Leidster mag geen hoofddoek

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Marrie1986, 14 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.609
    3.082
    113
    Dat zou nou precies helemaal niets uit moeten maken, het is volstrekt irrelevant of de ouders op een crèche racistisch/intolerant zijn, daar moet je natuurlijk niet je beleid op gaan aanpassen.
     
    HooyoShimbir, Zoe123 en littlemunchkin vinden dit leuk.
  2. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Stom zeg! Efficiënte manier om intolerantie in de hand te werken. We wonen nu eenmaal in een land met veel verschillende culturen, we moeten eens ophouden met dat veroordelen en elkaar respecteren.
    Wij hadden vroeger een Marokkaanse gastouder die in eerste instantie nog niet vloeiend Nederlands sprak, daar heb ik zoveel commentaar op gehad! Wat kon mij het schelen, ze kreeg mijn huilbaby rustig, ik kon soms mee eten s'avonds, en ze vierden bijv suikerfeest én kerst! Als ze op vakantie naar Marokko waren geweest kwamen ze terug met lekkere dingen voor ons en mooie kleding voor onze zoons :) Alleen maar goed voor hun opvoeding vind ik.
    Ik denk dat ik het kdv er vriendelijk op aan zou spreken, wat bekrompen zeg.
     
    iMoeder en Strandbal vinden dit leuk.
  3. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    ik denk dat het in privé crèches wel gebeurt denk ik.
    Ik ben eerder voor cultuurneutraal in een crèche
    Maar dat is ieder zijn mening zonder dat ik dat racistisch ofzo bedoelde
     
  4. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.609
    3.082
    113
    Cultuurneutraal bestaat niet. Waar het om gaat is of de normen en waarden die we in Nederland als normaal beschouwen worden uitgedragen. Bijvoorbeeld dat kinderen niet worden geslagen en elkaar ook niet mogen slaan. Een hoofddoek is dan wel een cultuuruiting, alleen zegt het die kinderen nog verder helemaal niets, zij weten meestal nog niet eens dat het bij de islam hoort en wat religie inhoudt. Ze zullen waarschijnlijk eerder denken dat ze hun hoofd zo lekker warm houden ;)

    Ik weet overigens niet wat ik in de situatie uit dit topic zou doen. Misschien aan de leidster vragen of ik het zou mogen aankaarten bij de leidinggevende, mocht die kans zich voordoen.
     
    1981Mama en Zoe123 vinden dit leuk.
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja raar is het wel maar om je daar nu mee te gaan bemoeien vind ik ook weer overdreven.
    Ik zou het laten zoals het is.
    Bij ons op het werk zijn ook kledingvoorschriften, geen zichtbare piercings en tattoos, zichtbare decolottees, geen gelnagels etc, hoofddoeken geen probleem overigens.
    Ik zou er niet zo’n ding van maken.
     
  6. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Heel vreemd, bij de school van onze dochter is momenteel ook een juf met een hoofddoek en op de BSO is dat ook geweest. Ik vind het eerder normaal, want je ziet het toch ook op straat. Karakter en kwaliteit van werk vind ik echt vele malen belangrijker!
     
  7. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik vind het echt totaal belachelijk en zou er zeker wat van zeggen. Hier op de opvang regelmatig medewerksters of stagiaires met hoofddoek. Mijn kinderen valt dat niet eens op. En daar ben ik juist heel blij mee dat kinderen zo opgroeien.
     
  8. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Neutrale mensen bestaan niet. En een neutraal uiterlijk ook niet.
     
  9. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Daar heb ik het ook niet over.
    Godsdienst neutraal is geen kruisjes, geen hoofddoeken, geen kepel (of hoe noemt dat bij de joden), geen halal , koosjer eten ...
     
  10. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Medewerkers van een kinderopvang zijn geen ambtenaren. Dat is 1.
    Ten tweede zijn halal of koosjer eten geen religieuze symbolen, dus dat is voor ambtenaren niet verboden. Die worden niet verplicht om in hun pauze een broodje ham te eten of zo.
    Ten derde vind ik het persoonlijk maar de vraag of je kan stellen dat een hoofddoek een symbool is. Dat word nu wel zo gezien, maar vind ik discutabel. Ik vind het namelijk gewoon een kledingstuk, en het word door allerlei mensen van verschillende geloven en culturen, om heel uiteenlopende redenen gedragen. Het symbool van de Islaam is een halve maan.

