Geen idee hoe dat straks gaat, maar op dit moment wil Emma overdag haast niet slapen in haar bedje. Voor nu niet zo'n probleem, maar hoe gaat dat dan straks op het kdv. In december gaat ze daar naartoe voor 3 dagen. Ze dragen haar dan toch ook niet de hele tijd zoals ik nu doe? Moet ik haar gaan voorbereiden, of zal dat straks vanzelf loslopen???
nee, ze gaan haar niet de hele tijd dragen zoals jij doet, omdat ze daar gewoon weg geen tijd voor hebben. Je kunt het aan het kdv overlaten, in sommige gevallen gaat het daar meteen goed, maar dat is mijn ervaring als leidster niet. Meestal wordt het een drama en ook zielig voor de kindjes. Als je je dat nu al beseft zou ik haar nu leren in dr bedje te slapen. Je hebt nu nog tijd genoeg en dat scheelt straks een hoop ellende.
meestal komt dat slapen in hun eigen bedje vanzelf wel hoor, je hebt nog even! Ik werk op een kdv en kindjes die niet in hun bedje willen slapen leg ik meestal in de kinderwagen, lekker even wat wiebelen en dan vallen ze wel in slaap, ik wieg ook wel een kindjes in slaap hoor als ze daarna dan in bed wel lekker slapen. Vaak is dat maar voor even en slapen ze snel genoeg in hun eigen bedje op het kdv. Succes ermee
Ik denk dat het vanzelf los zal lopen. Mijn meid sliep slecht (zelden) overdag tot een week voordat ze naar het KDV moest voor 2,5 dag per week. Ik liep altijd met haar in mijn armen en ze sliep ook altijd in mijn armen (of die van mijn man) en 's nachts bij ons in bed. Hier zit wel een heel verhaal achter, maar het komt erop neer dat ze nooit alleen was en zeker niet alleen sliep. Net voordat ze naar het KDV moest ging het beter met haar en dus ook met haar slapen enzo. En eigenlijk is het op het KDV goed gegaan en steeds beter geworden. Je hebt waarschijnlijk toch ook een wendag o.i.d. tegen die tijd? Dan kun je ook zien hoe het gaat. Mijn dochter heeft een wenmiddag en wendag gehad. Beide gingen goed. Zo te zien duurt het nog ff voordat jouw kleintje naar het KDV moet, dus kijk het gewoon even aan zou ik zeggen.
Mijn zoontje sliep ook nooit in z'n bedje toen hij voor het eerst naar het kdv ging. Nu eigenlijk nogsteeds bijna nooit thuis. Maar op het kdv gaat het best aardig. Hij is sowieso meestal niet zo'n slaapkop maar slaap nu toch wel redelijk daar. Als hij niet in z'n bedje gaat slapen, leggen ze hem in de kinderwagen of ze blijven even bij hem en leggen hun hand op z'n buikje/hoofdje tot hij slaapt. Ze halen hem er ook wel uit om te wiegen tot hij slaapt en leggen hem dan in z'n bedje. Dat vertelde ze van de week toen ik vroeg wat ze deden als hij niet wil slapen omdat ik dat dus niet wist en ik echt niet wil dat ze hem lang laten huilen. Maar dat doen ze dus gelukkig niet.
Gelukkig nog een gerustellend bericht... Tsja,Emma is qua herrie een makkelijke slaper, ze slaapt als we met de kinderwagen wandelen, of bij mij terwijl we visite hebben, dus geluiden zullen het probleem niet zijn... Maar ik heb nog even, dus ik kan haar nog langzaamaan laten wennen dat ze overdag niet alleen maar in mijn armen kan slapen...
ze hebben er natuurlijk wel oplossingen voor, ik laat zo'n kindje ook niet aan z'n lot over, maar een kindje dat je in de kinderwagen in slaap moet wiegen, daar ben ik persoonlijk nooit zo happy mee, ondanks dat doe ik het wel natuurlijk. Maar ik vind dat het ten koste gaat van de rest van de groep, je bent dan nl een flinke tijd 1 op 1 bezig en we hebben nog 15 andere kids. Van degenen die reageren, ach dat loopt daar wel, dat vind ik niet even eerlijk als ik het mag zeggen. Je zou het ook niet leuk vinden als jouw dreumesje het maar even moet uitzoeken, omdat er een babytje is wat niet zelf in slaap kan vallen. Ik hoop dat niet iedereen meteen op zn achterste benen schiet, maar ik wil deze kritische noot toch even plaatsen. Vaak houden mensen met hun gewoontes thuis er niet altijd rekening mee dat het op een kdv niet te doen is. Zoals een kindje wat bv krijgt en nog nooit uit een flesje heeft gedronken.
Misschien kun je beginnen met haar wegleggen als ze al slaapt. (want ze slaapt nu de hele dag bij jou op schoot?). Als dat goed gaat kun je even kijken of ze in haar bedje in slaap wil vallen als jij naast haar zit en je handen en gezicht op haar ligt. En dat steeds meer opbouwen. Ik zou het eerlijk gezegd ook niet overlaten aan KDV. Ten eerste ook vanwege reactie van Tulip, maar ook voor je kindje. Die gaat straks een enorme verandering tegenmoet, heel wat uren zonder mama. Als ze daar ook nog eens moet leren dat ze ook niet op schoot, maar in een bed moet slapen, vind ik dat te veel in 1x, en ook zielig voor het meisje.
