegas niet aan toe komen.... ben eigenlijk alleen maar extra dus. groetjes!!
Kun je het kantoorwerk niet vanuit huis doen voor een deel? Dan kun je tussendoor bewegen wanneer je last begint te krijgen, en kun je het over meer dagen verdelen zonder dat je extra opvang nodig hebt voor je zoontje.
ehh ik zou het uwv eens belen (of topic openen bij uwv deel op de site) want ze hebben je vervangend werk aangeboden , maar daarom ben je dan nog geen 100 % ziek. sterker nog nu werk je je normale 16 uur nog,. Dus lijkt me niet dat ze dan 100 % vergoeding horen te krijgen voor je. Als je op therapeutische basis zou werken is het aantal uren meer van je zelf afhankelijk. Ik zou het inderdaad dus gewoon eens voorleggen bij uwv en anders inderdaad second opinion aanvragen.
hoi chrissebis, vraag me af hoe het nu met je gaat? Ik herken de punten van bekkeninstabiliteit, ik ben momenteel ook nog thuis door de klachten van mijn eerste zwangerschap van bekkeninst. ik ben al 1,5 jaar thuis. momenteel ben ik zwanger van de 2e en ik vraag me ook af hoe mijn werk hierop gaat reageren. dit omdat ik nog in de ziekte wet zit. Ik heb bij mijn vorige zwangerschap te veel naar hun eisen geluisterd, en het verergerde daardoor alleen maar. Ik raad je absoluut aan om te kijken naar de mogelijkheid van een andere arboarts. je werk kan je absoluut niet verplichten om te komen als dat niet lukt. Wat ik zou doen als ze moeilijk doen, is naar het werk gaan en na een half uur je ziek melden en naar huis gaan en dit zeker blijven volhouden! Neem dit aub niet te laks, want ik weet hoe het voelt om elke dag te pijn te ervaren in de belangrijkste delen van je lichaam! ik hoop dat je iets hieraan had, en mocht je nog iets willen vragen, vraag maar raak, misschien kan ik je er bij helpen liefs oppasje
a jakkes meid wat erg de arbo hier kun je ook helemaal niks mee, ik werk 7 uren in de zorg en ben 3 uren ziekgemeld savonds lukt me niet meer de arbo gaf aan deze 3 uren maar op kantoor te doen lukt dit allemaal niet ook het werk niet meer dan compleet 10 uur werken op kantoor verdeeld over 5 dagen dus 2 uur per dag ik begon over mijn kinderen dit had ik niet moeten doen hier had hij niks mee nodig ik/wij kiezen voor nog een kind hij niet pfff was zo boos!!!!!!!!!!!!!!! ook nog ach je werkt MAAR 10 uren dat moet je maar opbrengen je hebt geen 30/40 urige werk week etc dus nee heb niks met die arbo gevallen als ze zo onmenselijk doen!!!!!!!! ik kan je geen tips geven helaas, ook ik wou graag mijn gal even spugen!!! sorry
Meld je helemaal ziek. Neem contact op met het uwv voor een second opion hoor je daar naar toe te gaan. Je kan dit gerust tegen je werk zeggen je hebt er recht op. Uwv advies staat boven het advies van arbo in deze. Je klachten klinken best ernstig. Echt neem contact op met uwv!!!
Je hebt recht op en second opinion bij het UWV. Een onafhankelijke/onpartijdige arts gaan dan naar je kijken. Als jouw werkgever passend werk aanbied. Ben je verplicht die aan te nemen.maar als jij kan aantonen dat dat passend werk ook niet gaat door lichamelijke/psychische redenen dan mag je thuis blijven of ze moeten nog ander passend arbeid kunnen aanbieden wat wel kan. Maar ik zou niet zomaar thuis blijven. Want dan heeft je werkgever de mogelijkheid je loon stop te zetten.
Dat klopt niet helemaal. Als jij ziek bent moet je naar de arbo- arts en die gaat kijken wat er aan de hand is en wat je nog wel zou kunnen en wat niet. Je werkgever is verplicht passend arbeid aan te bieden. De werknemer is verplicht daar aan mee te werken. Natuurlijk geldt dat niet als je een griepje hebt voor een paar dagen, maar wel als je Langdurig ziek bent.
Dit klopt, maar op het moment dat iemand passend arbeid krijgt hoort de werkgever volgens mij niet 100% vergoed meer te krijgen van het UWV maar alleen het deel waarvoor ze niet kan werken. Die 16 uur zou de werkgever dus uit eigen zak moeten betalen. Lijkt mij het meest logische, maar goed..denk dat een telefoontje naar het UWV niet verkeerd zou zijn.
