Sorry, ik kan vanavond niet meer reageren, want mijn dochter is ziek geworden en ligt steeds te huilen.
Wat je trouwens zou kunnen doen... Is bij de andere leidsters vragen of het hen OOK is opgevallen dat ze niet luistert. Of eens vragen of ze goed geluisterd heeft die dag... Omdat je een beetje met je hoofd zit bij die opmerking en toch benieuwd bent hoe het dan specifiek die dag is gegaan. Dan krijg je vast een mening te horen Misschien zeggen ze dan wel.. "Nou, ik wilde het niet zeggen.. Maar..." Of het valt juist allemaal reuzemee en dan ligt het misschien toch aan de klik/vaardigheden van de betreffende leidster?
Beterschap voor je dochter Janna! Wat betreft de deuren en deksels: dat is volmaakt normaal peuter gedrag. Onze zoon heeft een bepaalt ritueeltje voordat hij drinken krijgt. Daar maakte ik me soms toch wat zorgen over. Ik heb me daar echt serieus in verdiept en ook advies gevraagd aan deskundigen. En echt: op deze leeftijd is zo'n ritueeltje gewoom onschuldig. Het is iets dat wel meer peuters doen om een beetje gevoel te hebben dat ze grip hebben op de wereld en het biedt op die manier wat veiligheid. Zoalng ze er niet zo in doorslaan dat ze niet meer normaal kunnen functioneren, is er niks aan de hand. (En dat betekent dat een peuter daar best een driftbui over mag krijgen, want op die leeftijd is een driftbui geen abnormaal gedrag. Als een kind van 10 nog een driftbui krijgt als de deksel niet op de pot gaat, is het wel zorgwekkend.)
Niet? Dat lijkt me nou net iets vrij gemakkelijks om rekening mee te houden. Gewoon: dat is Gerrits plekje. Punt uit.
dm: op de hoeken zitten meestal de kleintjes omdat je er dan ook bij kan met voren en helpen. Dus als gerrit groter is is dat lastig want dan moet je steeds voor hem langs. Ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid babys
Nou, wij zijn uitgeput van de gebroken nacht, maar mijn dochter was de vrolijkheid zelve, dus ik heb haar toch maar naar het kinderdagverblijf gebracht. Uiteraard met de mededeling dat ze vooral moeten bellen als ze zich niet lekker voelt en dat ik haar dan kom halen. Ik heb meteen aan de andere nieuwe vaste leidster gevraagd hoe zij mijn dochter's gedrag ziet. Volgens haar is het een sociaal meisje dat lekker mee doet met alle dingen waaraan ze mee moet doen. Ze vond het alleen wel eens lastig dat R. nog weinig praat, maar daar stond tegenover dat mijn dochter haar non-verbaal prima duidelijk kon maken wat ze wilde (zei ze met een veelbetekenende glimlach ). Ik heb nog gevraagd of het soms tot situaties leidt dat R. slecht luistert. Ze zei meteen: "nee, nooit" en schudde haar hoofd. Van de andere vaste leidster, die al vanaf het begin op mijn dochter's groep staat, weet ik dat ze dol is om R. en dat ze juist heel erg over haar te spreken is. Ik denk dan toch echt dat het iets is tussen die ene leidster en mijn dochter. @Tupp: bedankt voor je geruststelling. Ik begon me toch zorgen te maken of het misschien licht autistische trekjes zijn ofzo, maar er is dus niks mis mee. Ze krijgt er overigens meestal geen driftbui van. Als ik zeg dat ik de deur open laat staan, omdat ik al bijna boven ben en geen zin heb om terug te lopen, zal ze nog even sputteren, maar dan is het meestal ook klaar. (Dit komt doordat ze die deur dan niet meer ziet. Een deur in haar zicht is iets moeilijker.) Driftbuien ontstaan meer door dingen als: "nee, we gaan nu niet naar buiten", of "nee, je mag nu geen kikker kijken." Dan kan ze gerust 20 minuten op de grond liggen huilen. Grappig detail: Het eerste dat ik vanochtend zag toen ik beneden kwam, was mijn man en dochter naast elkaar aan de keukentafel, waarbij mijn dochter over tafel dook en het deksel op het boterkuipje deed, terwijl mijn man haar brood smeerde. Er werd geen woord aan vuil gemaakt. In het licht van de discussie in dit topic moest ik van binnen echt een beetje lachen!
Ik vind het moeilijk om daar antwoord op te geven, omdat ik haar nog niet zo goed ken. Wel heb ik gemerkt dat ze zich niet makkelijk laat kennen. Ze komt wat afstandelijker op mij over. Maar goed, het feit dat iemand wat minder spontaan en vrij introvert is wil nog niet zeggen dat ze geen goede leidster is of dat ze geen liefde voelt voor de kindjes. Ze vertelt altijd wat R. gegeten en gedronken heeft en van hoe laat tot hoe laat ze geslapen heeft. Ik maak daaruit op dat ze haar werk gewoon netjes en secuur wil doen. Ze zal echter nooit eens een leuke gebeurtenis van die dag vertellen en daardoor kan ik niet zien of er warmte is voor de kinderen en dus ook voor mijn kind. Als ik de balans opmaak zijn er niet echt dingen waardoor ik denk dat ik haar niet kan vertrouwen, maar laat ze mij ook weinig zien waardoor ik haar wél kan vertrouwen.