Kijk je moet het zo zien. je hebt zo veel kindjes en daar moeten zo veel leidsters op staan. dus 9 kindjes 2 leidsters van 0 tot 2 jaar. dat houd in ieder 4,5 kindje dus als dan jou meisje komt die heel veel aandacht en begeleiding nodig heeft met het begeleidin van alleen slapen in de slaapkamer of op de groep hebben die ander 3,5 kindjes geen juf. of kort gezien de ene juf heeft er dus 8 en de ander 1. en daar door is de begeleidin en aandacht voor jou meisje met het oefenen van niet op de arm slapen maar in bed of ergens op de groep (bij ons is dat in een hang wieg mogen geen wagens meer) niet de 100% die jij haar nu wel kan geven. door het thuis te gaan oefenen. oefenen: probeer het eens gewoon in bed. kijk eens hoe het gaat. (heb thuis ook gezeten met een huilende baby op de gang in de wieg. maar ik kan het gewoon niet de hele tijd de baby op schoot laten slapen) der naast gaan zitten over het gezichtje kriebelen. der naast gaan zitten verhaaltje vertelen (krijg je een rust geven de stem door) of leg haar in de wagen en niet wiegen of wat dan ook maar neer leggen in de woonkamer in de kinderwagen kap omhoog en zeggen dat ze lekker mag gaan slapen en dat mama wat gaat doen. dus mama gaat de afwasdoen bv. en dan een beetje luidrugtig iets doen. of de radio aan zetten en anders net wat adi zegt probeer het met weg leggen. want een ding als leidster kan ik je vertelen wij kunnen het niet de hele tijd vast houden.
Nou, vanmiddag was ik bij mijn ouders, en daar hetzelfde liedje, bij mij in mijn armen in slaap. Dus we hebben der op het bed van mijn ouders gelegd, enigzins ingenbakerd en klem tussen 2 kussens...Het was een minuutje of 3 janken, en toen in een keer stil en sliep ze...Ik moet dus thuis denk ik toch wat "strenger" worden want blijkbaar kan ze het dus wel...
He meis wat goed aan de ene kant. en baker je haar vaker is. want mischien dat het punt wel. mischien wil ze wel die veiligheid van wat straker deken om haar heen hebben. en dan is een in baker doek erg fijn. je heb er verschillende bv die van Pucka baby Puckababy bakerzak, baby slaapzak en wikkeldoek.
Ja, ik zit al een tijdje in dubio over dat inbakeren, maar deed het nog niet omdat ze het snachts niet nodig heeft, dan slaapt ze wel goed...Ik probeer het nu gewoon een paar keer op deze manier, en als dit werkt bestel ik alsnog zo'n ding...
Wat fijn dat het vanmiddag goed ging. Schrik er niet van als het morgen weer minder gaat met alleen slapen. In de eerste weken hebben ze de warmte en geborgenheid van papa en mama nog hard nodig. Onze zoon sliep de eerste weken ook overdag niet in zijn bedje, maar in onze armen of in de draagdoek (dan heb je je handen even vrij om wat te doen). Na een week of 6 ging dat ook minder goed, toen sliep hij vrijwel niet overdag, 's nachts ging het altijd goed. We zijn toen gaan inbakeren met de doek van Pacco en toen sliep hij opeens als een roos na iedere voeding minstens 2 uur. We hebben dat voortgezet tot hij goed gewend was op het kdv en nu slaapt hij alweer 2 maanden gewoon in een slaapzak. Bij hem heeft het inbakeren dus goed geholpen, maar het zal niet voor iedereen de oplossing zijn. En je zult zien, opeens is ze veel groter, wordt ze wat meer zelfstandig, en leert ze in haar eigen bedje slapen.
Dank je voor je reactie...dit geeft weer hoop! Ik ga het nu even een paar keer proberen met de fleecedeken zoals we het vandaag hebben gedaan, en als dat het inderdaad is ga ik er een bestellen...
Ik zou het echt niet doen met een fleecedeken. Die zijn veel te warm en ademen ook niet door. Dat is niet veilig voor zo'n kleintje. Je kunt tijdens het uitprobeer periode (hebben wij 2 maanden lang gedaan en werkte prima) haar met 1 of 2 hydro-luiers inwikkelen. Je legt een luier dwars op bed, bovenste hoek vouw je om naar binnen (waar het hoofdje moet komen). Dan leg je haar in het midden, linker kant over haar heen (dat haar linker armpje daar inzit) en onder haar rechter arm eindigend onder haar rug. Vervolgens rechter kan over haar rechter arm naar links en ook onder de rug. Dit hoeft helemaal niet strak te zijn, maar het geeft wel wat geborgenheid en is veel veiliger dan een fleecedeken.
Ok, kan ik ook eens proberen...Het probleem is dat ze best al sterk in haar armpjes is en ze dus heel makkelijk los krijgt, maar misschien dat dit bij haar wel werkt...
hier gata het slapen overdag ook iets beter met inbakeren. heb zelf de Dreamswddle gekocht en ben er tevreden over! Soms wel maar slaapjes van 45 min, maar goed, beter dan niks In het begin sliep ze veel in de box of k-wagen, maar nu alleen nog maar in de wieg. ook leg ik haar steeds wakkerder in de wieg; zeg maar het moment dat ze bijna in slaap valt, zodat ze ervaart dat ze in de wieg inslaapt. Ik had daar ook alw el over nagedacht over het slapen op het kdv... vraag me af of ze daar inbakeren?
Ja, bij ons iig wel. Je moet daar wel een aparte formulier voor tekenen. (maar ook bijv als je wilt dat je kindje op de zij wordt gelegd)