Ik werk bij ArboNed (2e grootste arbo van Nederland) en kan je vertellen dat als je werkgever jou 100% ziekmeld, je niet op je werk hoeft te komen. Als je vervangend (en of minder) werk voor je regelen, wordt je bijvoorbeeld 80% ziekgemeld, of een ander percentage. Je kan trouwens ook bij je arboarts aangeven dat je een collega van hem/haar wil spreken, dat zijn ze je verplicht! Heel veel succes!!
wat fijn zoveel reacties. ik ga ze even doorlezen...sorry voor late reactie,maar dacht ik email kreeg bij een reactie maar die kreeg ik niet, vandaar dat ik niet keek. ik ga ff lezen
@evelienepien, bedankt voor je reactie. is inderdaad vreemd. inmiddels ,met veel pijn en moeite nu halve dagen aant werk, maar minder gaat nog niet van harte, maar nog steeds wel 100% ziek..Ik bel vandaag wel eens naar het hoofdkantoor van onze stichting, naar de contactpersoon van het uwv en zal ik mn vragen eens voorleggen @oppasje, Ja tgaat nog steeds voor geen meter. nu veel harde buiken erbij en pijn blijft en wordt ook steeds erger. elke week op kantoor staan dat het niet meer gaat, maar ik moet maar goed op blijven letten zeggen ze dan...voor de rest komt er niets aan de orde om te minderen met werken... drama gewoon
Dat ik lees dat ze je niks kunnen maken omdat je ziek en zwanger bent is onzin dus zou niet te vroeg juichen. Ik ben zelf met burn-out thuis komen te zitten. In die tijd ook zwanger geraakt. Werkgever wilde ook geen kant op met mij en is gaan pesten. Met gevolg dat we nu een verstoorde arbeidsrelatie hebben wat al reden kan zijn voor ontslag. Daarnaast ben ik zo aan de pesterijen onderdoor aan het gaan dat het niet meer verantwoord is, omdat ik aan 1 stuk pijnlijk harde buiken heb. Volgende week willen ze mijn salaris stop zetten als ik niet meewerk aan re-integratie. En dat terwijl ik dus burn-out en ernstig depressief ben verklaart én last van mijn bekken heb sinds week 12 en die harde buiken van de stress. Dus nee, volgens de regels kunnen ze officieel niks.. in de praktijk werkt dat heel anders.
de second opinion kan je vinden op de uwv site, het heet een deskundigenoordeel. Je kan hem zelf online aanvragen of uitprinten en opsturen. kosten zijn voor jou 50 euro. Ik zou het zeker doen en aangeven dat je zelf best thuis wilt werken e.d. Verstandig is om de bekkentherapeut en Vk te vragen je kalchten op papier te zetten en dit bij te voegen.
En als je gebruik maakt van het uur extra pauze als je zwanger bent? Dan kun je die gebruiken om, naast een half uur lunchpauze, bijvoorbeeld in de ochtend en in de middag ook een half uurtje te rusten. Dan moet het toch wel iets beter gaan? Hoe doe je het anders thuis? Zorg over je kind en het huishouden? Ik zou het werk overigens wel voor het huishouden laren gaan. Dan maar wat meer rommel in huis. Tenslotte wordt je.voor die 16 uur betaald. Sterkte!
@meissie82, wat vervelend zeg dat je dit allemaal moet doormaken tijdens je zwangerschap. zo wordt het genieten wel erg lastig. echt iedereen schat ook bekkeninstabiliteit verkeerd in. ik heb zoveel pijn, dat zitten echt niet lang kan, dus steeds die goed bedoelde adviezen hier om meer kortere dagen te werken, langere pauzes of wat dan ook. dit helpt niet! als ik moet rusten, moet dat liggend, en dat kan niet op mn werk. En hoe ik dat dan thuis doet? op een slechte dag de tv aan voor de kleine en ik zit/lig heel de dag. echt waar, meer kan ik niet. ook ivm de harde buiken die er nu bij komen. Huishouden doe ik al niet meer, doet mn man en boodschappen ook. echt waar, zo slecht gaat het al. Maar het vreemde is, bij mn 1e zwangerschap deden ze nergens moeilijk over (andere leidinggevende, wel zelfde werkplek) en nu wel. dus aan wie ligt het dan... En Kweenie, waarom zet jij je werk vóór je thuis? Ook als dat ten koste gaat voor je eigen gezondheid? Want als ik zo door gaat als nu, zit ik over een maand in een rolstoel ivm de pijn in mn bekken. en ben ik bij wijze van spreken over 2 maanden bevallen ivm de harde buiiken die doorzetten...Dus wat is dan belangrijker?
kweeenie bedoeld puur het huishouden. Ts: als je 100 % ziekgemeld staat , bel je je nogmaal volldig ziek in. En vraagt ondertussen second opinion arts aan. Als het zo slecht gaat snap ik niet waarom jouw vk /gyn je uberhoubt nog laat werken. Ik lag met 25 weken op volle rust en met 6 weken werd mij werken verboden. dus ze mogen nog blij zijn ..(zware bi en premature weeen)