Nou na je verhaal met die andere leidster zal t waarschijnlijk aan de leidster en de daar bij behorende klik liggen. En niet aan jouw kind. Misschien is ze toch een andere werkwijze gewend. Hier wordt eerst een mededeling gedaan dat ze zo gaan opruimen en wanneer ze daadwerkelijk moeten opruimen worden ze allemaal bij elkaar geroepen in een kring. En wordt duidelijk uitgelegd wat ze niet mogen doen tijdens het opruimen (oudere kindjes antwoorden daarop). Misschien zegt deze leidster alleen dat ze over 3 min gaan opruimen en dan na 3 minuten gewoon zegt dat ze moeten opruimen. Ik zeg nu natuurlijk maar wat, maar ik kan me voorstellen dat niet elke leidster het zelfde werkt. En tja dat stil zitten aan tafel, ieder kindje is anders. Mijn dochter zit voornamelijk nog in de stoel omdat mw gerust op de tafel klimt haha. Maar als t niet anders kan gaat ze op de hoek zitten en zit de leidster naast haar.
mijn jongen was nog geen 1.5 jaar oud, toen hoorde ik van de leidster dat hij niet mee wilde helpen met het tafel dekken of afruimen. ehum...ik wist zo weinig over kinderen dus ik luisterde wel met aandacht. en vroeg wat ik hieraan zou kunnen doen. antwoord was: aahhh dat is heel normaal hoor op deze leeftijd. hoe gaat het thuis? nou bij ons wil niemand dat doen inc ik. maar 'we manage somehow' geen probleem... ik heb wel altijd waardering gevoeld over wat ze over mijn kind allemaal vertellen, nog steeds. ik kijk toch heel anders naar mijn kind en zij kennen veel meer kinderen om te vergelijken. maar goed, lijkt me niet echt zo een ramp als een net geen 2 jarige niet goed luistert. tenzij ze denken dat de oren misschien niet goed zouden zijn. anders neem hun advies en doe wat je denkt dat het beste is voor je kindje.
Mijn dochter is 22 maanden, gecorrigeerd 20 maanden, maar die luistert ook echt niet als ik tegen haar zeg, ga eens opruimen. Ik moet echt naar haar toe gaan, en zeggen: F, kijk eens naar mij, ik doe de spullen in de kist, kom jij mij helpen? Dan gaat ze opruimen En niet stil zitten.. Mijn jongste zit aan tafel, als ze haar eten op heeft begint ze te klieren. Dan praten we nog even 2 minuutjes echt met haar. Zodat ze het diner gezellig afsluit. En dan gaat ze dus echt van tafel, anders is het voor mn oudste ook niet gezellig meer aan tafel
Ik heb de bewuste leidster vanmiddag bij het ophalen al gesproken. Het blijkt dat zij het puur vertelde om mij te informeren. Het gaat alleen om de twee genoemde voorbeelden en ze ziet het niet als abnormaal peutergedrag. Ze zei dat het niet zo dat het haar frustreert of dat ze het moeilijk vindt om met mijn dochter om te gaan. Blijkbaar is er dus eigenlijk helemaal geen probleem. Maar goed, ik ben blij dat ik met haar gepraat heb. Ik heb nog nooit zo'n open gesprek met haar gehad als vandaag. Ze heeft me verzekerd dat ze wel degelijk een klik heeft met mijn dochter. Wel realiseerde ze zich door dit alles dat ze mijn dochter soms ouder inschat dan ze is (ze is vrij lang en op sommige gebieden redelijk snel), waardoor ze soms meer van haar verwacht dan realistisch is. Bedankt voor alle reacties. Jullie hebben me geholpen om open het gesprek met haar in te gaan, in plaats van meteen vanuit emotie in de verdediging te schieten. Door jullie reacties had ik van te voren helder voor ogen hoe ik het aan wilde pakken en dat heeft goed uitgepakt! Dus nogmaals bedankt!
Hoesten, snotverkouden, pus uit haar ogen en haar neus en er hangt een constante menthol-lucht om haar heen vanwege de Luuf, maar wel vrolijk! En inderdaad fijn dat het goed is gegaan! Iedereen bedankt voor de input! Het heeft me echt geholpen. Hier mag wat mij betreft een slotje op.
Fijn Janna.. Het is soms zo simpel.. Maar als ze aan je kinderen komen vliegen de emoties je soms toch wel erg om je oren En weet je, misschien breng je haar nu ook met een geruster gevoel naar het KDV als deze leidster er is. En dat goede gevoel kunnen die kleintjes ook haarfijn aanvoelen.. Misschien scheelt het nog wat extra's.