Heeft jouw kindje lang nodig gehad om te wennen op het KDV?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door heppiedepeppie, 18 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Zoals de vraag al luidt: heeft jouw kindje lang tijd nodig gehad om te wennen? En merkte je er thuis bijv. iets van?

Mijn zoontje is nu voor de 2e week naar het KDV op woensdag, donderdag en vrijdag. Omdat ik zelf nog aan het re-integreren ben, gaat hij nog niet de hele dag maar van 8-14.30u.

Wat ik nu merk is dat hij heel weinig slaapt op het kdv. Meestal maar 2x45 min of zo (tot 14.30u dus). Hij is verder redelijk tevreden.
    Wanneer ik hem ophaal, valt hij eigenlijk al in de MC in slaap voordat ik bij de auto ben. Ik moet hem dan wakker maken voor de fles van 15 u. Daarna leg ik hem thuis in bed en slaapt hij soms 2 uur, maar soms begint hij ook te huilen en is hij van de kaart.

De laatste twee dagen is hij 's nachts veel wakker. Veel huilen, veel wakker enz. Nu is het overdag nooit zo'n slaper geweest (meestal 3x1 uurtje of zo).

Natuurlijk moeten kindjes wennen, dat snap ik heel goed (sta zelf voor de klas dus ik weet dat het voor kindjes een hele stap is!).

Wat zijn jullie ervaringen? Bedankt alvast!

2. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier vanaf 10 weken naar de opvang, eerst 2 of 3 dagen per week. In het begin was ze wat vermoeider. Sliep ze thuis nadat ze naar de opvang was geweest. 's nachts niks gemerkt. Later geen problemen meer. Ook met wisselen van kdv geen enkele wenperiode nodig gehad. Slaapt nu gewoon hetzelfde als thuis en vindt het er prachtig om met alle kidjes te spelen. Kent ook alle namen van de kinderen op de groep :D
    Komt vanzelf goed hoor!

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Mijn zoontje moest echt wel even wennen aan het KDV. Hij slaapt nog steeds iets minder op het KDV dan thuis, maar hij haalt het thuis altijd wel in. Hij kon in het begin wat onrustig zijn op het KDV en hij had vrij veel aandacht nodig. Gelukkig werd hier goed mee omgegaan door de leidsters en naar mate onze zoon zich steeds verder ontwikkelde werd hij steeds gelukkiger op het KDV. Zeker vanaf dat hij kon kruipen en zelf op ontdekkingstocht kon gaan. Maar al met al heeft het ongeveer 4 maanden geduurd.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva moest ook best wennen, deed erg moeilijk met drinken en slapen. Nu was dat slapen thuis ook wel lastig, maar op het kdv helemaal.
    Lisa heeft de eerste dagen alleen maar gehuild, non stop.... Ze kreeg toen sondevoeding en hoefde dus niet te drinken, dat scheelde.
    Na een maand of 2 waren ze helemaal gewend en ging het helemaal prima. Ze gingen trouwens met 5 maanden naar het kdv.

5. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

heb heel veel geluk gehad en ze moest amper wennen. Ik legde haar meteen in bed toen ik kwam. Ik moest werken toen ze 13 weken weer was dus ze was erg klein nog en sliep na haar ochtend voeding al weer in. Het ritme van thuis heb ik daar aangehouden.

6. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hier merken we dat Lucas daar gewoon heel weinig slaapt. Hij slaapt denk ik vrij licht. Er liggen 8 kindjes op een kamer en ze gaan natuurlijk niet allemaal op dezelfde tijd naar bed. Lucas wordt gewoon heel snel wakker en dan slaapt hij niet meer.

Op zich was hij vandaag ook weer heel tevreden, maar 1 uurtje slaap in de ochtend en slechts 10 min in de middag vind ik echt wel te weinig.

Vanmiddag om half 3 opgehaald, hij viel weer meteen in slaap, dus voor de voeding van 3 uur wakker moeten maken. Hij ligt nu ongeveer alweer een uurtje te slapen in zijn bedje.

Brengen jullie je kindjes trouwens ook in de schoolvakanties? Ik sta zelf voor de klas en heb dus ook schoolvakantie. Van de ene kant denk ik: ik houd hem lekker thuis bij me, maar van de andere kant is dit nu ook wel een ritme voor hem....
    Wat doen jullie?

7. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een vriend die ook voor de klas staat en in principe dus vrij is in de vakanties. wij laten haar wel naar het kdv gaan, alleen kortere dagen. dus bv. van 9 tot 16 ipv van 7.30/8.00 tot 17.00. Gewoon om haar in haar ritme te laten. Tenzij we natuurlijk echt weg zijn op vakantie ;)

8. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dochter slaapt ook erg weinig op het KDV, maar ze doet het er wel goed op. Er valt gewoon veel te veel te zien daar. In het begin ging ze thuis altijd nog even naar bed voor een uurtje, soms wat langer. Nu kan ze het volhouden tot de laatste fles, maar dat is ook pas sinds een maandje ofzo.

