Leidsters geven kids kusjes (op de mond)

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Goldrose, 20 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Goldrose

    Goldrose Actief lid

    4 feb 2017
    318
    193
    43
    Allereerst wil ik gezegd hebben dat ik heel erg tevreden ben over ons kinderdagverblijf. De leidsters die er werken hebben stuk voor stuk allemaal enorm veel passie voor hun werk. En doen alles voor de kids.
    Ik vind dat super om te zien en onze dochter gaat daar dan ook met heel veel plezier naar toe.

    Het was me eerder nog nooit opgevallen, maar ik zag de laatste tijd dat twee leidsters onze dochter bij de afscheidsknuffel ook een kus geven, soms ook op de mond.
    Dit lijkt me in het kader van corona niet heel handig, maar eigenlijk wil ik het sowieso niet hebben. Een kusje op het voorhoofd helemaal prima, maar op de mond liever niet.

    Nu vind ik dit onwijs lastig om aan te geven, want ik wil die leidsters ook geen vervelend gevoel geven. Zij passen met veel liefde op ons kind en ik ben ze daar heel dankbaar voor. Maar ja, we betalen ze ook gewoon dus ik kan er prima wat van zeggen natuurlijk. Maar man man, wat vind ik dat lastig zeg.

    Zal ik een algemeen mailtje sturen naar de eigenaresse of zal ik het gewoon persoonlijk zeggen als het zich voordoet? Pff moeilijk.
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Zou t de leidsters zelf gewoon vragen, lijkt me.o.a. met hvm ook niet zo handig en RS....en....en... en....

    Hier echt nog nooit meegemaakt. Wel blaaskusjes (kus op je hand en die "wegblazen") of gewoon een knuffel.
     
  3. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Ik werk op een kdv en dit is niet oké. Ik zou de leidsters erop aanspreken.

    Zij geven haar wel echt een kus zelf. Ik stond laatst op de dreumesgroep en toen was er een kindje zo enthousiast om mij te zien, die plantte zelf een kus vol op mijn mond, het ging zo snel dat ik geeneens mijn hoofd kon draaien. Kan dat niet het geval zijn bij jou?
     
    Athina vindt dit leuk.
  4. Goldrose

    Goldrose Actief lid

    4 feb 2017
    318
    193
    43

    Ik zal er nog eens goed op letten inderdaad, voordat ik er wat van zeg. Maar ik meen me toch wel te herinneren dat het vanuit de leidsters kwam. Ja, nu ik over nadenk weet ik het zeker. Mijn dochter zat namelijk een keer gewoon al in de buggy vast.
     
  5. Goldrose

    Goldrose Actief lid

    4 feb 2017
    318
    193
    43
    Ja knuffels en blaaskusjes zijn helemaal prima natuurlijk. Die zien wij ook veel.
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Ik zou eens observeren of het vaker gebeurt en bij wie het initiatief ligt. Komt het inderdaad bij de leidsters vandaan dan zou ik hem/haar er (apart) persoonlijk op aanspreken dat je het b.v ivm corona/rs niet fijn vind dat dit gebeurt en je liever hebt dat ze de kus op het voorhoofd planten.

    Van E-mailen naar de eigenaresse wordt iets wat heel klein kan blijven meteen zo groot.
     
    Paardenbloem en Athina vinden dit leuk.
  7. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Hmm.. niet echt de bedoeling als je het mij als professional vraagt. Gewoon even aangeven. Jij bent de ouder. Je hoeft je daar zeker niet vervelend over te voelen om het aan te geven.
     
  8. Goldrose

    Goldrose Actief lid

    4 feb 2017
    318
    193
    43
    Ja, en dat is inderdaad precies wat ik niet wil. Check, ik ga het gewoon aangeven als het weer gebeurt.
     
    hummeltje5 en Athina vinden dit leuk.
  9. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Dit hoort zeker niet. Een leidsters is een opgeleide en betaalde professional. Die zou moeten weten dat dit niet hoort. Het is onprofessioneel en daarnaast niet in lijn met bijvoorbeeld corona, rs en andere overdraagbare aandoeningen (van een koortslip tot griep bijvoorbeeld).

    Ik vind dit ook wel over de grens gaan wat betreft intimiteit met andere kinderen. Ondanks alle goede bedoelingen zijn dit niet hun kinderen. En weten ze niet of ouders dit toestaan.

    Ik zou ze er persoonlijk op aanspreken. "Wij hebben liever niet dat je X een kus geeft". Je hoeft daar verder geen toelichting of excuus bij te halen. Het aangeven is genoeg. Zie je later dat het nogmaals gebeurt dan zou ik het met de leidinggevende bespreken. Eerst zelf oplossen met de leidster.
     
    Zeebra en TanjaK vinden dit leuk.
  10. Goldrose

    Goldrose Actief lid

    4 feb 2017
    318
    193
    43

    Dank je wel voor je reactie. Zo simpel is het eigenlijk wel natuurlijk.
     
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.567
    7.392
    113
    Wat hierboven al aangegeven wordt inderdaad, aangeven dat je het niet wilt, toelichting is echt niet nodig.