    En buiten dat vind ik dat verbod voor ambtenaren op het dragen van religieuze symbolen, om verschillende redenen, ook totale onzin. Zoals ik al zei, neutrale mensen bestaan niet. Ik vind dat je er gewoon vanuit zou moeten gaan dat een ambtenaar zijn/haar werk professioneel doet. Wie iemand is kun je aan de buitenkant helemaal niet zien. En waarom moet dan een ambtenaar zijn/haar identiteit gaan verstoppen, omdat een burger bepaalde negatieve ideeen heeft over het geloof wat hij denkt dat de ambtenaar heeft. Dus dat een ambtenaar bijv dan zn keppeltje thuis moet laten, vanwege de vooroordelen die een burger wel eens zou kunnen hebben over Joden, vind ik echt omgekeerde wereld.
     
  11. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    In onze stad zit in een achterstandswijk een Kdv waar alle leidsters een hoofddoek dragen. Het kdv is onderdeel van dezelfde koepelorganisatie waar ook ons kdv onder valt. Ik heb daar persoonlijk toch ook weer gemengde gevoelens bij... waarom zitten op ons kdv in een betere wijk alleen blanke leidsters zonder hoofddoek? Waarom zitten alle dames met een hoofddoek daar? Waarom niet meer gemengd ? Wat zou mijn kind er van vinden als hij verzorgd wordt door uitsluitend gesluierde vrouwen? Gaat hij denken dat dat zo hoort... dat vrouwen met een hoofddoek er zijn om op kinderen te passen? Ik zou eigenlijk sowieso graag zien dat de leid(st)ers meer een afspiegeling zijn van de samenleving, meer mannen ook graag.
     
  12. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Ik wil geen verdere discussie voeren dus het enige wat ik hierop nog zeg is : “ieder zijn mening”
    En iedereen kan kiezen waar hij of zij zijn kindje naartoe brengt.
     
  13. Marrie1986

    23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Beste Dames,
    Bedankt voor alle reacties.
    Ik en een medemoeder/vriendin hebben het er even over gehad. Het blijkt dat desbetreffende medewerkster in de crisistijd is komen werken. In een periode waar er dus weinig werk was. Dat is gelukkig niet meer zo, volgens mij is er eerder een tekort aan goed personeel dan een overschot.
    Het blijkt dat als ze zou mogen het liefst wel haar hoofddoek zou willen dragen maar dat ze toch bang is om voor zichzelf op te komen hierin.
    Is dat dan mijn taak? Ik weet het niet.
    Ik blijf van mening dat een hoofddoek gewoon zou moeten kunnen en dat het beleid hierop ouderwets en niet heel samenlevings gericht is.

    Ik ga haar vragen of ze het ok vindt als ik eens bij een ouder van de ouderraad pols. Van joh... moet dat beleid niet eens aangepast. Als ze dat niet wil is het daarmee ook klaar en anders ligt het bij mensen die er iets mee kunnen.
     
    iMoeder vindt dit leuk.
  14. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Helemaal mee eens! Echt een omgekeerde wereld en heel slecht om het zo te segregeren.
     
  15. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Ik denk dat dat wel een goede oplossing is. Een balletje opgooien bij de ouderraad. Hopelijk veranderd er wat en kan zij straks gewoon haar hoofddoek weer dragen.
     
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Wat goed van je! Dat je het hebt besproken, eerst aan haar voor gaat leggen wat je wil doen en daarna naar de ouderraad zal gaan. Veel mensen kunnen hier een voorbeeld aan nemen, iets liever voor elkaar te zijn.

    Overigens was er vorig jaar een stagiaire op het kdv met een hoofddoek. M vond het altijd heerlijk om bij haar te knuffelen en aan haar hoofddoek te friemelen. We hoorde regelmatig dat M echt graag bij haar was en meteen de hoofddoek pakte. De stagiaire vertelde dat regelmatig erg trots. Al denk ik natuurlijk niet dat het M alleen om de hoofddoek ging, ze was (en is) behoorlijk kieskeurig bij wie ze wil knuffelen :).
    Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit überhaupt niet zou mogen, wat waarschijnlijk dus naïef van mij is...
     
  17. Bumpie

    Bumpie Bekend lid

    28 dec 2015
    864
    523
    93
    Wtf.
     
  18. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    ???
     
  19. Bumpie

    Bumpie Bekend lid

    28 dec 2015
    864
    523
    93
    Heb nog nooit kinderen bang zien reageren op een gesluierde vrouw. Vraag me toch echt af wat die ouders hen in vredesnaam hebben aangepraat LOL.
     
  20. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nou, als ik voor mezelf spreek: helemaal niets! Maar het is gewoon minder open, minder toegankelijk dan zonder. En deels is het ook een combi van sluier, donkere huidskleur, donkere ogen, forse donkere wenkbrauwen etc.
    Maar goed, dat is dus mijn eigen verklaring (en deels van de kdv leidsters die ik sprak).
     

Deel Deze Pagina