Hello ladies, Mijn zoontje van 2j3mnd vindt het al een tijdje interessant om op de wc te plassen (met zitverkleiner) en op het potje. Eerst was hij een soort van in paniek en dan moest er NU geplast worden op de wc, en als ik dan zei dat het in zijn luier mocht nam hij daar geen genoegen mee. Inmiddels kan hij het zelfs ophouden en soms zijn de luiers droog (en dan zet ik hem op de wc en dan komt de waterval). Gisteren heeft hij na het plassen op de wc weer een luier aangekregen en opeens blinde paniek bij hem. "schone luier" "auw aan billen" (dit zegt hij beiden nooit, hij heeft het na het poepen altijd over schone billen maken namelijk). Proberen te praten en vragen maar niets hielp. Hij maakte duidelijk dat hij terug moest naar de wc gelukkig (hij zei plassen op wc nog een keer) en toen heeft hij gewoon op de wc gepoept Trots natuurlijk! En direct beloond met een mooie vliegtuigsticker. Ik heb er nog nooit van gehoord dat een kind zo jong zelf op de wc wil etc. Qua timing zijn we er ook nog niet mee bezig, hij is snel afgeleid over het algemeen en ik ben zwanger/ziek en kan daarbij vanaf 27nov 6 weken niet tillen (operatie)(opvang is geregeld). Hij ziet uiteraard wel ons plassen op de wc (roept dan altijd dat ik geen piemel heb haha) en op de crèche ziet hij de kindjes ook plassen op de wc. Maar ik denk dat ik deze signalen niet moet negeren, denken jullie? Is dit het moment om door te pakken? En hoe dan? Hoe kan ik dit verder stimuleren? Ik vind zelf zijn spanningsboog nog iets kort (ook ten opzichte van andere kindjes) en zou het fijn vinden als hij nog iets beter leert praten zodat we het ook beter uit kunnen leggen (hij praat heel goed voor zijn leeftijd). Jullie tips, ervaring, visie?
Wat ik heb begrepen is dat wanneer er intresse is je moet aanpakken. Alleen maar makkelijk. Dochter van 20 maand heeft nu een paar keer op de wc gepoept en geplast. Ben er nu een paar weken mee bezig. Ze geeft het zelf aan maar is ook vaak te laat en heeft ze al gepoept of geplast dat verschil moet ze nog even weten. Ik doe er luchtig over, niet geforseerd. Ook al heeft ze geen resultaat en wil ze er af ben toch trots op haar. Doortrekken en afvegen vind ze ook erg leuk om te doen.
Hier ook elke keer rond de 2-2.5 begonnen. Resoluut de luier uitgelaten en om het uur even op de wc zetten. Vaak gaven ze het zelf al aan of zag ik ze wiebelen, dan stuurde ik ze ook naar de wc. Inderdaad met zitverhoger en krukje, was een week met veel ongelukjes en na een week ging het bijna altijd goed. Zou het inderdaad niet negeren. Zeker voor een jongetje, die vaak wat later zijn, super goed!!
Dat is heel goed. Ik zou nu doorpakken. We zijn hier altijd rond 2 jaar en 4 maanden begonnen. Meestal hadden ze dan al interesse wat in hun luier zat en in de wc. Luier uit was ook echt uit. Het was hier meestal 2 a 3 dagen doorpakken met ongelukjes, maar daarna ging het bijna altijd goed, zowel plas- als poepzindelijk. Het voordeel van zo jong beginnen is dat ze ook moeilijk dingen als poepangst kunnen ontwikkelen. Als ze jonger zijn, gaat het net allemaal wat makkelijker. Een peuter van 3 beseft natuurlijk al veel meer dan een van 2.
Hier poept zoon van 22 maand al zeker 4 weken alleen maar op de pot. Ook houdt hij plassen steeds langer op. Maar omdat ik nu 36 weken zwanger ben, veel bekkenpijn heb, en er toch een grote verandering aan zit te komen, laat ik de luier aan. Maar hij geeft steeds vaker aan dat hij moet plassen dus dan zet ik hem op de pot. Middagslaapje is ook droog. Maar ik zou dus zeker doorzetten, zo jong is het niet.
Zeker doorpakken. Overigens is het niet verrassend vroeg, het kan ontzettend goed al met deze leeftijd. Zou gewoon eens de luier uit laten en dan kijken wat er gebeurd. Mijn oudste had vanaf 1,5 interesse en vaak op het potje geplast. Ivm zwangerschap gewacht tot 2j1m en ze was direct zonder ongelukjes zindelijk. Jongste is 2j5m en nu zindelijk. Plast en poept ook al vanaf 1,5 op het potje en de wc, maar alleen wanneer zij wilde en verdere interesse was er niet of hooguit maar 1 dag. Die hebben we op een gegeven moment de luier uitgelaten en na veeeel ongelukjes (naast de nog meer plasjes op het potje en de wc) na een 1,5 week zindelijk. Succes!!
Inderdaad doorpakken als ze het zelf zo duidelijk aangeven. Zoontje was hier 2jr en 8mnd, eerder wel pogingen gedaan vanuit mijzelf, maar werkte voor geen meter. Toen hij zelf het initiatief nam was hij binnen 2 dagen zindelijk, zowel plas en poep. Hij is er inderdaad mooi op tijd bij, maar als hij nu al zindelijk zou worden alleen maar lekker toch!
Hier met dezelfde leeftijd ook gestopt met de luiers. Het ging gelijk super goed (maar maximaal 2 a 3 ongelukjes per dag) en nu (na 3 weken) zindelijk op een paar ongelukjes na. Ik zet hem regelmatig op het toilet en nu begint hij er ook steeds vaker zelf om te vragen. Ik zag ook dat hij er interesse in had en ben toen in een vakantie week gewoon gestopt met de luiers.
Yes! Luier uit en gaan Hier was dochter ook nog geen 2.5 toen ze zindelijk was. Meteen ook s nachts. En op eigen initiatief (behalve dat we begonnen waren met zeggen dat plassen ook op de wc/potje kan en niet in de luier hoeft). Dus het kan wel!
Lekker in meegaan. Zowel de interesse als de eventuele desinteresse die ook weer kan volgen. Onze oudste was met 18 mnd poepzindelijk op eigen initiatief. Onze jongste was met 22 mnd zindelijk, als in 'ik kan het kunstje' maar beslist per dag hoe of wat (en daar gaan we gewoon in mee)