Verder moest ze wennen aan de drukte, ze voelde zich het meest op haar gemak als ze bij een van de leidsters op schoot zat. Ze heeft dus echt veel op schoot gezeten, ik vond het heel fijn dat ze daar echt de tijd voor namen en dochter zich veilig voelt bij hen.

Nu gaat het echt super. De 'slechte' dagen in bijna 7 maanden tijd zijn op één hand te tellen en dat zijn dan meer mopperdagen dan dat ze zich echt niet fijn voelt.
    Grappig genoeg eet ze er over het algemeen veel beter en slaapt ze zelfs in een hangschommel te midden van alle drukte... Gaat ons thuis nooit lukken ;)

9. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Oh ja, soms gaat ze er wel gewoon naar toe als wij vrij zijn. In juni hebben we een weekje vrij en willen we haar in elk geval een dagje laten gaan, ze heeft het ook altijd zo leuk daar. Papa en mama gaan dan even samen iets leuks doen :)
    In september hebben we nog twee weken vrij en dan willen we echt twee weken met z'n 3en vrij zijn.

10. bibilv

bibilv Actief lid

3 nov 2011
    235
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hooi,
    Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en dacht misschien kan ik je helpen...
    Baby's die net op het kinderdagverblijf zijn moeten ontzettend wennen aan alle nieuwe prikkels die ze krijgen. Ze zien nieuwe gezichten, nieuwe omgevingen en inderdaad een totaal andere slaap omgeving..
    Wat ik zou doen is: overleg dit met de leidsters van de groep. Je kunt vragen of ze hem een half uurtje eerder in bed willen leggen dan de andere kinderen of juist als de andere kinderen al slapen. Zodat hij bijvoorbeeld met minder kinderen tegelijk op een kamer licht.
    Maak afspraken met het kinderdagverblijf, als je meld dat hij vaak erg moe is zijn ze altijd bereid om jou te helpen.
    Wat bij kindjes die moeilijk slapen ook helpt is dat jij een t-shirt/knuffeltje 's nachts aantrekt/meeneemt er 2 of 3 nachten mee slaapt en het dan meegeeft. Je kindje ruikt dan jouw geur en voelt zich dan in het bedje op het kinderdagverblijf meer thuis. ( je moet wel even overleggen wat voor een beleid jouw kdv heeft over slapen)
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt:)
    Liefs

11. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Dank je voor je reactie! Lucas mag altijd zijn knuffeltje mee in bed nemen. Verder heeft hij zijn eigen slaapzakje aan. Maar misschien is het wel een idee om iets bij me te dragen een tijdje en het hem dan mee te geven. Het kdv is op hetzelfde terrein als mijn school waar ik werk, dus dat is wel fijn, ik kan er zo zijn als er wat is.
    Vandaag ging het alweer beter, vanmorgen 45 min geslapen maar vanmiddag bijna 3 uur!!!! Alleen was dat wel buiten. Maar dat maakt niet uit.

Ik denk ook dat hij moet wennen, hij is daar verder wel vrolijk hoor want hij lacht heel veel en kletst wat af. Het is dus niet zo dat hij zich niet lekker voelt.

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Maar liggen de 8 kindjes tegelijk op bed?
    Waar ik werk hebben we 2 slaapkamers, een grote en een kleine, wij proberen de kleintjes zoveel mogelijk alleen te laten slapen zodat ze echt goed hun rust kunnen krijgen. Is hier op onze groep geen mogelijkheid voor kijken we of de andere groep een slaapkamer vrij heeft. Misschien een idee om dit eens bij jouw kdv te vragen?

13. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    De locatie is nu erg klein. Ze zitten in twee noodgebouwtjes. Een groepje van max 6 baby's en een groep van max 10 peuters. Ze hebben 1 slaapkamer. Kindjes slapen vaak allemaal op andere tijden maar als Lucas dus op bed ligt kan het wel zijn dat na een half uur een ander kindje ook gaat slapen, en dan wordt hij gewoon snel wakker....
    Maar na de zomer gaan ze naar een nieuwe hele grote locatie waar ze gaan samenvoegen met een andere locatie van hun kdv. Dus komen er geloof ik 3 of 4 baby groepen en ook zoveel peuter groepen...

14. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Ons meisje heeft heel veel moeite gehad de eerste weken. Ik ben ook weleens gebeld om haar te komen halen omdat ze alleen maar huilde.
    Na een week of 4 ging het langzaam beter en nu slaapt ze net als thuis.

Ik gaf in het begin een hydrofiel luier mee waar ik op geslapen had. Dat vond ze erg fijn zeiden de leidsters.

Ook hebben we even een gesprekje gehad na 2 weken omdat het zo moeizaam ging, erg fijn om te weten dat de leidsters ook meedenken en voelen.

Deel Deze Pagina