    Maar desondanks zou ik het wel aangeven bij de locatie leidster, dat je dit gezien hebt en het bij de betreffende leidster hebt aangegeven.
    Het is i.m.o. onprofessioneel gedrag en als ze het bij jouw kinderen doen, grote kans dat ze het ook bij andere kinderen doen. Dan kun je denken: probleem van de andere ouders.
    Maar ik denk dat de locatie leidster haar leidsters daar best een keer op mag wijzen.
     
  12. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    toch vind ik het lastig... qua corona/rs etc denk ik dat het niet zo veel uitmaakt of ze je kind nu knuffelen en een kus op het hoofd etc geven of op de mond.
    Ik zou het zelf ook niet zo prettig vinden. Doe het ook niet bij neefjes en nichtjes. Maar je hebt kinderen die zelf héél consequent vol blijven houden en wel op je mond mikken zeg maar ;) . Omdat dat voor hen zo 'hoort' . Ik kan me er dan iets bij voorstellen dat het dan per ongeluk een gewoonte is geworden zeg maar. Wat niet wil zeggen dat ik het goedkeur - maar niet per direct heel negatief zie. Ik zou het wel gaan sturen- knuffel is voldoende.
     
  13. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Nee hoor. Dit is absoluut geen gewoonte. Ik heb meerdere kindjes die recht op de mond mikken. Laatst was ik een keer te langzaam met mijn hoofd weg draaien. Maar per ongeluk een gewoonte. Zeker niet. Ik benoem altijd wat ik zie. “ Ben je blij mij te zien, zullen we dan elkaar even een knuffel geven en dan geef je papa/mama een dikke kus als je ze weer ziet “ Wij krijgen ook trainingen over grensoverschrijdend gedrag. Deze protocollen zijn er overal. Wat de leidster doet is grensoverschrijdend gedrag.
     
    Zeebra, Loes23, Amberxx en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Ik zou er wel problemen mee hebben, ik geef mijn eigen kinderen ook alleen kusjes op de wang of voorhoofd. Ik vind kussen op de mond eigenlijk iets wat je alleen bij een geliefde doet. Nou komt er natuurlijk bij heel jonge kinderen weleens een kus op de mond terecht en daar heb ik uiteraard geen problemen mee, maar als een ander dat gericht bij mijn kinderen doet, dan zou ik daar zeker wat van zeggen. Ook bij vrienden zou ik het niet willen bijvoorbeeld en er wat van zeggen, maar op een kdv zou ik het echt onprofessioneel vinden.
     
  15. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Helemaal met je eens! Ik ben leerkracht en heb jaren kleuters gehad. Ook die wilden nog weleens een kusje geven. Ik deed dan eigenlijk ook zoiets als wat jij beschrijft. Kusjes geven aan kinderen waar je mee werkt is een no go.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik weet niet wat ik lees eigenlijk in de laatste posts. Dus als je kinderen waarmee je werkt een kus geeft (of 1 krijgt) dan ben je bezig met grensoverschrijdend gedrag:eek:.

    Dit los van de OP, ik kan mij best voorstellen dat ts dit niet zo prettig vindt als dit continue en ook direct op initiatief vanuit de PM'er komt.
    Maar er is nog een heleboel grijs ertussen.
     
    Paardenbloem, Chelsey88 en Riverdale87 vinden dit leuk.
  17. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Dit maak jij er nu van, het gaat hier om kussen specifiek op de mond, ja dat vind ik vies als iemand dat zomaar bij mijn kind doet. Ik vind het niet zozeer grensoverschrijdend, want ik lees niets wat daarop wijst. Ik vind het wel erg onhygienisch en zou daar echt niet blij van worden en zeker iets van zeggen. Ik doe dat zelf ook niet bij mijn kind en zou het dan goed moeten vinden dat iemand anders dat wel doet bij mijn kind?

    Kus jij de kindjes waar je voor zorgt op hun mond? Ik vraag me dat nu wel heel erg af. En zo ja, vraag je dat dan niet aan de ouders of ze dat goed vinden?
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik denk dat je mijn post totaal niet gelezen hebt. De conclusie trek ik nl uit de reacties boven mij: daar wordt het letterlijk grensoverschrijdend gedrag genoemd en een no go. Ik maak er dus helemaal niks van.
    In de tweede alinea schrijf ik juist dat ik het begrijp dat het op een ouder vervelend kan overkomen als het continue gebeurd en steeds op initiatief van de pm'er.
    Je moet dus echt wel beter gaan lezen.

    Als antwoord op je vraag: nee ik doe dat nooit uit mijn initiatief omdat ik het niet nodig vind. Maar de kinderen doen dat dus wel regelmatig, en dan laat ik dat en benoem ik dus niet specifiek dat het niet mag zoals hierboven.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  19. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Jij leest ook alleen maar wat je wil lezen volgens mij.

    Ze geeft aan dat dit meermaals op eigen initiatief vanuit de leidster gebeurd en niet vanuit het kind. Ja. Dit is grensoverschrijdend gedrag. Je mist de kinderen niet structureel op hun mond op je werk. Volgens mij staat dit zelfs nog benoemd in het desbetreffende protocol maar dat weet ik niet helemaal zeker.

    Dus jij vindt het geen grensoverschrijdend gedrag wanneer een leidster structureel een kind op zijn of haar mond kust? Interessante casus wel.
     
  20. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
     

Deel Deze Pagina